خس خس سینه نشان دهنده چیست؟

ویزینگ یا خس خس یک صدای سوت مانند پرطنین است که در هنگام تنفس ایجاد می‌شود. این صدا هنگامی بیشترین وضوح را برای شنیدن دارد که فرد هوا را از سینه خارج می‌کند (بازدم) اما در موارد شدید این صدا را در طول عمل دم نیز می‌توان شنید. خس خس به علت باریک شدن یا التهاب راه‌های هوایی ایجاد می‌شود.

خس خس ممکن است علامتی از یک مشکل تنفسی جدی باشد که نیاز به تشخیص و درمان دارد.

علل خس خس سینه

بر مبنای اعلام "مایو کلینیک" آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) شایع‌ترین علل خس خس سینه محسوب می‌شوند. به هر جهت، علل بالقوه متعدد دیگری در این مورد مطرحند. برای اینکه فرد بتواند خس خس را در خود متوقف کند، پزشک باید علت بروز آن را مشخص نماید.

خس خس در عین حال ممکن است نشان دهنده موارد زیر باشد:

آمفیزم

بیماری ریفلاکس اسید معده به مری (GERD)

نارسایی قلبی

سرطان ریه

آپنه خواب

اختلال عملکرد تارهای صوتی

خس خس سینه ممکن است به تحریک ناخوشی‌های کوتاه مدت یا موارد اورژانسی زیر ایجاد شود:

برونکیولیت، که عفونت ویروسی سیستم تنفسی است

برونشیت

پنومونی (ذات‌الریه)

عفونت دستگاه تنفسی

واکنش نسبت به دود سیگار

استنشاق شیء خارجی

آنافیلاکسی

ریسک فاکتورهای خس خس سینه

خس خس سینه ممکن است در مورد هر کسی اتفاق بیفتد. در هر حال برخی ریسک فاکتورها وجود دارند که می‌توانند شانس ایجاد خس خس را افزایش دهند. بیماری‌های وراثتی مثل آسم ممکن است در نسل‌های مختلف خانواده ادامه پیدا کنند.

خس خس در عین حال ممکن است در موارد زیر بروز نماید:

مردم دچار آلرژی

مردم مبتلاء به سرطان ریه

نوباوگان حاضر در تسهیلات مراقبتی یا همراه برادران و خواهران بزرگتر، به علت افزایش میزان تماس با انواع عفونت

افرادی که در گذشته دخانیات مصرف می‌کردند و نیز آنهایی که در حال حاضر این کار را ادامه می‌دهند

ریسک فاکتورهای قابل کنترل مثل مصرف دخانیات می‌توانند به بهبود خس خس کمک کنند. مردم در عین حال باید از موارد محرک خس خس مثل گرده گیاهان و دیگر مواد آلرژی‌زا اجتناب کنند.

برخی عوامل در این مورد خارج از حیطه کنترل مردم قرار دارند بنابراین هدف درمان علایم برای بهبود کیفیت عمومی زندگی است.

چه هنگامی به دکتر مراجعه کنیم

مردم باید به پزشک خود اطلاع دهند که چه هنگامی برای اولین بار دچار خس خس شده‌اند. پزشک نیاز است تا بداند که شخص دچار خس خس و مشکل تنفسی است، آیا پوست وی ته‌رنگی آبی به خود می‌گیرد، یا وضعیت روانی وی حالت دگرگون پیدا می‌کند. برخورداری از اطلاع در این موارد برای پزشک مهم است حتی اگر نخستین باری نباشد که فرد دچار خس خس می‌شود.

اگر خس خس سینه در شخص با مشکلات تنفسی، کهیر، یا ورم صورت یا گلو همراه باشد، شخص باید به کمک اورژانسی متوسل شود.

درمان خس خس سینه

درمان خس خس دو هدف را دنبال می‌کند:

کنترل التهاب ایجاد شده در راه‌های هوایی

باز کردن لوله‌های تنفسی با استفاده از داروهای سریع‌الاثر

تجویز داروهای ضد التهابی می‌تواند التهاب و مخاط اضافی را در راه‌های هوایی کاهش دهد. این داروها اغلب به شکل داروهای استنشاقی عرضه می‌شوند اما در عین حال به صورت قرص‌های طولانی اثر نیز در دسترسند. در این مورد برای کودکان خردسال از شربت استفاده میشود.

برونکودیلاتورها داروهای سریع‌الاثر هستند، و اغلب برای درمان خس خس و کمک به تخفیف سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این داروها از طریق ریلکس کردن عضلات نرم پیرامون لوله‌های تنفسی فرد عمل می‌کنند.

اگر خس خس به یک ناخوشی طولانی مدت یا مزمن مثل آسم یا بیماری انسدادی مزمن ریه مرتبط باشد، آنگاه پزشک ممکن است هم داروی ضد التهابی و هم داروی تنداثر تجویز کند.

درمان‌های خانگی ممکن است در بهبود خس خس برای برخی از مردم مؤثر باشند. برای مثال، استفاده از دستگاه رطوبت‌ساز و گرم نگه داشتن محیط خانه می‌تواند راه‌های هوایی را باز کند و به راحت‌تر شدن تنفس در فرد کمک کند.

نشستن در محیط گرم و بخار آلود حمام نیز گاهی از اوقات کمک کننده است. هوای خشک و سرد به ویژه در هنگام ورزش کردن در فضای بیرون می‌تواند به وخامت خس خس سینه منجر شود.

داروهای طب مکمل مثل مکمل‌ها و گیاهان دارویی نیز می‌توانند به کنترل خس خس کمک کنند. این موضوع مهم است که مردم پیش از اقدام به مصرف یک داروی مکمل با پزشک متخصص مشورت کنند.

مداواهای جایگزین فهرست شده در زیر می‌توانند در تسکین خس خس ناشی از آسم مفید باشند:

آنتی‌اکسیدان‌ها، مثل ویتامین C و ویتامین E

جینگکو بیلوبا

مدیتیشن

یوگا

عوارض محتمل در خس خس سینه

از آنجا که خس خس ممکن است بر اثر اختلالات زیربنایی جدی بروز کند این موضوع مهم است که مردم وقتی خس خس در آنان شروع می‌شود به پزشک مراجعه کنند.

اگر مردم از درمان اجتناب کنند و یا در دنبال کردن پلن درمانی ناموفق باشند احتمال تشدید خس خس و ایجاد عوارض گسترده‌تر مثل تنگی نفس یا دگرگون شدن وضعیت روانی وجود دارد.

چشم‌انداز درازمدت

برای مردم دچار خس خس به علت دقیق بروز علایم در آنان بستگی دارد. آسم مزمن و بیماری انسدادی مزمن ریه نیاز به درمان درازمدت دارند. به هر جهت، خس خس مرتبط به ناخوشی‌های کوتاه مدت به طور معمول پس از بهبود بیماری از بین میرود.

مردم باید در صورتی که خس خس در آنها تشدید شده یا برگشت کند، موضوع را به پزشک اطلاع دهند. این اغلب به این معنی است که این دسته از مردم برای پیشگیری از عوارض به یک پلن درمانی تهاجمی‌تر نیاز دارند.

پیشگیری از خس خس سینه

در مورد مرتبط به برخی ناخوشی‌های مزمن مثل آسم، نمی‌توان از خس خس بدون استفاده از مداخلات پزشکی پیشگیری کرد. 

مردم باید از قطع مصرف داروها بدون مشورت با پزشک خودداری کنند، حتی زمانی که فکر می‌کنند که علایم آنان در حال بهبود است. این کار می‌تواند به عودهای خطرناک ناخوشی‌های مبتلابه آنان منجر شود.

 

تله ویزیت - TeleVisit  انجام کلیه فرآیندهای پزشکی با شرایط وجود فاصله جغرافیایی بین پزشک و بیمار، را فراهم می کند.

بیماران عزیز می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - TeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

امیدواریم که توانسته باشیم به این پرسش (علت خس خس سینه) پاسخ مناسب داده باشیم. همچنین می توانید سوالات خود را از متخصص زنان، زایمان و نازایی در تله ویزیت بپرسید.

منبع:
https://www.healthline.com/health/wheezing

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط