علل سوزش بینی را بشناسیم

شایع ترین علت سوزش بینی می تواند ناشی از عفونت ها، واکنش های آلرژیک یا علل محرک احساس سوزش در بینی ممکن است ناشی از التهاب یا تحریک ناشی از عفونت یا واکنش آلرژیک باشد. خشکی بینی یکی از رایج ترین علائم ناسازگاری های محیطی است ومی تواند یکی ازعلائم عوارض جانبی ناشی از مصرف داروها باشد. بینی برای اینکه یک عملکرد طبیعی داشته باشد باید مرطوب باشد وخشکی وگرم شدن محیط می تواندباعث خشکی بینی شود. احساس سوزش در بینی ممکن است در نتیجه التهاب،خشکی یا تحریک ناشی از یک عفونت یا واکنش آلرژیک رخ دهد.

یکی از دلایل سوزش بینی، رینیت آلرژیک و رینیت غیر آلرژیک است. رینیت آلرژی به التهاب درون بینی گفته می‌شود. در فرد مبتلا به رینیت آلرژیک، سیستم ایمنی به اشتباه مواد بی ضرر را به عنوان یک تهدید در نظر گرفته و به آن‌ها حمله می‌کند که به بروز التهاب منجر می‌شود.زمانی که آلرژن (عامل آلرژی‌زا) گرده یا چیز دیگری که است به صورت فصلی وجود دارد، پزشک ممکن است رینیت آلرژیک فصلی را تشخیص دهد که بیشتر به عنوان تب یونجه شناخته می‌شود.از علائم تب یونجه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-
خارش یا احساس سوزش در بینی، دهان، گلو و چشم‌ها

- گرفتگی بینی

- سردرد

- آبریزش بینی و چشم‌ها

- سیاهی دور چشم

- عطسه

- ترشحات پشت حلق که می‌تواند موجب صاف کردن مکرر گلو شود

سریع‌ترین روش برای تسکین علائم رینیت آلرژیک پرهیز از آلرژن است. به عنوان مثال، افرادی که به گرده گیاهان آلرژی دارند در روز‌هایی که میزان گرده گیاهان زیاد است، در صورت امکان مدت زمانی که خارج از خانه سپری می‌کنند را محدود کنند.آنتی هیستامین‌های بدون نسخه و کورتیکواستروئید‌های بینی نیز می‌توانند به تسکین علائم کمک کنند.گزینه دیگر ایمنی‌درمانی آلرژی است که شامل قرار دادن فرد در معرض دوز‌های اندک از آلرژن می‌شود که سیستم ایمنی بدن را برای عدم واکنش به آن آموزش می‌دهد.


از هر سه مورد رینیت تقریبا یکی از آن‌ها به دلیل واکنش آلرژیک شکل نمی‌گیرد.در این موارد، شرایط به نام رینیت غیرآلرژیک شناخته می‌شود. این شرایط به طور معمول بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در تمامی طول سال موجب بروز علائم می‌شود که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

-
عطسه

- آبریزش بینی

- گرفتگی بینی

- ترشح پشت حلق

- احساس سوزش در بینی

بر خلاف رینیت آلرژیک، این شرایط به طور معمول موجب خارش یا علائمی نمی‌شود که چشم‌ها و گلو را تحت تاثیر قرار می‌دهند.فرد مبتلا به رینیت غیر آلرژیک ممکن است به آلودگی هوا، برخی روایح یا مواد شیمیایی، یا تغییرات آب و هوایی حساسیت داشته باشد. برخی دارو‌ها و مشکلات سلامت مانند عفونت‌های ویروسی می‌توانند موجب التهاب در بینی شوند.پرهیز از محرک‌ها ممکن است به تسکین علائم رینیت غیرآلرژیک کمک کند. در شرایطی که درمان ریشه کن کننده وجود ندارد، اسپری‌های سالین بینی و اسپری‌های دارویی یا شستشوی بینی ممکن است به کاهش التهاب کمک کنند.

 

از دیگر علل سوزش بینی سینوزیت است. سینوزیت عفونت سینوس ها است. سینوس ها فضای کوچک و خالی پشت گونه ها و پیشانی هستند. سینوزیت می تواند به دلیل عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد شود.

علائم سینوزیت عبارتند از:

  • تب
  • سرفه
  • گلو درد
  • سردرد
  • درد در گونه ها و پیشانی
  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی

بیشتر موارد سینوزیت ناشی از عفونت های ویروسی است که تمایل دارند خود به خود و بدون درمان از بین بروند. وقتی علت باکتریایی باشد، پزشک می تواند آنتی بیوتیک تجویز کند.اگر علائم عفونت سینوسی داشته اید و بیش از یک هفته طول کشیده است، به پزشک مراجعه کنید. 

 

از دیگر علل سوزش سربینی میتوان به سرماخوردگی،آنفولانزا، دیگر عفونت‌های تنفسی، دود و سایر مواد تحریک کننده ها اشاره کرد. به صورت کلی درصورت داشتن سوزش بینی و داشتن علایم ناگهانی و شدید به پزشک مراجعه کنید.

 


اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط