اعتیاد به خرید اجباری چیست و چه کسانی به خرید کردن معتاد می شوند ؟

اختلال خرید اجباری (  "Compulsive buying disorder" یا "Oniomania" یا "Shopaholism" )نوعی اختلال است که مشخصهٔ آن وسواس در رفتار خرید است که نتایج منفی‌ای در پی دارد. این اختلال با احساس نیاز شدید و غیرقابل کنترل به خرید تجربه می‌شود. فرد مبتلا به این اختلال در مواجهه با احساسات گوناگون مانند استرس، یا نگرانی تمایل بالایی به خرید غیرضروری پیدا می‌کند. بیمار با خرید، کاهش تنش و کاهش اضطراب پیدا می‌کند ولی پس از خرید احساس ندامت و پشیمانی می‌کند.برآوردها نشان می‌دهد این اختلال در یک تا شش درصد افراد جامعه وجود دارد و بیشتر زن‌ها به آن دچار می‌شوند. این بیماری از سن هجده سالگی شروع به خودنمایی می‌کند. از آنجا که بیشترین مبتلایان، زن هستند، به خرید لباس و وسایل تزیینی علاقه زیادی دارند.

آمارها نشان می‌دهد که ۶ درصد آمریکایی‌ها، به اختلال خرید اجباری دچار هستند و ۸۰ درصد مبتلایان این اختلال وسواسی را زنان تشکیل می‌دهند. در این گزارش‌ها ادعا شده که به وجود آمدن امکان خرید آنلاین، خرید‌کردن برای این افراد را آسان‌تر کرده و مشکلات ناشی از این اختلال را بیشتر کرده است. محققان می‌گویند اعتیاد به خرید‌کردن، بیشتر در افراد بالای ۳۰ سال که به استقلال مالی رسیده‌اند، دیده می‌شود.

اختلال خرید اجباری (CBD) شبیه نوعی اعتیاد است. همانطور که برخی از افراد با ناتوانی در کنترل اشتها و پرخوری جان خود را به خطر می‌اندازند و برخی دیگر با اعتیاد به قمار‌کردن دار و ندار خود را از دست می‌دهند، کسانی که معتاد به خرید‌کردن هم هستند، در صورت مقاومت در برابر پول خرج‌کردن، عذاب زیادی می‌کشند و تنها با خریدن یک کالای دیگر، می‌توانند از این رنج خلاص شوند. در کمد لباس آنها، جعبه‌های متعدد کفشی وجود دارد که هرگز از آنها استفاده نشده و در کابینت‌های آشپزخانه‌شان ظروفی به چشم می‌خورد که هیچ وقت غذایی در آنها سرو نشده است.

 خرید اجباری، تلاشی ناخودآگاه برای پر‌کردن خلأهای عاطفی است. کسانی که به این اختلال دچار هستند، معمولا از این رفتار برای پر‌کردن احساس تنهایی یا سرپوش گذاشتن بر اعتماد به نفس پایین خود استفاده می‌کنند.

آنها ناامیدی‌شان را با خرید‌کردن از یاد می‌برند و پول خرج‌کردن را جایگزین موقتی برای اضطراب و احساس گناه می‌دانند. درحالی‌که خرید کردن، در واقع سرپوش موقتی برای همه این احساسات و هیجانات منفی است و در نهایت رنج آنها را بیشتر می‌کند.

 

علائم اختلال خرید اجباری

خرید غیرقابل مقاومت

این کاملاً معمول است که گاهی اوقات، ما به خرید می رویم و حتی خیلی بالاتر از بودجه خود خرید می کنیم. اما آن مرحله به عنوان ویژگی خرید اجباری طبقه بندی نمی شود. برای در نظر گرفتن آن، به فرکانس بالاتری نیاز است. فکر فرد مورد نظر چنان مشغول است، مانند مشغله خرید، اضطراب اولیه برای برآوردن نیاز خرید و مشکل در سرکوب تمایل به خرید. این یک اشتیاق طاقت فرسای خرید کردن است. که فرد ساعتها به جستجوی موردی می پردازد که می خواهد هفته ای و یا حتی روزانه خرج کند.

 

خرید غیرقابل کنترل

اگر تحت تأثیر موارد بالا قرار بگیرید، احتمال اینکه در نهایت خرید چیزهایی که نیازی به آن ندارید وجود دارد و حتی بیشتر است. کسانی که در ابتدا نمی توانستند در برابر خرید کردن مقاومت کنند، بیشتر آنها پس از خریداری آنها را دور می ریزند. تعداد زیادی از مردم در خرید چیزهایی که در یک زمان دیگر به آنها نیازی ندارند خود را مقصر می دانند، اما این بدان معنا نیست که آنها دارای اختلال خرید اجباری هستند.

 

کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار می دهد.

هنگامی که خرید زندگی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، به آن اختلال خرید گفته می شود. اغلب، کسانی که خرید اجباری دارند، دچار مشکلات مالی مانند بدهی، سابقه اعتبار ضعیف و ورشکستگی می شوند. مشکلات حقوقی مانند اختلاس، سرقت از عواقب شناخته شده اختلال خرید است. دیگر عوارض جانبی آن از دست دادن شغل، از دست دادن ازدواج، تنش در روابط، اضطراب، افسردگی، احساس از دست دادن کنترل زندگی فرد است که می تواند نتیجه مستقیم یا غیرمستقیم اختلال خرید اجباری باشد.

 

درمان

تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد بهترین درمان ممکن برای اختلال وسواس خرید از راه درمان شناختی-رفتاری است.این تحقیقات پیشنهاد می‌کند برای شروع درمان ابتدا اختلالات همزمان بیمار -برای مثال افسردگی- یافت شود. سپس به کمک دارودرمانی مناسب با این اختلالات مقابله شود. بررسی‌ها ثابت کردند بیمارانی که به مدت ۱۰هفته درمان شناختی-رفتاری فوق را دریافت کردند با بهبود رفتار خرید همراه شدند و در آینده وقت کمتری را به خرید وسواسی اختصاص دادند.
تحقیقات جدیدی نیز روشهای گروهی را برای درمان اینگونه اختلال پیشنهاد می‌کند.

بهترین راه کمک گرفتن از یک درمانگر حرفه ای برای مراقبت کافی و کاملاً آگاهانه اختلال خرید اجباری است. تشخیص بیماری و ماندن در خانه در حالی که احساس گناه می کنید باعث از بین رفتن آن نمی شود، تشخیص شما ممکن است اشتباه باشد. برای افزودن بیشتر به کمک متخصصی که باید جستجو شود، باید کنترل بیشتری بر خود اعمال شود. از کم شروع کنید، لیستی از مواردی را که می خواهید بخرید قبل از خرید داشته باشید. سعی کنید سایت های خرید خود را تعطیل کنید. برخی از شرایط روانپزشکی مانند اضطراب و وسواس می توانند با اختلال خرید اجباری همزیستی داشته و حتی پیش آگهی آن را بدتر کنند. افرادی که مبتلا به بیماری هایی مانند آن و یا سایر بیماری روانی شده اند و اکنون با خرید اجباری دست و پنجه نرم می کنند باید از دارو و درمان خود اطمینان حاصل کنند.تمرین روش های جایگزین برای پاسخ به این انگیزه ها با کمک یک درمانگر باعث افزایش کنترل خود و کمک به مدیریت بهتر تکانه ها می شود.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

  

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط