سکته قلبی چیست؟

سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌ آی) یا آنفارکتوس میوکارد به انگلیسی ( Myocardial infarction) یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت ازبین‌رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد.این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد.

عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌ شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است. سکته قلبی نوعی عارضهٔ فراگیر است که هرساله باعث درگذشتن هزاران تن می‌گردد.اصلاح زندگی یکی از عوامل پیشگیری از سکته قلبی است.در میان عوامل مساعدکننده دیابت، فشارخون بالا، کلسترول خون بالا افراط در استعمال دخانیات و الکل، عدم فعالیت بدنی، فشار عصبی، سابقهٔ فامیلی و سن قابل ذکراند.

 اگر شریان بسته‌شده شریان کرونر اصلی باشد احتمال مرگ انسان وجوددارد.عوامل متعدد مساعدکننده‌ای مانند دیابت (بیماری قند خون)، فشار خون بالا، سیگار، زیادی کلسترول خون و غیره وجوددارد که عامل تصلب شرائین است.شناسایی یک بیمار از نظر رویداد واقعه سکته قلبی حاد می‌تواند ساده، دشوار یا در حد وسط این دو حالت باشد.معمولاً تشخیص ساده سکته قلبی حاد در افرادی است که تعدادی از عوامل خطر آترواسکلروز را به همراه علائم و نشانه‌هایی دال بر فقدان جریان خون به قلب را دارند.معمولاً بیماران مشکوک به رویداد سکته قلبی را به اورژانس انتقال می‌دهند.زمانی که تصویر بالینی بیمار دال بر بروز سکته قلبی باشد بلافاصله چندین آزمایش تشخیصی به مرحله اجرا در خواهد آمد این آزمون‌ها شامل: نوار قلب، آزمایش خون، و اکوکاردیوگرافی است.

علائم و نشانه های حمله قلبی عبارتند از:

• فشار

• تنگی نفس

• درد

• احساس فشار در قفسه سینه یا بازوهایتان که ممکن است به گردن، فک و یا پشتتان هم برسد.

• تهوع

• سوء هاضمه

• سوزش سر دل و یا درد شکمی

• عرق سرد

• خستگی

•  سرگیجه یا سرگیجه ناگهانی

علائم حمله قلبی متفاوت است و همه افراد مبتلا به حمله قلبی علائم مشابهی ندارند و یا همان شدت نشانه ها را دارند.برخی افراد درد کمتری دارند برخی دیگر درد شدیدتری دارند.برخی از افراد علائمی ندارند اما برای برخی دیگر اولین علامت ممکن است حمله قلبی ناگهانی باشد با داشتن علائم و نشانه های بیشتر احتمال ابتلا به حمله قلبی بیشتر می شود.برخی از حملات قلبی به طور ناگهانی اتفاق میافتد، اما بسیاری از مردم علائم و نشانه های هشدار دهنده را ساعت ها، روزها یا هفته ها پیش داشته باشند ؛اولین هشدار ممکن است درد یا فشار قفسه سینه (آنژین) باشد که به وسیله استرس ایجاد می شود و با استراحت کاهش می یابد آنژین ناشی از کاهش موقت جریان خون به قلب است.

چه زمانی باید پزشک را ملاقات کنیم؟

به محض مشاهده علائم فورا دست به کار شوید ؛ بعضی از مردم طولانی مدت صبر می کنند زیرا علائم و نشانه های مهم را تشخیص نمی دهند. این مراحل را انجام دهید:درخواست کمک اورژانسی کنید؛ اگر حدس می زنید دچار حمله قلبی شده اید، تردید نکنید. بلافاصله با 115 یا شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. اگر به خدمات اورژانسی دسترسی ندارید، یک نفر شما را به نزدیک ترین بیمارستان ببرد.تنها در صورتی که گزینه های دیگری وجود نداشته باشد، خود هدایت کنید از آنجا که وضعیت شما می تواند بدتر شود، رانندگی خود شما و دیگران را در معرض خطر قرار می دهد.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط