آشنایی با آلرژی به جواهرات

آلرژی به جواهرات یکی از دلایل عمده درماتیت آلرژیک تماسی است. بیشترین حساسیت به جواهرات توسط فلز نیکل رخ می دهد که در تولید آلیاژهای فلزات گرانبها استفاده می شود. نیکل اغلب در جواهرات ارزان قیمت به عنوان فلز پایه استفاده و سپس با طلا یا نقره پوشانده می شود. بسیاری از افرادی که معتقدند به جواهرات طلا یا نقره حساسیت دارند در اصل ممکن است به نیکل حساسیت داشته ، که می تواند به عنوان عنصری کمیاب در طلا یا نقره و یا در ساخت جواهرات طلا برای سفید و تقویت قطعه استفاده شده است.

آلرژی به جواهرات به عنوان درماتیت در جاهایی ظاهر می شود که فلز حاوی نیکل روی پوست را لمس می کند. شایع ترین محل آلرژی به جواهرات، لاله گوش (از گوشواره)، انگشتان (از حلقه) و اطراف گردن (از گردنبند) است. در این وضعیت مناطق آسیب دیده به شدت دچار خارش شده و ممکن است قرمز و تاول زده  ( درماتیت حاد ) یا خشک، ضخیم و رنگدانه ای ( درماتیت مزمن ) شود.

بعضی اوقات درماتیت بعداً مناطقی را تحت تأثیر قرار می دهد که با جواهرات، به خصوص دستها تماس ندارند. پوم فولیکس نوعی تاول از درماتیت دست بوده که در افرادی که سابقه آلرژی به جواهرات دارند شایع است و حتی می توانند به دلیل تماس با منابع دیگر نیکل مانند سکه و کلید رخ دهد.

 

چرا زیورآلات حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم علاوه بر فلزاتی مانند نیکل که حساسیت‌زا هستند غالباً عوامل دیگری برای ایجاد حساسیت روی پوست سهیم هستند که در ادامه شرح می‌دهیم.

 

  • تنگ بودن سایز زیورآلات

تنگ و کیپ بودن برخی از زیورآلاتی مثل دستبند ممکن است در آن ناحیه ایجاد خارش و التهاب کند چراکه از آن قسمت پوست که مجاور با دستبند است، جریان هوا عبور نمی‌کند و در نتیجه روی پوست ایجاد حساسیت یا دراماتیت تماسی می‌کند. ( دراماتیت تماسی نوعی حساسیت پوستی است که بر اثر برخورد مستقیم پوست با شئی خارجی مثل زیورآلات، ایجاد می‌شود و معمولاً علائم حساسیت مثل التهاب و خارش روی همان نقطه از پوست که با شئی در تماس بود ایجاد می‌شود و درمان آن روزها و هفته‌ها طول می‌کشد، همچنین درصورتی کاملاً بهبود می‌یابد که دیگر از آن طلاجات یا زیورآلات استفاده نکنید. ) علاوه بر این پیچ گوشواره و قفل زنجیر و دستبند نیز شایع‌ترین مواردی هستند که در ایجاد حساسیت به خصوص ایجاد دراماتیت تماسی، اثرگذار هستند.

همچنین محکم بستن دستبند علاوه بر ایجاد حساسیت ممکن است سبب بروز آبسه در زیر پوست شود که بسیار خطرناک است این عارضه بیشتر در بین کودکان و نوجوانان شایع است چراکه در این گروه سنی حتی اگر زیورآلات اذیتشان کند مایل به درآوردن آن نیستند برای مثال آندره کوپ، نوجوانی آمریکایی چند ماه گذشته به دلیل بستن دستبند پلاستیکی دور مچ دستش دچار عفونت باکتریایی شد. متخصصان می‌گویند او تنها یک قدم با سپتی سمی فاصله داشته است. این نوجوان بعد از چند روز متوجه ضایعه عجیبی روی مچ دستش می‌شود که به اندازه یک سکه قرمز رنگ است. ابتدا گمان می‌کند حشره‌ای او را گزیده و از ترس اینکه این ضایعه جای نیش عنکبوت باشد به متخصص مراجعه می‌کند که برایش آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. با این وجود التهاب کاهش پیدا نمی‌کند و ضایعه روز به روز قرمزتر و بزرگ‌تر می‌شود.

مجدداً نزد پزشک می‌رود و اینجاست که پزشک متوجه آبسه در ناحیه مچ دستش می‌شود. آبسه، تجمع موضعی چرک است که زیر پوست به وجود می‌آید و نشانه عفونت باکتریایی است. منبع اصلی، دستبند بسیار تنگ آن نوجوان بوده است. او تحت عمل جراحی و درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفت و بهبود یافت اما ممکن بود ماجرا به این خوبی به اتمام نرسد و این دختر جوان جانش را به سادگی از دست بدهد؛ پس بسیار به زیورآلاتی که فرزندانتان از آن‌ها استفاده می‌کنند، توجه کنید تا بتوانید به موقع از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنید.

 

  • نیکل ( Nickel )

نیکل فلزی نقره‌ای رنگ است که از آن در ساخت بسیاری از زیورآلات بدلی، طلاجات سفید، سگک‌ها، دکمه‌ها و… استفاده می‌کنند؛ نیکل شایع‌ترین آلرژن در دنیاست اما به دلیل رنگ سفید و قیمت ارزان آن، محبوبیت زیادی در بین سازندگان زیورآلات دارد؛ در ضمن این را بدانید که اگر به نیکل حساسیت داشته باشید حدوداً بین ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس استفاده از زیورآلات نیکل‌دار، حساسیت روی پوست شما ایجاد می‌شود.

 

  • کادمیوم ( cadmium )

کادمیوم یکی دیگر از فلزات موجود در صنعت جواهرات و زیورآلات است. این فلز که برای افزایش میزان جلا و براق شدن جواهرات استفاده می‌شود، به مقدار زیادی سمی است. کادمیوم به شدت برای طبیعت سمی و برای انسان سرطان‌زاست. به همین دلایل است که از فلز کادمیوم برای ترکیب با دیگر فلزات استفاده می‌شود و به شکل خالص مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. البته از این ترکیب به ندرت در طلاجات استفاده می‌کنند و بیشتر در بدلیجات است که از فلزات مضری مانند کادمیوم و سرب استفاده می‌شود.

 

  • طلا ( Gold )

بسیاری از ما گمان می‌کنیم که امکان ندارد طلاجات آلرژی‌زا باشند و حساسیتی روی پوست ما ایجاد کند اما باید بگوییم طلا هم تا حدودی می‌تواند حساسیت‌زا باشد، خوشبختانه طبق آمار افرادی که به طلا حساسیت دارند بین ۱ تا ۱۰ درصد در هر کشوری هستند، پس زیاد نگران نباشید! می‌توان گفت حساسیت به طلا با عیار طلا نسبت عکس دارد یعنی هرچقدر عیار طلا یا درصد خلوص طلا بیشتر باشد امکان ایجاد حساسیت کمتر است و این به خاطر مس و نیکل موجود در آن است؛ در طلاهایی با عیار پایین مثل طلاجات ۹ عیار، از مس و نیکل بیشتری استفاده شده است در نتیجه احتمال بروز حساسیت‌های پوستی بیشتر است چرا که مس و نیکل فلزاتی است که به سرعت در جای مرطوب اکسید می‌شود و اگر پوست حساسی داشته باشید علاوه بر سیاه شدن پوستتان، خارش و سوزش هم ایجاد می‌کند.

همانطور پیشتر نیز گفتیم برای آنکه رنگ طلا را سفید کنند از فلز نیکل بیشتر از فلز مس استفاده می‌کنند، حال سوالی که در این رابطه برای بسیاری از مشتریان ما پیش می‌آید این است، طلای سفید بیشتر حساسیت‌زا است یا طلای زرد؟!

 

طلای سفید آلرژی‌زا‌تر است یا طلای زرد

 ممکن است ایجاد حساسیت طلای سفید نسبت به طلای زرد بیشتر باشد و آن هم به دلیل آلیاژ نیکلدار طلای سفید است چون رنگ طلا به خودی خود زرد است سازندگان زیورآلات باید فلزی را به طلا اضافه کنند تا آن را سفید کنند که در اصل بهتر است آن‌ها، فلز رودیم Rhodium را به جای نیکل با طلا ترکیب کنند چراکه رودیم فلزی براق و با کیفیت است اما به دلیل کمیاب و گران بودن این فلز از نیکل استفاده کنند؛ در نتیجه اگر پوست حساسی دارید پیشنهاد می‌کنیم بیشتر از طلاجات زرد با آبکاری طلای ۲۴ عیار استفاده کنید.

 

علائم آلرژی به طلا یا جواهرات

علائم آلرژی به طلا شبیه علائم ناشی از آلرژی های دیگر است. بدن واکنش متفاوتی نسبت به مواد حساسیت زا نشان می دهد، اما علائم معمول می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ورم
  • بثورات
  • سرخی
  • خارش
  • تاول زدن
  • لایه لایه شدن پوست

علائم ممکن است از خفیف تا شدید باشد. آنها می توانند اندکی پس از تماس با طلا یا پس از قرار گرفتن در معرض طولانی مدت ایجاد شوند.اگر از انگشتر طلا استفاده کنید، ممکن است قرمزی، تغییر رنگ یا خارش در انگشت خود ایجاد کنید. حتی احتمال دارد پس از استفاده از گوشواره های طلا یا گردنبند طلا، علائمی در گوش یا اطراف گردن خود ایجاد کنید.

تشخیص آلرژی طلا از آلرژی دیگر دشوار است، بنابراین ممکن است علائم آن را به اگزما یا نوع دیگری از درماتیت تماسی نسبت دهید.

 

علت آلرژی به جواهرات

علت دقیق آلرژی به طلا ناشناخته است، اما علائم زمانی بروز می کنند که سیستم ایمنی بدن شما به فلز حساس شود. حساسیت به انواع دیگر فلزات و همچنین داشتن سابقه خانوادگی در رابطه با آلرژی به نیکل یا فلز، احتمال آلرژی به طلا را در شما ایجاد می کند.

همچنین ممکن است به دلیل فلزات دیگری که با هم مخلوط شده اند به جواهرات طلا یا سایر وسایل طلا واکنش نشان دهید. نیکل یکی از رایج ترین مواد حساسیت زای فلز است و اغلب آلیاژ یا مخلوط با طلا است.

واکنش های جواهرات همیشه به دلیل حساسیت به فلز خاصی نیست. سایر دلایل ایجاد بثورات در مورد خاص از جواهرات ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • محرک تماس درماتیت ممکن است توسط اصطکاک، ذرات و گرد و خاک سطح بر روی فلز، صابون و آب و یا دیگر اجزای غیر فلزی از جواهرات رخ دهد. واکنش های تحریک کننده در افرادی که از پوست حساس یا درماتیت آتوپیک رنج می برند بیشتر دیده می شود.
  • پسوریازیس و ویتیلیگو ممکن است در قسمت خاصی از پوست ایجاد شود. به عنوان مثال، آنها می توانند در محل بند ساعت محکم، گردنبند یا زنجیر رخ دهند.

درمان آلرژی به جواهرات مستلزم حذف جواهرات و عامل محرک است. اگر حساسیت به جواهرات دارید، یک متخصص پوست می تواند تست پچ پوستی را انجام دهد تا تشخیص دهد که آیا به آلرژی به نیکل حساس هستید یا نیستید. پس از تأیید حساسیت به نیکل، باید از تماس با فلزات حاوی نیکل اجتناب کنید. نکات زیر می تواند هنگام خرید جواهرات به شما کمک کند:

اگر گوشواره های حاوی نیکل دارید، روکش های پلاستیکی مخصوص گل میخ های گوشواره را اضافه کنید.

به دنبال جواهراتی باشید که ضد آلرژی باشد، یعنی از فولاد ضد زنگ، حداقل طلای 18 عیار، نقره استرلینگ یا پلاستیک پلی کربنات ساخته شده باشد.

هنگام سوراخ کردن گوش یا سایر اعضای بدن، این کار را با سوزن استیل انجام دهید و مطمئن شوید که جواهرات شما از استیل ضد زنگ یا طلای 18 یا 24 عیار ساخته شده است.

آلیاژهای جایگزین طلای سفید بر اساس پالادیوم، نقره و سایر فلزات سفید موجود هستند، اما آلیاژهای پالادیوم گرانتر از آنهایی هستند که از نیکل استفاده می کنند. آلیاژهای طلای سفید با عیار بالا به مراتب مقاومت بیشتری در برابر خوردگی نسبت به نقره خالص یا نقره استرلینگ دارند.

اگر حلقه ازدواج یا جواهرات دیگری که روزانه از آن استفاده می کنید حساسیت دارید، می توانید از یک جواهرفروش در مورد آبکاری آن در فلز غیر حساسیت مانند رودیم یا پلاتین سوال کنید. با این حال، پوشش در نهایت از بین می رود و نیاز به آبکاری مجدد دارد.

 

وسایل فلزی خود را آزمایش کنید تا ببینید آیا حاوی نیکل هستند. از متخصص پوست یا داروخانه خود یک کیت آزمایش نیکل تهیه کنید. این کیت از یک یا دو بطری کوچک مایع شفاف (دی متیل گلیوکسیم و هیدروکسید آمونیوم) تشکیل شده است. هنگامی که در حضور نیکل مخلوط شود، یک رنگ صورتی ایجاد می شود.

یک قطره از مایعات را روی مورد فلزی مورد آزمایش قرار دهید. ابتدا آن را روی یک سکه 10 سنت امتحان کنید. از یک چوب پنبه  برای مالش آرام استفاده کنید. رنگ آن را روی چوب پنبه مشاهده کنید. در صورت روشن ماندن، این ماده فاقد نیکل آزاد است و باعث درماتیت نمی شود. اگر صورتی باشد، حاوی نیکل است و در صورت تماس این ماده با پوست ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. این مواد شیمیایی به جواهرات شما آسیب نمی رساند.

متخصص پوست شما ممکن است توصیه های ویژه دیگری داشته باشد، به خصوص اگر به نیکل یا فلزات دیگر بسیار حساس هستید.

 

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط