آشنایی با سندرم گوش موزیکال

سندرم گوش موزیکال (MES) نوعی بیماری که در آن بدون وجود منبع خارجی موسیقی یا آواز می شنوید. ممکن است نگران باشید که MES ممکن است نشانه اولیه زوال عقل باشد. اگرچه این حالت می تواند ناراحت کننده باشد، اما مطمئن باشید که سندرم گوش موزیکال نشانه زوال عقل نیست بلکه به احتمال زیاد نتیجه کاهش شنوایی است.سندرم گوش موسیقی (MES) زمانی است که کسی موسیقی را می شنود که منبع خارجی ندارد. برخی از مردم سازواحدی را می شنوند که ملودی ساده ای می نوازند. دیگران چندین ساز را می شنوند که یک قطعه موسیقی پیچیده را می نوازند.در مورد MES، ملودی به نظر می رسد که از یک جهت  مشخص می آید، بنابراین مشخص نیست که داخلی است.

MES نوعی بیماری است که باعث توهم شنیدن موسیقی می شود و معمولاً مربوط به اختلال شنوایی است. این حالت غیر معمول نیست، اما به ندرت تشخیص داده می شود. هنوز سازوکار دقیق MES ناشناخته است.مغز اطلاعات را از گیرنده های محیطی حواس جمع می کند تا به شما در درک دنیا کمک کند. هنگامی که حس شنوایی شما مختل می شود، مغز آماده نیست که به راحتی این حس را نادیده بگیردو لذا اختلال در درک صدا باعث توهم شنوایی می شود.در ازای دریافت کم یا هیچ چیز از گیرنده شنوایی مغز با استفاده از اطلاعات قبلی جای خالی را پر می کند و می تواند صداهای متنوعی تولید کند. در مورد MES، مغز انتخاب می کند که چه صدایی را بشنوید. MES شبیه وزوز گوش است که در آن صداهای زنگ دار، وزوز یا خش خش ایجاد  و به کاهش شنوایی مربوط می شود. از MES گاهی اوقات به عنوان وزوز گوش موزیکال یاد می شود.

 

دلایل سندروم گوش موزیکال

از دست دادن شنوایی

 

توهم شنوایی معمولا به دلیل کم شنوایی است. اما همیشه نمی توان علت آن را تعیین کرد. البته وجود MES در کنار بیماری دیگری مانند زوال عقل نیز ممکن است.

 

کاشت حلزون گوش

بررسی ها نشان داده است که گاهی کاشت حلزون یا برداشتن آن باعث ایجاد MES می شود. ارتباط بین کاشت حلزون و MES بخوبی مطالعه نشده است، بنابراین اطلاعات محدود است.

 

داروها

برخی از داروها می توانند باعث توهم شوند، از جمله توهم شنوایی و شامل شنیدن صدا یا موسیقی است. به ندرت پیش می آید که داروها باعث ایجاد MES شوند. اگر فکر می کنید داروی شما مسبب این حالت است، بلافاصله در مورد تنظیم دوز یا تغییر آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

درمان

در حال حاضر هیچ درمانی استاندارد برای MES وجود ندارد. MES حتی کمتر از وزوز گوش قابل درک است. اما مانند وزوز گوش، روش هایی وجود دارد که می توانید اثرات آن را به حداقل برسانید.

 

مدیریت استرس

نشان داده شده استرس علائم را بدتر می کند، بنابراین یافتن راه هایی برای به حداقل رساندن استرس ممکن است شدت MES شما را به حداقل برساند. به عنوان مثال، تنفس عمیق می تواند بدن شما را آرام کند، اما همچنین توجه شما را از MES دور می کند و باعث می شود تا در پس زمینه محو شود. برخی از بیماران در زمینه درمان شناختی رفتاری نیز موفقیت کسب کرده اند.

 

سمعک

درمان اختلال شنوایی ممکن است علائم را کاهش دهد. گاهی می توان با استفاده از سمعک شنوایی را بهبود ببخشید.

 

رفتار درمانی شناختی

شناخت درمانی رفتاری (CBT) موسیقی را متوقف نمی کند، اما می تواند به شما کمک کند تا با آن کنار بیایید. اساساً، این روش شامل آموزش دادن به خود برای نادیده گرفتن موسیقی است.

 

دارو

داروهای زیر برای درمان MES استفاده می شود:

  • عوامل کولینرژیک و GABA
  • هالوپریدول: نوعی از داروهای اعصاب ضد جنون نیز گفته می شود.
  • مهارکننده های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRIs) یا مهارکننده های جذب مجدد سروتونین-نوراپی نفرین (SNRI)

همه داروها عوارض جانبی احتمالی دارند، بنابراین قبل از تصمیم گیری در مورد استراتژی درمانی، همه جوانب مثبت و منفی را با پزشک در میان بگذارید.

 


اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

 

منبع:
healthline

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط