مقالات آموزشی

 
آشنایی با بیماری بینابینی ریه

آشنایی با بیماری بینابینی ریه

بیماری بینابینی ریه، به گروه بزرگی از اختلالات مربوط می شود، که بیشتر آنها باعث ایجاد زخم پیشرونده در بافت ریه خواهند شد. عوارض مرتبط با بیماری بینابینی ریه در نهایت بر توانایی تنفس و ورود اکسیژن کافی به جریان خون تأثیر می گذارد.بیماری بینابینی ریه می تواند در اثر تماس طولانی مدت با مواد خطرناک مانند آزبست ایجاد شود. برخی از انواع بیماری های خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید نیز می توانند باعث بیماری بینابینی ریه شوند. در برخی موارد، علل ناشناخته مانده است.داروها ممکن است آسیب بیماری بینابینی ریه را کند کنند، اما بسیاری از افراد هرگز توانایی استفاده کامل از ریه های خود را به دست نمی آورند. پیوند ریه برای برخی از افرادی که به بیماری بینابینی ریه مبتلا هستند، گزینه مناسبی است.
درد سوزان قفسه سینه

درد سوزان قفسه سینه

حس سوزش در ریه‌ها علل متعددی می‌تواند داشته باشد. اگرچه این علامت به طور معمول علتی برای نگرانی ندارد، گاهی از اوقات می‌تواند نشان دهنده یک اختلال جدی نیازمند درمان باشد.درد سوزان در ناحیه قفسه سینه می‌تواند نگران کننده باشد، به ویژه اگر علت مشخص نباشد.
آشنایی با بیماری برونشیت

آشنایی با بیماری برونشیت

برونشیت ( نایژه‌آماس bronchitis ) به التهاب نایژه‌ها در شش گفته می‌شود. این عارضه در اثر تورم نای یا نایژک‌ها بروز می‌کند و به علت عفونت توسط باکتری‌ها و ویروس‌ها یا در اثر تحریکاتی مانند هوای آلوده و سیگار کشیدن ایجاد می‌شود. برونشیت حاد یا مزمن، نما و تظاهراتی متفاوت دارد. هنگامی که نایژه‌ها ملتهب می‌شوند معمولاً انسداد نسبی راه تنفسی، سرفه و ترشح خلط رخ می‌دهد.
خس خس سینه نشان دهنده چیست؟

خس خس سینه نشان دهنده چیست؟

ویزینگ یا خس خس یک صدای سوت مانند پرطنین است که در هنگام تنفس ایجاد می‌شود. این صدا هنگامی بیشترین وضوح را برای شنیدن دارد که فرد هوا را از سینه خارج می‌کند (بازدم) اما در موارد شدید این صدا را در طول عمل دم نیز می‌توان شنید. خس خس به علت ...
آشنایی با بیماری پنومونی

آشنایی با بیماری پنومونی

پنومونی عفونت در یک یا هر دو ریه است. باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها عامل آن هستند. این عفونت باعث ایجاد التهاب در کیسه‌های هوای ریه شده که به آن آلوئولی گفته می‌شود. آلوئول‌ها با مایع یا چرک پر می‌شوند و تنفس را دشوار می‌کند.
آشنایی با ارتوپنه

آشنایی با ارتوپنه

ارتوپنه یا orthopnea ، تنگی نفسی است که هنگام خوابیدن رخ می دهد. این تنگی نفس، فرد را در حالت خوابیده تحت تأثیر قرار می دهد. ارتوپنه در موقعیت های دیگر مانند ایستادن یا نشستن فروکش می کند و برطرف می شود. ارتوپنه اغلب یک علامت نارسایی قلبی یا بیماری ریوی است، اما همچنین می تواند ناشی از سایر بیماری ها باشد. برای افراد مبتلا به ارتوپنه، مشکل تنفسی معمولاً پس از بلند شدن از حالت افقی به سرعت از بین می رود.
تشخیص و درمان فیبروز ریوی یا فیبروز پولمونری

تشخیص و درمان فیبروز ریوی یا فیبروز پولمونری

فیبروز پولمونری (فیبروز ریوی) یک بیماری ریه است که هنگامی بروز می‌کند که بافت‎های ریه آسیب دیده و دچار جراحت می‌شوند. این بافت زمخت و سفت باعث می‌شود تا ریه نتواند با تمامی ظرفیت کار کند.
تقویت ریه و سالم نگه داشتن ریه در فصل سرما

تقویت ریه و سالم نگه داشتن ریه در فصل سرما

هیچ‌کس نمی‌تواند حیاتی بودن سیستم تنفسی بدن را انکار کند و اهمیت بالای سلامت ریه‌ها را نباید فراموش کرد. دستگاه تنفسی که از مجاری هوایی، ریه‌ها و عضلات و رگ‌های خونی متصل به آن‌ها تشکیل شده است،
مشکل تنگی نفس ! از علت تا درمان

مشکل تنگی نفس ! از علت تا درمان

هنگامی که در فرآیند استنشاق مشکلی پیش آید را تنگی نفس می‌گویند. تعریف بیمارن از تنگی نفس احساس خفگی و یا تنگ شدن قفسه سینه می‌باشد. برای تمامی افراد بسیار وحشتناک است که مدتی توانایی نفس کشیدن را نداشته باشند.
ذات‌الریه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ذات‌الریه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

ذات الریه (پنومونی) عفونت یا التهاب بسیار شدید ریه ها می باشد.در این بیماری حبابچه های هوایی موجود در ریه ها پر از چرک و سایر مواد مایع می شود و رسیدن اکسیژن به خون با مشکل مواجه می گردد. اگر اکسیژن موجود درخون شما کاهش یابد ...
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران