ارتوپد کیست و ارتوپدی چیست؟

جراحی ارتوپدی یا استخوان‌پزشکی یا ارتاپزشکی به شاخه‌ای از علم پزشکی گفته می‌شود که شامل درمان بیماری‌ها و اصلاح ناهنجاری‌های مربوط به استخوان‌ها و مفاصل است. به پزشکان متخصص این حوزه جراح ارتوپد یا ارتوپدیست می گویند.

ارتوپدی گرچه یک شاخه از علم جراحی است ولی این بدان معنا نیست که کار متخصص ارتوپد فقط جراحی باشد. او هر بیماری که به نحوی  بر سیستم حرکتی یا لوکوموتور بدن انسان تاثیر میگذارد را مورد توجه قرار میدهد.دست ها و پاها و کمر و گردن و لگن و دردهای این مناطق و محدودیت های حرکتی و تغییر شکل اندام ها و لنگش همه و همه در دایره فعالیت ارتوپدی است.

 

کار دکتر ارتوپد چیست؟

ارتوپدیست درکنار جراحی از روش های جسمانی، تجویز دارو و توان بخشی استفاده می کند و در تمام جنبه های مراقبت بهداشتی که به سیستم عضلانی اسکلتی مربوط می شود دست دارد. این تخصص به طرز باورنکردنی وسیع و متنوع است. ارتوپدیست به درمان طیف گسترده ای از بیماری ها مانند شکستگی و در رفتگی، پارگی رباط، پیچ خوردگی و در رفتن تاندون، در رفتگی عضله و بورسیت بیرون زدگی دیسک، سیاتیک، کمردرد، اسکولیوز زانوی کج، خمیدگی پا، پینه پا و انحراف شست، آرتروز و پوکی استخوان، تومور استخوان، دستروفی عضلانی و فلج مغزی، پای چنبری، عدم تساوی پا و ناهنجاری انگشتان دست و پا و اختلالات رشد می پردازد.

 

درمجموع می توان گفت پزشک ارتوپدی در زمینه های زیر مهارت دارد:

  • تشخیص آسیب یا اختلال
  • درمان با دارو، ورزش، جراحی یا سایر برنامه های درمان
  • توان بخشی از طریق پیشنهاد ورزش یا فیزیوتراپی برای ترمیم حرکت، قدرت و عملکرد
  • اطلاع رسانی و ارائه ی برنامه ی درمان برای پیشگیری از بروز آسیب یا کند کردن روند پیشرفت بیماری

 

معمولا، 50 درصد از کار متخصص ارتوپدی وقف مدیریت جراحت و بیماری با روش هایی غیر از جراحی و 50 درصد دیگر صرف مدیریت بیماری با جراحی می شود. ممکن است برای بهبود عملکرد درنتیجه ی آسیب به استخوان، مفصل، عضله، تاندون، رباط، عصب یا پوست به جراحی نیاز باشد.

دکتر ارتوپدی با سایر متخصصان کادر درمان نیز همکاری نزدیک دارد و اغلب در نقش مشاور برای پزشکان دیگر ظاهر می-شود. ارتوپدیست عضو تیمی است که کار مدیریت آسیب های چندگانه و پیچیده را برعهده دارد و اغلب در تنظیم و اجرای مراقبت های اورژانسی نقش مهمی ایفا می کند.

 

روند درمان توسط ارتوپد چگونه است؟

بیماران معمولا با یک علامت به پزشک ها مراجعه میکنند. شایعترین این علامت ها درد است. در ارتوپدی هم همینطور است. بیمار معمولا در مراجعه به پزشک ارتوپد به او میگوید مثلا کمرش درد میکند یا دچار درد زانو است.

خوب قطعا میدانید که درد زانو یک علامت است و بیماری نیست. بیماری های زیادی هستند که موجب دردر زانو میشوند و درمان هر کدام از این بیماری ها متفاوت است. پس برای هر کسی که درد زانو دارد نمیتوان درمان ثابتی را در نظر گرفت.

پزشک ارتوپد ابتدا باید تشخیص دهد چه بیماری است که موجب درد زانو شده است. یک متخصص ارتوپدی این کار را با صحبت با بیمار و گرفتن اطلاعات از او و سپس معاینه او و بعد از آن انجام آزمایش های خاص و روش های تصویربرداری انجام میدهد.

پس از تشخیص بیماری درمان صورت میگیرد. حالا این درمان میتواند جراحی یا غیر جراحی باشد. بنابراین با وجود اینکه نام ارتوپد با نام جراحی قرین شده است ولی درمان هایی که او ارائه میدهد لزوما جراحی نیست. اتفاقا غالب بیمارانی که مشکلاتی در سیستم حرکتی خود دارند را میتوان با روش های غیر جراحی مانند انجام نرمش های طبی خاص، مصرف دارو، فیزیوتراپی و دیگر روش ها درمان کرد. ولی گاهی اوقات هم نیاز به عمل جراحی ارتوپدی وجود خواهد داشت. بنابراین پزشک ارتوپد باید ارتباط نزدیکی با دیگر همکاران حوزه تشخیص و درمان داشته باشد. او برای تشخیص بیماری ها نیاز به همکاری با متخصصین ازمایشگاه و پاتولوژی و تصویربرداری هایی مانند رادیوگرافی ساده، سی تی اسکن، ام آر آی، اسکن رادیوایزوتوپ و سونوگرافی دارد.

همچنین در حوزه درمان باید از کمک همکارانی مانند فیزیوتراپ ها و متخصصین روماتولوژی کمک بگیرد.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط