تاثیر مصرف پروبیوتیک ها بر سلامتی بدن

فلور روده انسان حاوی انواع مختلفی از باکتریها است. بسیاری از این باکتری‌ها برای گوارش بهینه غذا مفیدند. دسته‌ای از این باکتری‌ها که به باکتری‌های پروبیوتیک معروف هستند، علاوه بر کمک به گوارش، مولکول‌های پیچیده و ترکیباتی مانند ویتامین ها و آنتی‌بیوتیکهای مختلف را تولید می‌کنند که برای بدن مفید است. منبع باکتری‌های پروبیوتیک لبنیات و میوه‌ها هستند. اداره غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد(FAD) و سازمان بهداشت جهانی (WHO)پروبیوتیک را اینگونه تعریف می‌کند: «پروبیوتیک‌ها میکرو ارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که مصرف کافی آنها سبب نمایان شدن اثرات سلامت بخش در بدن میزبان می‌شود.» بر این اساس، باکتری‌های پروبیوتیک موجود در محصولات خوراکی، نه تنها باید دارای مشخصه‌های عملکردی و سودمند برای سلامتی انسان باشند بلکه از قابلیت ماندگاری در دستگاه گوارش هم برخوردار باشند. این ویژگی‌ها شامل رشد و بقای ارگانیسم‌ها در روند تولید محصول، نگهداری، و پس از مصرف حین انتقال از معده به روده است. پروبیوتیک‌ها بر تعادل باکتری‌های مفید و مضر روده تأثیر می‌گذارد و این تعادل را به نفع افزایش جمعیت باکتری‌های مفید تغییر می‌دهند، در حقیقت پروبیوتیک‌ها از همین طریق اثرات سلامت بخش خود را در بدن انسان القا می‌کند. دوز پروبیوتیک مصرف شده عامل مهمی است که بر تراکم میکروارگانیسم‌های موجود در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش تأثیر می‌گذارد. پروبیوتیک‌ها همچنین قادرند اختلالات میکروبوتای روده، پس از درمان آنتی‌بیوتیکی را به حداقل برسانند.  پروبیوتیک‌ خواص بسیار زیادی دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر هستند:

  • ارتقا سیستم ایمنی بدن
  • جبران آسیب‌های آنتی‌بیوتیک‌ها به بدن
  • کاهش التهاب روده در اثر جراجی
  • افزایش توانایی هضم غذا
  • بهبود حساسیت به لاکتوز
  • افزایش سلامت کلی رحم
  • شادابی پوست
  • کاهش افسردگی
  • کمک به جذب بهتر ویتامین B

 

پروبیوتیک‌ها چطور عمل می‌کنند؟

پژوهش‌های زیادی برای کشف چگونگی عملکرد فلوراکتیو انجام شده است. پروبیوتیک‌ها از راه‌های گوناگون به شما سود می‌رسانند، به عنوان مثال اگر باکتری‌های خوب بدن‌تان را از دست بدهید (مثلا به خاطر مصرف آنتی‌بیوتیک)، فلوراکتیو ها جایگزین خوبی خواهد بود.

فلوراکتیوها تعادل را میان باکتری‌های «خوب» و «بد» برقرار می‌کنند تا بدن‌تان به خوبی و آنطور که باید، به فعالیت‌هایش ادامه دهد. پروبیوتیک‌ها حرکت غذا در طول مسیر روده کوپچک و بزرگ را تسهیل می‌کنند. پژوهش‌های بسیاری درباره‌ی میزان تأثیرگذاری انواع فلوراکتیوها بر بهبود اختلالات مختلف در جریان است. برخی از بیماری‌ها و اختلالاتی که پروبیوتیک در درمان آنها مؤثر است.

 

پروبیوتیک‌ها چه تاثیری روی پوست خواهند داشت؟

ارتباط سیستم گوراشی با سلامت همه‌ی بخش‌های بدن منجمله پوست، از مدت‌ها پیش ثابت شده است. هاضمه تحت تاثیر اضطراب، نگرانی و برنامه غذایی کم فیبر و پر چرب قرار دارد. این موارد، مناطق میکروبیال داخلی بدن ما را به شکل بدی تغییر می‌دهند. در چنین موقعیتی سطوح ملتهب گسترده در سیستم بدن از جمله پوست افزایش می‌یابند. مصرف پروبیوتیک‌‌ها از طریق خوردن غذا یا قرص‌های مکمل می‌تواند محیط سالمی برای روده ایجاد کند، در نتیجه پوست شما از التهاب در امان می‌ماند.

به بیان دیگر باید گفت که پروبیوتیک موجود در روده با بهبود علمکرد سیستم گوارشی شما، بسیاری از مشکلات جانبی دیگر که ممکن است روی سلامت پوست شما تاثیرگذار باشد را از بین می‌برد. این مشکلات ممکن است حاصل هضم نامناسب غذا یا حتی ایجاد اضطراب و مشکلات روحی روانی باشد.

 

فواید پروبیوتیک ها جهت سلامتی معده و روده ها

بهترین نمونه‌ی تأثیر پروبیوتیک ها در درمان اسهال بوده است. آزمایشات کنترل شده نشان داده است که باکتری لاکتوباسیلوس می‌تواند دوره ی اسهال عفونی را در نوزادان و اطفال کوتاه کند(اما نه در بزرگسالان). اگرچه مطالعات محدود هستند و داده ها متناقض به نظر می‌آیند دو مورد بررسی گسترده گزارش می دهد که پروبیوتیک ها اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها را تا 60 درصد کاهش می‌دهد.

 

فواید پروبیوتیک ها برای سلامت واژینال

پروبیوتیک ها همچنین ممکن است برای حفظ سلامتی دستگاه ادراری_تناسلی سودمند باشد. مانند دستگاه گوارشی، واژن نیز به مانند سیستمی است که با دقت بسیاری تنظیم شده باشد. عموما با ایجاد فضای بسیار اسیدی توسط گونه های غالب باکتری لاکتوباسیلوس راهی برای بقای موجودات زنده ذره بینی بیماری زا نمی‌ماند. با این حال این سیستم می‌تواند به واسطه‌ی شماری از عوامل از حالت تعادل خارج شود؛ عواملی مانند مصرف آنتی بیوتیک ها، اسپرم کش‌ ها و قرص های ضد بارداری.

درمان پروبیوتیکی که تعادل فلورهای میکروسکوپی را بازگرداند می‌تواند برای رفع مشکلات و اختلالات ادراری_تناسلی شایع در زنان مانند عفونت باکتریایی واژن (واژینوز باکتریال)، عفونت قارچی و عفونت دستگاه ادراری مفید واقع شود.

 

مکمل‌ های پروبیوتیک

تولید کنندگان مسئولیت دارند پیش از اینکه مکمل های پروبیوتیکی ساخت شرکت آن ها وارد بازار فروش شود به کارشناسان اطمینان دهند که آن ها بی خطر بوده و اطلاعات قید شده بر روی برچسب مکمل ها صحیح هستند. گرچه هیچ تضمینی صد در صدی وجود ندارد که انواع باکتری که بر روی برچسب محتویات مکمل لیست شده اند برای درمان بیماری که مکمل برای آن تجویز شده موثر باشد. فواید باکتری ها به نوع آن ها بر می‌گردد و همه گونه های آن ها لزوماً مفید نیستند بنابراین شما باید با یک پزشک در رابطه با مشکلات خودتان مشورت کنید و پزشک خود را در جریان مسیر درمان و داروهای مصرفی خود قرار دهید.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

 

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط