همه چیز درباره جراحی چال گونه

جراحی چال گونه یا دیمپل پلاستی ، (به نام جراحی ایجاد گودی) یک عمل جراحی پلاستیک است که باعث ایجاد گودی در صورت می شود. چال گونه، فرورفتگی های کوچکی در گونه ها است که هنگام لبخند زدن برخی افراد ظاهر می شود. این یک ویژگی ارثی است، به دلیل تورفتگی در لایه زیر پوست ایجاد می شود.

عمل جراحی چال گونه جراحی بسیار ساده ای است که تحت بیهوشی موضعی و به شکل سرپایی انجام می ‌شود. در این حالت شما هنگام انجام عمل جراحی بیدار هستید و احساس درد و ناراحتی ندارید. درصورتی‌ که نیاز به بیهوشی عمومی در زمان جراحی چال گونه وجود داشته باشد، باید هماهنگی ‌های لازم در این رابطه انجام شود.

جراحی ظرف چند دقیقه قابل انجام می باشد و بیمار می ‌تواند بلافاصله پس از جراحی به خانه برگردد. همچنین فرد معمولاً می‌تواند فعالیت ‌های عادی خود را بلافاصله پس از عمل جراحی آغاز کند. در این حالت از پروتز استفاده نمی‌ شود.

 

عوارض جراحی چال گونه

به طور کلی، جراحی گودی بسیار مطمئن بوده و عوارض آن کم است. برخی از عوارض آن شامل موارد زیر است:

  • تورم در ناحیه صورت
  • هماتوم که جمع شدن خون است.
  • آسیب اعصاب به دلیل روش جراحی
  • عفونت در برش ها یا محل جراحی
  • خونریزی بیش از حد از محل برش

 

مراقبت ‌های قبل از جراحی چال گونه

پیش از جراحی ، نکته های زیر را رعلایت کنید:

  • حداقل ۶ ساعت قبل از انجام جراحی چیزی نخورده یا ننوشید.
  • حداقل ۲ هفته قبل از عمل و ۲ هفته بعد از جراحی چال گونه از سیگار کشیدن خودداری کنید.
  • حداقل ۱ هفته قبل از عمل جراحی مصرف الکل را قطع کنید.
  • در صورت وجود درد یا ناراحتی به هر علتی قبل از عمل جراحی از استامینوفن یا پاراستامول استفاده کنید.
  • صبح روز جراحی و حتی قبل از عمل جراحی ، دوش بگیرید و کل بدن خود را شستشو کنید.
  • در روز عمل جراحی از لنز های چشمی، لاک ناخن، جواهرات و هیچ نوع لوازم آرایشی مصرف نکنید.
  • راهنمایی و دستورالعمل های دکتر خود درباره سلامت دهان را حداقل ۲ هفته قبل و ۲ هفته پس از جراحی چال گونه رعایت کنید.

 

 

در جراحی چال لپ از چه ابزاری استفاده می شود؟

در این نوع از جراحی ابزار نمونه ‌برداری در ناحیه گونه (بافت داخلی گونه) وارد می‌شود و با حرکت چرخشی در ناحیه بافت گونه، بافت چربی و عضله گونه برداشته می ‌شود. بنابراین یک مقدار گرد از این بافت ‌ها برداشته و بدون آسیب وارد شدن به پوست، یک سوراخ کم‌ عمق در زیر پوست به وجود می آید.

 

بخیه جذبی برای جراحی

بخش برداشته ‌شده در ادامه با استفاده از بخیه جذبی از داخل پوست گونه (عضله) و از یک سمت شکاف بسته می‌شود و در ادامه توسط سیستم بدن بازسازی می شود. با استفاده از این عمل ، یک چال بر روی گونه شما ایجاد می ‌شود که در بسیاری از مواقع حتی بدون لبخند زدن نیز قابل مشاهده خواهد شد.

 در هر صورت پوست شما در طول یک یا ۲ هفته مجدداً هموار می ‌شود. در این حالت برش داخلی ایجاد شده در عضله صورت ، می ‌تواند یک چال در زمان لبخند زدن ایجاد کند. این نوع برای انواع گونه ها قابل استفاده می باشد اما بهتر است گونه فرد در زمان جراحی چال‌ گونه چاق و تپل نباشد.

 

مزایای جراحی چال گونه

  • یکی از مهم ترین مزیت هایی که این جراحی دارد زیبا تر شدن لبخند افراد است. زیرا با فرورفتگی ای که درکنار لب ها و روی لپ ایجاد می شود جذابیت بیشتری برای افراد پدید می آید.
  • این جراحی بدون درد خواهد بود. از این رو کسانی که نگران درد در روند جراحی هستند می توانند بدون نگرانی برای جراحی اقدام کنند.
  • نتایج این جراحی بلند مدت است و سالها اثرات این جراحی با مراجعه کنند همراه خواهد بود.
  • امکان انجام این جراحی به صورت هم زمان با جراحی زیبایی چانه  و یا عمل جراحی لیفت سانترال لب وجود دارد .

 

در طول بهبودی چه انتظاری دارید؟ در اینجا یک تجزیه سریع وجود دارد:

پیگیریدر طی یک تا دو هفته، پزشک یک قرار ملاقات بعدی را تعیین می کند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به طور مناسب بهبود می یابد.

رژیم مایعاز آنجا که برش ها و بخیه های بهبودی در دهان شما وجود دارد، پزشک شما را راهنمایی می کند تا پس از جراحی به مدت پنج روز به یک رژیم غذایی مایع پایبند باشید. این به معنای پرهیز از غذاهای جامد، و در عوض نوشیدن پروتئین، خوردن سوپ یا تکیه بر روش های دیگر برای تکمیل تغذیه است.

کاربیشتر افراد قادر به بازگشت به کار روز بعد از عمل هستند. با این حال، ممکن است بخواهید چند روز اضافی تعطیل کنید، زیرا احتمالاً تورم و قرمزی خواهید داشت.

فعالیت بدنیاگرچه از نظر وظایف روزانه محدودیتی وجود ندارد، به شما توصیه می شود که یک فعالیت شدید را برای یک تا دو هفته بعد از جراحی متوقف کنید. اگر مطمئن نیستید که باید کاری انجام دهید، از پزشک خود بپرسید.

مراقبت از دندانبرای اطمینان از آسیب نرساندن به مناطق آسیب دیده هنگام بهبودی، به شما دستورالعمل های ویژه ای برای نحوه تمیز کردن دندان ها داده می شود. این ممکن است به معنای استفاده از دهان شویه تخصصی باشد. شما می توانید در یک تا دو هفته عادت های طبیعی دندانپزشکی را از سر بگیرید، در حالی که جراحی شما خوب است.

اگر در حال برنامه ریزی رویدادهای اجتماعی هستید، به خاطر داشته باشید که فرورفتگی شما معمولاً چه لبخند بزنید و چه لبخند نزنید، قابل مشاهده خواهد بود.

 

موارد التیام بخش

بهبودی مناسب محل های جراحی برای موفقیت جراحی کاملاً ضروری است. در اینجا خلاصه ای از مواردی که هنگام بهبودی باید در ذهن داشته باشید آورده شده است:

تسکین درددرد در اطراف فرورفتگی های تازه ایجاد شده به خصوص در پنج تا هفت روز اول معمول است. پزشکان ممکن است داروهایی را برای مدیریت این بیماری توصیه یا تجویز کنند.

یخ زدگیدر طول دوره بهبودی، افراد احساس تورم و قرمزی صورت را غیرمعمول نمی دانند.

بهداشتهنگام شستن صورت، حتما گودی ها و نواحی اطراف آن را کمی لمس کنید و اسکراب نکنید. همچنین ممکن است لازم باشد هنگام مسواک زدن، طبق دستور پزشک، اقدامات احتیاطی انجام دهید.

 

چه موقع با پزشک خود تماس بگیرید؟

با بهبودی، هوشیاری نسبت به علائم عفونت کاملاً ضروری است. در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

  • تب
  • لرز
  • درد
  • چرک یا تخلیه از برش
  • احساسات گرم در دهان
  • قرمزی بیش از حد در اطراف گودی ها

 

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط