آشنایی با سادیسم

اختلال شخصیت سادیسم را می توان به عنوان وضعیتی تعریف کرد که در آن فرد تحت فشار مشکلات فردی قرار می گیرد و حالاتی مانند خشم ، سردرگمی، پرخاشگری و رفتارهای غیر متعارف از او دیده می شود. منظور از مشکلات فردی، مشکلات معمولی است که برای همه افراد معمولی نیز وجود دارد اما افراد مبتلا به اختلال آن را با خشونت جبران می کنند که خشونت یکی از بارزترین ویژگی های فرد سادیسمی می باشد.

 افرادی که معمولا از کمبود دلسوزی دیگران رنج می برند و یا در مورد نظرات دیگران می ترسند، احتمال بیشتری وجود دارد که از خود رفتارهای خشونت بار نشان دهند و چنین افرادی معمولا دارای شخصیت ضد اجتماعی می باشند و از خشونت رنج می برند. رفتار ضد اجتماعی به خودی خود به دیگران ضربه نمی زند.از طرفی رابطه ای هم بین اختلال سادیسمی معمولی و سادیسم جنسیتی وجود دارد. افراد مبتلا به سادیسم جنسیتی معمولا رفتارهایی مثل تحقیر ساختن و مغلوب کردن دیگران را از خود نشان می دهند.

 

اختلال سادیسم چیست ؟

افراد مبتلا به سادیسم معمولا از دیدن رنج و ناراحتی دیگران حس رضایت پیدا می کنند. این افراد معمولا نه تنها از رفتار سادیسمی خود احساس رضایت دارند، بلکه دوست دارند آن را در افراد دیگر نیز مشاهده کنند و در واقع بخش عظیمی از نیاز آن ها به خشونت، در دیدن این رفتارها در وجود دیگران برطرف می شود. افراد سادیسمی مدام حالاتی مثل خشونت و پرخاشگری را از خود بروز می دهند و افراد مبتلا به سادیسم همچنین از نظر احساسی نیز از خود خشونت نشان می دهند و به عنوان مثال این افراد از حمله دیگر افراد به یکدیگر لذت می برند و دوست دارند که شاهد این قضایا باشند.

 

تقسیم بندی اختلال شخصیت سادیسم


برخی از روانشناسان این اختلال را به چهار نوع تقسیم کرده اند و هر فرد مبتلا به اختلال ممکن است یک یا چند تا از این انواع را در خود داشته باشد.



سادیسم قانونی:

این دسته از افراد می توانند در مقام های مختلف قدرت قرار بگیرند، مانند سربازان نظامی ، افسران پلیس، اساتید دانشگاه.این افراد در وضعیتی هستند که فکر می کنند باید مسئولیت کنترل، نظارت و مجازات افراد قانون شکن را به عهده بگیرند. در این شرایط آنها ممکن است بدترین مجازات ممکن را که باید برای یک مجازات خاص انجام بدهند ، انجام می دهند.

 
این افراد قصد دارند منصفانه برخورد کنند اما نمی توانند رفتار و احساسات خود را کنترل کنند، به همین خاطر ممکن است رفتارهای آنها خیلی خوب نباشد ، چون آنها در محدوده قانون قرار دارند و به طور روزمره این رفتارها را از خود نشان می دهند.



سادیسم انفجاری:

 افرادی که دچار اختلال سادیسم انفجاری هستند، از شرایط زندگی خود احساس نا امیدی میکنند ، در این زمان آنها به طور ناخود آگاه و غیر قابل پیش بینی ، رفتارهای سادیسمی از خود نشان می دهند.این افراد زمانی که تحقیر و ناامید می شوند ، کنترل خود را از دست می دهند و به دنبال مقصر بدبختی های خود می گردند.این افراد رفتارهای خشونت آمیزی خود را  از راه ترساندن و ایجاد وحشت و بداخلاقی با دیگران نشان می دهند.



 سادیسم استبدادی:

می توان گفت این نوع شخصیت سادیستی، نسبت به بقیه انواع سادیسم ، بی رحمانه تر و ترسناک تراست.این افراد از شکنجه و تهدید دیگران لذت می برند. در این شرایط فرد مبتلا به اختلال ، از چهره هراسان افراد دیگر و از اینکه آنها را مجبور به انجام کاری کرده است و آنها تمایل به انجام آن ندارند ، لذت می برد.

 
این افراد تا حدی شبیه به اختلال شخصیت سادیسم انفجاری هستند و از نداشتن اعتماد به نفس و احساس ناامنی ، رنج می برند.



سادیسم ترسو:

 این نوع سادیسم کاملا با سه نوع قبلی تفاوت دارد ، چون آنها ناامن بوده و افراد مبتلا به آن اختلال ها مانند بزهکاران رفتار می کنند.در سادیسم ترسو ، افراد مبتلا ،خطرات و ریسک های احتمالی را پیش بینی می کنند. این افراد می ترسند ولی در هنگام ترس ، دیگران را هم می ترسانند.

 

علت های سادیسم

چنانچه در این بخش اشاره شده است هیچ علت دقیق ، واضح و روشنی برای ابتلای افراد به سادیسم وجود ندارد.بعضی از افراد عقیده دارند که نشان دادن حالات سادیسمی دست خود فرد است و هیچ غیر آگاهی در آن وجود ندارد اما بعضی دیگر معتقدند که سادیسم به دلیل مشکلات بیولوژیکی در فرد اتفاق می افتد و دسته ای از متخصصان علت های سادیسم را نیز در اتفاقات سخت و وحشتناک مربوط به دوران کودکی فرد می دانند. آن ها همچنین معتقد هستند که مشکلاتی مثل تجاوز به کودک در سنین پایین می تواند علت مهمی در ابتلای افراد به سادیسم در آینده باشد و در بین تمام علت های احتمالی، هیچ اثری از ژنتیک و ارث سادیسم دیده نمی شود.

این اختلال معمولا در کنار اختلال های دیگر رخ می دهد ، مثلا افرادی که در رفتارهای عادی سعی دارند که بیش از حد خاص باشند و یا در رفتار خود دچار اغراق هستند ، احتمال بیشتری برای ابتلا به سادیسم در آن ها وجود دارد.همچنین میتواند از جمله موارد زیر باشد:

  • در خانواده‌هایی که این اختلال وجود دارد، ممکن است اختلال از طریق ژن‌ها منتقل شود و جنبه ارثی داشته باشد.
  • اختلالات هورمونی
  • روابط بیمارگونه‌ای که کودک از سرآغاز زندگی درگیر آن‌ها بوده است.
  • وجود سابقه سوء رفتار جنسی در پیشینه زندگی افراد آزار گر
  • وجود سایر اختلالات روانی

 

معمولا راه درمان این نوع از پرخاشگری خودآگاهی است. بسیاری از بیماران با کمال میل وارد کلینیک می شوند و به دنبال کمک می آیند. پرخاشگری تکانشی ممکن است در برخی ازموارد با کودک آزاری در منزل یا تجاوز همراه باشند. این موارد را می توان موارد خاصی دانست که با درمان پرخاشگری از پیش طراحی شده مشترک هستند. به دلیل پیامدهای منفی پرخاشگری تکانشی، افراد مبتلا به ممکن است از رفتار خود احساس شرم کنند.

پرخاشگری تکانشی احتمالاً به رفتار پرخاشگرانه تمایل دارند. درمان آن معمولاً داوطلبانه است، بنابراین نیاز به رضایت آگاهانه دارد. تمایل فرد برای روان درمانی و مشاوره بسیار مهم است زیرا هیچ رویکرد دارویی برای پرخاشگری تأیید نشده است. بنابراین یک گام اولیه مهم در روند رضایت، آگاهی دادن به بیماردر این مورد است که فعلا  هرگونه درمان پیشنهادی صد در صد موثر نیست.

 یکی از روش های درمان این است که بیمار و یا عضوی از  خانواده به صورت هفتگی فرکانس و شدت رفتار پرخاشگرانه فرد را به روانکاو گزارش کنند. استفاده از این اقدامات منظم می تواند توانایی روان  پزشک  و روانکاو را در تصمیم گیری آگاهانه در مورد درمان افزایش دهد.

داروهای آرام بخش نیز وجود دارند که می توانند از میل فرد به خودکشی ، خشونت های بی جا، پرخاشگری و اضطراب و افسردگی جلوگیری کنند که به افراد سادیسمی هم تجویز می شوند.

 

در سایت  www.TeleVisit24.comتنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط