کیست بیکر و درمان آن

کیست بیکر   Baker's cyst  یا سینوویال یا بیرون زدگی غشاء سینوویال در زانو است.بدین معنا که غشای سینوویال به سمت عقب و همچنین پایین زانو امتداد می یابد.چنین وضعیتی در عقب مفصل زانو منجربه افزایش مایع در غشای فتق یافته می گردد.گاهی این حالت به علت افزایش مایع در بورس عقب زانو ایجاد می‌شود.کیست با اندازه‌های مختلف در قسمت پشتی داخلی(خلفی داخلی)زانو دیده می‌شود که به خصوص در حالت ایستاده آشکارتر است.

بیرون زدگی(فتق)اولیه نیست و معمولاً در ارتباط با بیماری‌هایی چون آرتروز و آرتریت روماتویید است.بیماران درد چندانی ندارند و گاهی اوقات گزارشی از درد خود را مطرح می‌کنند. کیست بیکر می‌تواند به هنگام حرکت زانو، باعث درد شده و قدرت و حرکت آن را محدود سازد. کیست بیکر معمولاً در اثر آرتروز، پارگی غضروف و یا آسیب‌های دیگر زانو ایجاد می‌شود.

 

علائم کیست بیکر کدامند؟

علائم و نشانه های شایع مرتبط با کیست بیکر، عبارتند از:

  • سفتی، سختی
  • التهاب پشت زانو
  • ناتوانی در کشش زانو
  • درد یا احساس سوزش در زانو

این علائم معمولاً اگر بیش از حد فعال یا ایستاده باشید، بدتر می شود.

 

عوارض ناشی از کیست بیکر

تورم مزمن و بلند مدت زانو
درد شدید
عوارض همراه با آسیب مربوطه به زانو مانند پارگی غضروف میانی زانو

 

 

درمان کیست بیکر

گاهی اوقات کیست بیکر خودبه‌خود برطرف می‌شود. التبه اگر کیست بزرگ و دردناک باشد، پزشک ممکن است روش‌های درمانی زیر را برایتان تجویز نماید:

  • دارو

پزشک ممکن است یک داروی کورتیکواستروئیدی، مانند: کورتیرزون، را به زانویتان تزریق کند تا التهاب آن را کاهش دهد؛ این کار ممکن است سبب کاهش درد شود ولی همیشه از عود کیست جلوگیری نمی‌کند.

 

  • خارج کردن مایع

پزشک ممکن است با استفاده از یک سوزن، مایع را از مفصل زانویتان خارج کند. این فرآیند آسپیراسیون سوزنی نام دارد و هدایت سوزن معمولاً به‌کمک سونوگرافی انجام می‌شود.

 

  • فیزیوتراپی

استفاده از کیسه‌های یخ، بانداژ و عصای زیر‌بغل ممکن است به کاهش درد و تورم کمک کند. همچنین کاستن از دامنه‌ی حرکتی و انجام تمرینات تقویت‌کننده‌ی عضلات اطراف زانو ممکن است سبب کاهش علایم و حفظ عملکرد زانو شود.

در صورت امکان، پزشک بیماری زمینه‌ای مسبب کیست بیکر را معالجه می‌کند. اگر پزشک تشخیص دهد که پارگی غضروف باعث تولید بیش‌ازحد مایع سینوویال شده‌است، ممکن است به‌منظور خارج کردن یا ترمیم غضروف پاره‌شده برایتان عمل جراحی تجویز کند.

مواردی از کیست بیکر که بر اثر استئوآرتریت (آرتروز) ایجاد شده‌اند، معمولاً با درمان آرتریت برطرف می‌گردند. عمل جراحی در این موارد بصورت نادر لازم می‌شود.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

منبع:
stylecraze

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط