سوء تغذیه

سوء تغذیه چیست؟

سوء تغذیه می‌تواند ناشی از دریافت ناکافی مواد غذایی یا عدم توازن گروه‌های مختلف مواد غذایی در رژیم غذایی فرد باشد. حتی ممکن است افراد چاقی که بیش‌ از نیازشان کالری دریافت می‌کنند هم دچار سوء تغذیه شوند.

رژیم غذایی نامناسب موجب کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌شود. به‌عنوان مثال بیماری اسکوروی نتیجه‌ی کمبود ویتامین سی است. این بیماری شایع نیست، ولی معمولا در افراد مسن، افراد الکلی یا کسانی‌ که در رژیم غذایی‌شان میوه و سبزیجات تازه وجود ندارد، بروز می‌کند. همچنین نوزادان یا کودکانی‌ که به دلایل اقتصادی یا اجتماعی رژیم غذایی نامناسبی دارند، مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

 

علائم و نشانه‌های سوء تغذیه عبارتند از:

  • از دست دادن بافت چربی؛
  • مشکلات تنفسی و افزایش نارسایی‌های تنفسی؛
  • افسردگی؛
  • افزایش خطر عوارض ناشی از عمل جراحی؛
  • افزایش خطر هیپوترمی یا کاهش غیرطبیعی دمای بدن؛
  • کاهش تعداد برخی از انواع گلبول‌های سفید، تضعیف دستگاه ایمنی و افزایش خطر عفونت‌ها؛
  • افزایش خطر سرماخوردگی؛
  • طولانی‌ترشدن زمان بهبود زخم‌ها؛
  • طولانی‌ترشدن زمان بهبود عفونت‌ها؛
  • کاهش میل جنسی؛
  • مشکلات باروری؛
  • کاهش توده‌ی عضلانی؛
  • کاهش توده‌ی بافت‌ها؛
  • خستگی و بی‌تفاوتی؛
  • کج‌خلقی.

 

علل سوء تغذیه

سوء تغذیه یا کمبود مواد مغذی، مشکلاتی را برای سلامتی فرد ایجاد می‌کند. ممکن است سوء تغذیه ناشی از برخی بیماری‌ها باشد. در بیشتر کشورهای در حال توسعه که سوء تغذیه شایع است، دردسترس نبودن غذای کافی، عامل اصلی سوء تغذیه است.

 

علل سوء تغذیه در کشورهای ثروتمند و صنعتی عبارتند از:

1.رژیم غذایی نامناسب

اگر کسی غذای کافی مصرف نکند یا غذایی که مصرف می‌کند مواد مغذی موردنیاز بدنش را تأمین نکند، دچار سوء تغذیه خواهد شد. رژیم غذایی نامناسب علل مختلفی دارد؛ مثلا اگر فرد در اثر بیماری دچار دیسفاژی (سختی در بلع) شود یا در حال بهبود از بیماری باشد، ممکن است نتواند مواد مغذی موردنیازش را دریافت کند.

 

2. عدم سلامت روانی

عادات تغذیه‌ایِ برخی افرادی که به بیماری‌های روانی مانند افسردگی مبتلا می‌شوند، تغییر می‌کند و موجب سوء تغذیه می‌شود. افرادی که به پرخوری عصبی مبتلا هستند نیز ممکن است دچار سوء تغذیه شوند زیرا غذا را به‌اندازه‌ی کافی نمی‌جوند.

 

3. مشکلات حرکتی

ناتوانی حرکتی افراد یک دلیل دیگر برای سوء تغذیه است. افرادی که دچار مشکلات حرکتی هستند، نمی‌توانند برای خرید غذا از منزل خارج شوند یا توانایی آماده‌سازی غذا را ندارند.

 

4. اختلالات گوارشی و بیماری‌های معده

شاید برخی به‌اندازه‌ی کافی غذا مصرف کنند، ولی بدن‌شان نتواند مواد مغذی موردنیاز را جذب کند. بیماران مبتلا به بیماری کرون (یکی از بیماری‌های التهابی روده) و کولیت زخمی نمونه‌ای از این افراد هستند. ممکن است برخی بیماران مجبور شوند ایلئوستومی انجام بدهند و بخشی از روده‌ی باریک‌شان را بردارند.

بیماری سلیاک یک اختلال ژنتیکی است که باعث می‌شود فرد تحمل گلوتن را نداشته باشد. بیماران مبتلا به سلیاک بیش از دیگران در معرض آسیب‌های وارده به دیواره‌ی روده هستند. نتیجه‌ی این امر کاهش جذب غذاست.

کسانی که برای مدتی دچار اسهال و استفراغ می‌شوند نیز مواد مغذی بیشتری از دست می‌دهند و در معرض خطر سوء تغذیه قرار می‌گیرند.

 

درمان سوء تغذیه

درمان سوء تغذیه توسط یک متخصص تغذیه خوب تا حد زیادی به شدت آن و تاثیر بیماری که منجر به بروز سوء تغذیه شده است ایجاد می شود. در صورتی که پس از معاینه متخصص تغذیه متوجه شود که این عارضه به دلیل وجود بیماری در فرد است فرد باید برای درمان سوء تغذیه خود اقدام به درمان بیماری کند.

 

یک مشاوره تغذیه خوب برای درمان سوء تغذیه ابتدا یک برنامه مراقبتی برای بیمار تهیه می کند و بیمار برای اینکه سلامتی خود را بازیابد بهتر است آن را رعایت کند. در طول درمان مشاوره تغذیه درباره غذاها و نوشیدنی هایی که بیمار باید استفاده کند با بیمار تبادل نظر کرده و او را در طول درمان همراهی می کند.

 

          در برخی از موارد فرد به دلیل مشکلاتی که دارد نمی تواند برای درمان سوء تغذیه به مطب مراجعه کند که در این صورت فرد

          می  تواند از رژیم اینترنتی ، مشاوره تغذیه در منزل یا ویزیت تغذیه در منزل استفاده کند.

ههمچههمچنین می توانید برای صرفه جویی در وقت و هزینه با استفاده از اپلیکیشن تله ویزیت به صورت آنلاین با پزشک تغذیه مشاوره کنید.برای دانلود اپلیکیشن و ثبت نام به www.televisit24.com مراجعه نمایید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط