تفاوت انژیو با سیتی انژیو چیست؟

آنژیوگرافی و سی. تی. آنژیوگرافی هردو روش‌هایی دقیق برای بررسی رگ‌های اصلی خون رسان (کرونر) قلب هستند. اما هزینه آنژیوگرافی که با عبور یک لوله باریک از رگ پا به قلب انجام می‌شود، تقریبا سه برابر هزینه سی. تی. آنژیوگرافی است که فقط با یک تزریق وریدی در دست انجام می‌شود. زمانی که صرف آنژیوگرافی می‌شود نیز چندین ساعت بیشتر از سی. تی. آنژیوگرافی است.

 

آنژیوگرافی چیست؟

در آنژیوگرافی متداول مستقیما از طریق شریان فمورال یا رادیال وارد سیستم شریانی می‌شویم و پس از رسیدن نوک کاتتر مخصوص به دهانه شریان کرونر ماده حاجب به طور کاملا سلکتیو به داخل کرونر تزریق می‌شود و همزمان اشعه ایکس تابیده و فیلم گرفته می‌شود، پس هیچ دوربینی وارد رگ نمی‌شود. در ضمن یک شیت شریانی ۴ یا ۵ یا ۶ فرنچ (هر فرنچ یک سوم میلی متر است) در رگ قرار داده می‌شود و کاتترها و وسایل مورد نیاز از آن طریق وارد سرخرگ می‌شود و شریان کشاله ران یا دست پاره نخواهد شد. پس از اتمام کار باید هموستاز شریان صورت گیرد و قرار دادن کیسه شن هم به خاطر پدیده هموستاز است. با پیشرفت روش‌ها و کوچک شدن قطر شیت مدت زمان قرار دادن کیسه شن کم شده است و اگر از روش رادیال (دست) هم استفاد شود بیمار پس از آنژیوگرافی می‌تواند بلند شود، راه برود و همان روز ترخیص شود.

 

سی تی آنژیوگرافی چگونه انجام می‌شود؟

در سی تی آنژیوگرافی ماده حاجب از طریق سیاهرگ وارد می‌شود و بیمار در زیر دستگاه سی تی قرار می‌گیرد که دارای مولتی دتکتور است و اشعه ایکس تابیده و از جهات مختلف با دتکتورهای متعدد عکس گرفته می‌شود و با استفاده از کامپیوتر تصاویر گرفته شده روی هم قرار داده می‌شود و تصویر رگ بازسازی می‌گردد. با پیشرفت روش‌ها و دستگاه‌ها دقت تشخیصی سی تی آنژیوگرافی به میزان قابل توجهی بالا رفته است. نکته مهم این است که ارزش پیشگویی کننده منفی سی تی آنژیوگرافی بالا است و در صورتی که سی تی آنژیوگرافی نشان دهد که تنگی قابل توجهی وجود ندارد میتوان روی آن حساب کرد. در صورتی که در سی تی آنژیوگرافی اگر تنگی متوسط به بالا نشان داده شود، میبایست آنژیوگرافی انجام شود. یک ایراد بزرگ در سی تی انژیوگرافی میزان بسیار زیاد اشعه و همچنین میزان زیاد ماده‌ی کنتراست تزریقی است.

 

تفاوت آنژیوگرافی و سی تی آنژیوگرافی

تفاوت دیگر این که در آنژیوگرافی شدت تنگی با درصد بیان ‌شده ولی در سی تی آنژیوگرافی تنگی به صورت خفیف، متوسط و شدید گزارش می‌شود. وجود کلسیفیکاسیون در رگ دقت تشخیصی سی تی آنژیوگرافی را پایین می‌آورد. در آنژیوگرافی در صورتی که دقت تصاویر کافی نباشد همان موقع می‌توان تصاویر بیشتری تهیه کرد و دقت کار را بالا برد. نکته مهم دیگر اینکه در آنژیوگرافی این امکان وجود دارد که درصورت وجود تنگی در رگ در همان جلسه اقدام به اینترونشن و باز کردن رگ نمود، چیزی که اکنون به یک مطالبه خیلی مهم بیماران تبدیل شده است و در سی تی آنژیوگرافی چنین امکانی نیست.

 

چه زمانی آنژیوگرافی به سی. تی. آنژیو ترجیح داده می‌شود؟

گاهی‌اوقات شک بالینی پزشک مبنی بر اینکه بیمار گرفتگی رگ دارد، زیاد است. در چنین مواقعی از ابتدا بیمار آنژیو‌گرافی می‌شود. اما گاهی‌اوقات شک بالینی پزشک خیلی زیاد نیست؛ بنابراین سی. تی. آنژیو انجام می‌شود. در هر حال تکنیک سی. تی. آنژیو به اندازه آنژیوگرافی دقیق نیست. اگر احیانا سی. تی. آنژیوگرافی یک رگ تنگ را نشان بدهد این تنگی حتما باید با آنژیوگرافی تایید شود. یعنی اگر سی. تی. آنژیوگرافی نشان دهد رگ آنقدر تنگ است که نیاز به عمل جراحی دارد، جراح با گزارش سی. تی. آنژیو بیمار را به اتاق عمل نمی‌برد. بلکه مجدد آنژیوگرافی انجام می‌دهد و با گزارش آنژیوگرافی او را جراحی می‌کند؛ بنابراین اگر شک بالینی پزشک در مورد گرفتگی رگ زیاد باشد انجام سی. تی. آنژیوگرافی در واقع تحمیل یک هزینه اضافی به بیمار خواهد بود.

 

تصمیم‌گیری با پزشک است

یکی از مواردی که شک بالینی ایجاد می‌کند درد تیپیک قلبی است. این درد هنگام فعالیت ایجاد می‌شود. البته یکسری فاکتور‌های خطر هم بر ایجاد این درد تاثیر گذارند. برای مثال اگر فرد دیابت یا فشار خون یا چربی خون بالا داشته باشد یا سیگار بکشد و در سنین میانسالی باشد و هنگام فعالیت مثلا بالا و پایین رفتن از پله احساس کند قفسه سینه‌اش درد می‌گیرد و با استراحت دردش فروکش می‌کند. در واقع دچار درد تیپیک قلبی شده است. چنین بیمارانی با احتمال ۹۰ درصد بالا‌گرفتگی رگ دارند و انجام سی. تی. آنژیوگرافی برای‌شان یک تکنیک اضافه است و باید مستقیما آنژیوگرافی شوند.

سی. تی. آنژیو زمانی کاربرد دارد که شک پزشک کم باشد و فقط بخواهد وجود مشکل قلبی را رد یا تائید کند. برای مثال اگر یک خانم جوان دچار دردی مبهم شده باشد و به فرض یک فاکتور خطر هم داشته باشد، اما شک پزشک به گرفتگی رگ زیاد نباشد برای او سی. تی. آنژیوگرافی انجام می‌دهد. یا در مثالی دیگر اگر بیمار بخواهد یک جراحی غیر قلبی داشته باشد مثلا یک تومور قلبی داشته باشد، اما هیچ فاکتور خطری برای گرفتگی رگ نداشته باشد می‌تواند سی. تی. آنژیوگرافی شود و اگر رگ سالم باشد جراح فقط آن تومور را بر می‌دارد.

 

 
اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط