اختلال وسواسی-جبری

اختلال وسواسی-جبری

وسواس فکری عبارت است از فکر، احساس، اندیشه، یا حسی عود کننده و مزاحم. بر خلاف وسواس فکری که یک فرآیند ذهنی است، وسواس عملی نوعی رفتار است. اجبار (وسواس عملی) رفتاری آگاهانه، استاندارد، و عود کننده است، نظیر شمارش، وارسی، یا اجتناب. بیمار مبتلا به اختلال وسواسی-جبری از غیر منطقی بودن وسواس هایش آگاهی دارد و این وسواس های فکری یا عملی را خود- ناهمخوان می یابد (یعنی به صورت یک رفتار ناخواسته).

در اختلال وسواسی-فکری عملی افکار وسواس‌گونه و اضطراب‌آور و ترس با وسواس‌های عملی همراه می‌شود. این وسواس‌های عملی کارهایی وسواس‌گونه هستند که شخص برای کوشش در راه کاهش وسواس‌های فکری خود انجام می‌دهد. این کردارها تکراری و کلیشه‌ای و تا اندازه‌ای غیرارادی هستند. طبق راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی 5-DSM، اختلال وسواسی -جبری و اختلالات مرتبط شامل اختلال وسواسی- جبری OCD، اختلال بدریخت انگاری بدن، اختلال ذخیره‌سازی، اختلال کندن مو، اختلال خراشیدن پوست، اختلال وسواسی -جبری و اختلالات ناشی از مواد/دارو، اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط ناشی از بیماری طبی، اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط معین دیگر و اختلال وسواسی-جبری و اختلالات مرتبط نامعین می‌باشد. طبق ملاک‌های راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی برای اختلال وسواسی، به دو گونه فکری و عملی تعریف می‌شود.

درمان اختلال وسواسی-جبری

اختلال وسواسی-جبری یکی از انواع اختلالات روانی است که در صورتی که تحت نظر روانپزشک متخصص قرار گیرد میتواند به مرور زمان کنترل و درمان شود. امروزه راه های زیادی برای درمان انواع اختلالات شخصیت و اختلالات روانی وجود دارد که می تواند به بیمارانی که درگیر این اختلالات هستند کمک کند.

نوع درمان بستگی به شرایط روحی روانی و شدت بیماری دارد. در برخی موارد دیده شده است که استفاده از نوروفیدبک کمک بسیار زیادی به درمان این بیماری کرده و در برخی موارد باعث درمان کامل بیماری شده است.

جهت تشخیص نوع بیماری و میزان شدت آن یک سری تست های روانشناسی وجود دارد که پزشک پس از گرفتن تست از بیمار، نوع وسواس و میزان آن را مشخص کرده و درمان لازم را تجویز می کند. شرکت در جلسات روانشناسی و ریشه یابی دلایل این بیماری می تواند کمک زیادی به درمان آن داشته باشد و فرد بیمار را از شر این بیماری خلاص نماید.

از دیگر روش های درمان می توان به مشاوره توسط متخصص روانپزشکی و در برخی موارد درمان دارویی نیز نام برد. نکته مهم اینجاست که حتماً فرد بیمار می بایست پس از ویزیت روانپزشک و تعیین نوع و شدت اختلال، اقدام به درمان و استفاده از دارو نماید و استفاده خودسرانه از داروهای رایج برای درمان اختلال وسواسی-جبری می تواند آسیب های جدی و جبران ناپذیری به بیمار وارد نماید.


اگر هم اکنون نیاز به ویزیت ب پزشک متخصص دارید توسط بهترین متخصصین در سایت تله ویزیت     www.televisit24.com ویزیت شوید.

برچسب ها: اضطراب وسواس

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط