انواع مختلف سکته مغزی کدام است؟

سکته یک شرایط بحرانی است و زمانی ایجاد می شود که جریان خون به مغز قطع شود. بدون جریان خون سلول های مغزی شروع به مردن می کنند. این اتفاق می تواند باعث ایجاد علائم جدی، ناتوانی های پایدار و یا حتی مرگ شود.انواع سکته ی مغزی بیش از یک نوع است. درواقع این اختلال را شامل ۳ نوع می دانیم که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. سه نوع سکته اصلی وجود دارد:

  1. حمله ایسکمیک گذرا
  2. سکته مغزی ایسکمیک
  3. سکته مغزی خونریزی دهنده

تخمین زده شده که ۸۷ درصد سکته‌های مغزی ایسکمیک هستند.

 

حمله ی ایسکمی گذرا

پزشکان متخصص قلب و عروق به حمله ی ایسکمی گذرا شبه سکته نیز می گویند. هرچیزی که باعث شود جریان خون به طور موقتی به مغز نرسد، منجر بهTIA  خواهد شد. لخته خون و علائم TIA  به مدت کوتاه طول می کشد.

 

سکته ایسکمیک

سکته ی ایسکمی زمانی رخ می دهد که لخته خون مانع از رسیدن جریان خون به مغز شود اغلب لخته خون در اثر آترواسکلروز، تشکیل رسوب در جداره ی داخلی رگ، شکل می گیرد. vessel. A portion ofممکن است قسمتی از این رسوبات چربی پاره شود و مانع از رسیدن جریان خون به مغز شود. این مفهوم مشابه با حمله ی قلبی، زمانی که لخته خون مانع از رسیدن خون به قسمتی از قلب می شود، است. سکته ایسکمی می تواند آمبولی باشد یعنی لخته خون از یک قسمت دیگر بدن به مغز می رود. طبق برآوردها، حدود ۱۵ درصد از موارد آمبولی به دلیل وضعیتی تحت عنوان فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان نامنظم قلب) رخ می دهدترومبوز همان سکته ی ایسکمی است که در اثر تشکیل لخته خون در یکی از رگ های مغز رخ می دهدبرخلاف TIA  لخته خون ناشی از سکته ایسکمی بدون درمان برطرف نمی شود.

 

سکته هموراژیک (خونریزی دهنده)

وقتی رگ خونی مغز پاره یا شکسته می شود و خون به بافت های اطراف می ریزد، سکته مغزی خونریزی دهنده ایجاد می شود.

سه نوع سکته مغزی خونریزی دهنده وجود دارد:

  1. نوع اول آنوریسم است که بخشی از رگ خونی ضعیف شده به سمت خارج متورم و گاهی پاره می‌شود.
  2. دیگری ناهنجاری شریانی است که رگ‌های خونی تشکیل شده به اشکال غیرطبیعی را درگیر می‌کند. اگر چنین رگ خونی پاره شود، می‌تواند باعث سکته مغزی خونریزی دهنده شود.
  3. در آخر، فشار خون بسیار بالا می‌تواند باعث ضعیف شدن رگ‌های خونی کوچک مغز و در نتیجه خونریزی مغزی شود.

 

علائم سکته مغزی چیست؟

انواع مختلف سکته مغزی علائم مشابهی را ایجاد می‌کنند زیرا هر یک بر جریان خون مغزی تأثیر می‌گذارد. تنها راه برای تعیین نوع سکته مغزی مراجعه به پزشک است. پزشک آزمایشات تصویربرداری را برای مشاهده مغز تجویز می‌کند.

انجمن ملی سکته مغزی روش FAST را برای کمک به شناسایی علائم هشدار دهنده سکته مغزی توصیه می‌کند:

  •  صورت (F): آیا هنگام لبخند زدن، یک طرف صورت آویزان می‌شود؟
  •  بازوها (A): وقتی هر دو بازو را بالا می‌آورید، آیا یک بازو پایین می‌افتد؟
  •  گفتار (S): آیا شیوه سخن گفتن نامفهوم است؟ آیا در صحبت کردن مشکلی دارید؟
  •  زمان (T): در صورت بروز هر یک از این علائم، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

 

علائم دیگری که در شرح FAST نمی‌گنجد عبارت‌اند از:

  •  گیجی ناگهانی، مانند مشکل در درک صحبت‌های شخص
  •  مشکل در راه رفتن، سرگیجه ناگهانی یا از دست دادن هماهنگی
  •  سردرد ناگهانی و شدید که دلیل مشخص دیگری ندارد
  •  مشکل در دیدن یک یا هر دو چشم

TIA برای مدت کوتاهی، معمولاً از یک تا پنج دقیقه، این علائم را ایجاد می‌کند. با این حال، نباید علائم سکته مغزی را نادیده گرفت، حتی اگر این علائم به سرعت برطرف شوند.

 

عوارض سکته چیست؟

دلیل این که سکته یک فوریت پزشکی است این است که می تواند پیامدهای مرگبار داشته باشد. مغز اصلی ترین وظایف زندگی انسان را کنترل می کند و نمی تواند بدون جریان خون تنفس، فشار خون و بسیاری از موارد دیگرا تنظیم کند. عوارض بسته به نوع سکته و این که آیا درمان با موفقیت انجام شود یا نه متغیر است. از جمله پیامدهای سکته می توان موارد زیر را نام برد:

تغییر در رفتارسکته می تواند منجر به افسردگی یا اضطراب شود. همچنین ممکن است دچار تغییر رفتاری مانند بی ملاحظگی یا اجتناب از معاشرت با دیگران شوید.

مشکل گفتاریسکته می تواند روی قسمت هایی از مغز که به تکلم و بلعیدن مربوط است تاثیر بگذارد. درنتیجه، برای مطالعه، نوشتن یا درک سخن دیگران دچار مشکل می شوید.

بی حسی یا دردسکته باعث بی حس یا کاهش حس لامسه در بعضی قسمت های بدن می شود. این مشکل می تواند دردناک باشد. گاهی آسیب مغزی روی توانایی حس حرارت نیز اثر می گذارد. این وضعیت درد سنترال بعد از سکته ی مغزی نام دارد و درمان آن دشوار است.

فلجی: بروز سکته در نیمکره ی راست روی حرکات سمت چپ بدن تاثیر می گذارد و برعکس. ممکن است کسانی که دچار سکته می شوند نتوانند از عضلات یک طرف صورت استفاده کنند یا یک دست خود را تکان دهند

شما می توانید بعد از سکته با انجام توان بخشی دوباره عملکرد حرکتی، تکلم یا بلع را به دست آورید اما این فرایند طول می کشد.

 

آیا سکته مغزی قابل درمان است؟

درمان سکته مغزی ایسکمیک

درمان سکته مغزی ایسکمیک به صورت تمرکز بر بازگرداندن جریان خون به مغز است. اگر بلافاصله پس از شروع علائم به بیمارستان مراجعه کنید، پزشکان ممکن است از داروهایی استفاده کنند که مشکل لخته شدن خون را از بین ببرند. ممکن است داروهای دیگری نیز برای جلوگیری از لخته شدن خون و کنترل علائم تجویز شوند. ممکن است روشی برای از بین بردن لخته خون و بازگرداندن جریان خون انجام شود.

 

درمان سکته مغزی هموراژیک

جهت درمان سکته مغزی هموراژیک، تمرکز بر توقف خونریزی مغز است. پزشکان ممکن است به شما دارو دهند و یا قسمت‌هایی از خون مانند پلاسما را جهت انتقال خون استفاده کنند. همچنین ممکن است عمل جراحی برای تخلیه خون یا کاهش فشار بر مغز توسط پزشک انجام گردد. داروهایی نیز ممکن است برای کنترل فشار خون، تورم مغز و سایر مشکلات استفاده شوند.

 

چگونه می‌توان از بروز سکته دیگر جلوگیری کرد؟

پس از سکته مغزی، فرد در معرض خطر ابتلا به یک سکته دیگر است. اما شما می‌توانید در زندگی خود تغییراتی را ایجاد کنید که می‌تواند خطر سکته مغزی شما را کاهش دهد و سلامت کلی شما را بهبود بخشد. هر گونه مشکلی که در سلامتی خود دارید را درمان کنید

  •  با همکاری با پزشک خود فشار خون بالا یا کلسترول بالا را کنترل کنید.
  •  دیابت خود را مدیریت کنید. سطح قند خون خود را در یک محدوده هدف مناسب نگه دارید.
  •  اگر پزشک شما آسپرین یا داروهای رقیق کننده خون را تجویز کرده است، آن‌ها را مصرف کنید.
  •  دارو را دقیقاً مطابق دستورالعملی که تجویز شده است مصرف کنید. اگر با داروی خود مشکل دارید، با پزشک خود تماس بگیرید.
  •  هر سال واکسن آنفلوانزا بزنید.

 

شما می‌توانید یک شیوه زندگی سالم را برنامه ریزی کنید و آن را با رعایت موارد زیر انجام دهید:

  •  سیگار نکشید و یا اجازه ندهید دیگران در اطراف شما سیگار بکشند.
  •  وزن خود را در حالت مناسب نگه دارید. داشتن اضافه وزن باعث می‌شود که فشار خون بالا، مشکلات قلبی و دیابت افزایش پیدا کند. این شرایط موجب بالا رفتن احتمال سکته مغزی می‌شود.
  •  استفاده از مواد خوراکی سالم برای قلب. این مواد شامل میوه‌ها، سبزیجات، غذاهای با فیبر زیاد، ماهی و غذاهای کم سدیم (کم نمک)، چربی اشباع، چربی ترانس و کلسترول است.

 


اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط