کولونوسکوپی و اقدامات قبل از کولونوسکوپی

کولونوسکوپی چیست ؟

این وسیله به شکل لوله ای قابل انعطاف است و از طریق مقعد به درون روده ی بزرگ شما وارد می شود. این لوله یک منبع نوری دارد که تصاویر را از داخل روده ی بزرگ بر روی صفحه ی نمایشگر منتقل می کند و به پزشک اجازه می دهد تا داخل روده ی بزرگ را به وضوح مشاهده کند.

کاربردهای کولونوسکوپی :

مشاهده کولون برای تشخیص علل نفخ شدید ، عفونت ، زخم های کولون ، درد شکم ، یبوست یا اسهال درمان نشده

تشخیص و درمان خونریزی های رودهگشاد کردن تنگی های ناشی از تومورها و زخم های روده بزرگتشخیص و نمونه برداری از زخم و تومورهای روده بزرگبرداشتن پولیپ و توده های خوش خیم روده بزرگبیماریابی ( چکاپ ) در افرادی با سابقه خانوادگی بیماری روده ای زیر ۵۰ سال چکاپ روتین سرطان روده در افراد بالای ۵۰ سال

آمادگی قبل از کولونوسکوپی:

۱-هر پبمانه از شربت سنا را به همراه یک لیوان اب مصرف کنید.

۲-به هیچ عنوان غذای سفت و جامد مصرف نشود.

۳-دو عدد قرص (بیزاکودیل) را صبح همان روز،دو عدد عصر و دو عدد شب میل کنید و فقط مایعات صاف شده و زلال بنوشید.

۴- ۶بسته پودر (پیدرولاکس) را در ۲۴ لیوان اب(هر بسته ۴لیوان) حل نمایید و هر نیم ساعت یک لیوان از ان را میل نمایید.

۵-در ضمن استفاده از این محلول میتوانید از اب کمپوت،اب جوش و عسل و اب میوه استفاده کنید و از مصرف شیر،دوغ،اب هویج،اب هندوانه،اب انار،اب البالو و اب هر میوه ای که رنگدانه داشته باشد جدا خودداری فرمایید.

۶-پس از اتمام پودر های پدرولاکس یک بسته پودر (ا.آر.اس) را در ۴لیوان اب حل نموده و فقط یک لیوان از ان را میل نمایید.

۷-روز تعیین شده ناشتا باشید و فقط(۴۰قطره دایمتیکون) را در داخل نصف لیوان اب حل نموده و میل نمایید.

۸-روز تعیین شده حمام کرده و با یک نفر به عنوان همراه مراجعه نمایید.

۹-در صورتیکه مبتلا به بیماری های دیابت،فشار خون،بیماری های قلبی و تنفسی(آسم) هستید حتما پزشک معالج را مطلع کنید.

۱۰-در صورتیکه سابقه تشنج و مصرف داروهای مربوطه را دارید پزشک معالج را مطلع کنید.

۱۱-در صورتیکه داروهایی نظیر آسپرین،بروفن،مفنامیک اسید،ناپروکسن،دیکلوفناک،وارفارین،ریباروکسابان،ویا خونریزی و هموفیل دارید پزشک معالج را مطلع بفرمایید.

پزشک به کمک آزمایش کولونوسکوپی می‌تواند لایه پوشش دهنده‌ی داخلی روده بزرگ (کولون و راست روده) را معاینه کند. در این روش از لوله‌ی منعطف باریکی به نام کولونوسکوپ برای مشاهده روده بزرگ استفاده می‌شود و وجود زخم‌، پولیپ روده بزرگ، تومور و ناحیه‌های ملتهب یا خونریزی دهنده بررسی می‌شود؛ همچنین طی انجام این عمل امکان گرفتن نمونه‌های بافتی (نمونه‌برداری) و خارج کردن توده‌های غیرطبیعی نیز وجود دارد. به علاوه از کولونوسکوپی می‌توان به عنوان یک تست غربالگری جهت بررسی بروز سرطان یا وجود توده‌های پیش‌سرطانی (پولیپ) در روده بزرگ یا راست روده بهره برد.

کولونوسکوپ یک ابزار لوله ای شکل، منعطف و باریک است. طول لوله آن متغیر و بیین ۱۲۵ سانتی‌متر (۴۸ اینچ)تا ۱۸۳ سانتی‌متر (۷۲ اینچ) است، و دوربین ویدیویی کوچکی نیز به سر آن متصل است تا پزشک بتواند از آن برای تهیه تصویر یا فیلم از روده بزرگ (کولون) استفاده کند. به کمک کولونوسکوپ می‌توان تمام روده بزرگ و بخش پایینی روده کوچک را مشاهده نمود؛ اما در آزمایش سیگموئیدوسکوپی تنها امکان بررسی راست روده (رکتوم) و بخش پایینی روده بزرگ وجود دارد.

در آماده‌سازی پیش از کولونوسکوپی، روده بزرگ باید کاملاً تخلیه شود، این آماده‌سازی، بسته به نظر پزشک، ممکن است یک تا دو روز زمان می‌برد.

اگر هم اکنون نیاز به ویزیت آنلاین با پزشک داخلی دارید از پزشکان حاضر در سایت تله ویزیت www.televisit24.com بهره مند شوید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
سایر پزشکان مرتبط