آشنایی با هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی شرایطی است که در آن سطح قند خون (گلوکز) پایین‌تر از حد طبیعی است. گلوکز منبع اصلی انرژی بدن است. علائم افزایش قند خون هشداری برای پیشگیری و درمان بیماری قند خون است و باید آن را جدی گرفت. افت قند خون شدید یا حمله هیپوگلیسمی یک بیماری پزشکی بالقوه خطرناک است که وقتی سطح گلوکز (قند) خون شما خیلی پایین باشد، رخ می دهد. سطح گلوکز خون کمتر از 70 میلی گرم در دسی لیتر پایین یا افت قند خون در نظر گرفته می شود.

حمله هیپوگلیسمی معمولاً در افراد دیابتی در اثر عدم تطابق دارو، غذا و یا ورزش اتفاق میفتد. افت قند خون شدید در موارد نادر، ممکن است در کسانی که دیابت ندارند و در اثر بیماری به نام افت قند خون غیر دیابتی رخ دهد.

هیپوگلیسمی غیر دیابتی با هیپوگلیسمی کلاسیک تفاوت آشکاری دارد به این دلیل که علائم افت قند خون پس از خوردن قند به سرعت برطرف می شود.

 

علایم افت قند خون بیماری هیپوگلیسمی

اگر سطح قند خون خیلی پایین باشد، علائم و نشانه ها ممکن است شامل:

  • ضربان قلب نامنظم
  • خستگی
  • رنگ پریدگی پوست
  • لرزش
  • اضطراب
  • عرق کردن
  • گرسنگی
  • کج خلقی
  • احساس سوزش در اطراف دهان
  • گریه کردن هنگام خواب

 

علت افت قند خون چیست؟

از آن جا که قند یا همان گلوکز، سوخت اصلی مورد نیاز بدن انسان برای عملکرد طبیعی است، کاهش در میزان آن، بدن همه‌ ما را دچار مشکل می‌کند.

افت قند خون یا هیپوگلیسمی یک اتفاق متدوال در بین آدم‌هاست حتی افراد سالم، اما شکل خطرناک آن از عوارض دیابت محسوب می‌شود.در بیماران مبتلا به دیابت، افت قند خون معمولا نتیجه عدم توازن بین سه مورد زیر است:

  • ورزش و فعالیت فیزیکی
  • غذا خوردن
  • مصرف داروهای کاهش دهنده قند خون

 

یک دوره کاهش قند خون چقدر طول می کشد؟

مدت زمان حملات قند خون بسته به علت وقوع آن بستگی دارد به نحوی که:

اگر حمله افت قند خون از حدف یک وعده غذایی یا مصرف بیش از حد انسولین کوتاه مدت ایجاد شده باشد، معمولاً در عرض چند دقیقه با خوردن یا نوشیدن یک غذا یا نوشیدنی حاوی قند، مانند یک تکه آب نبات سفت و سخت، شرایط بهبود می یابد.

رفع هیپوگلیسمی ناشی از سولفونیل اوره یا انسولین طولانی مدت ممکن است بیشتر طول بکشد اما معمولاً طی یک تا دو روز برطرف می شود.

افراد دیابتی در تمام طول زندگی در معرض خطر ابتلا به افت قند خون شدید هستند زیرا به داروهایی برای کاهش قند خون نیاز دارند.

 

چه موقع قند خون خود را بررسی کنید؟

مهمترین زمان ها برای بررسی قند خون اولین وعده ها در صبح و شب است. اگرچه توصیه می شود که اگر مرتباً افت قند خون دارید، چندین بار در روز چک کنید.

برخی از جالبترین حملات افتد قند خون، مواردی است که بدون اطلاع شما اتفاق میفتد. هنگامی که افت قند خون هنگام خواب رخ می دهد، سطح قند خون پایین و بدون درمان باقی می ماند. اما این وضعیت می تواند منجر به اختلال در عملکرد مغز شود.

 

چه زمان باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر علائم هیپوگلیسمی را دارید و دیابت ندارید.دیابت دارید و هیپوگلیسمی به درمان پاسخ نمی دهید. درمان اولیه هیپوگلیسمی آب میوه و یا نوشیدنی های غیرالکلی، شیرینی و یا خوردن قرص های گلوکز است. اگر این درمان قند خون را افزایش ندهد و علائم را بهبود بخشد، با پزشک تماس بگیرید.اگر فرد مبتلا به دیابت یا سابقه مکرر هیپوگلیسمی دارای علائم شدید و یا از دست دادن هوشیاری است.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط