هر آنچه باید درباره آلرژی بدانید و تله ویزیت

آلرژی پاسخ سیستم ایمنی بدن به ماده خارجی است که در حالت عادی برای بدن مضر نیست. این مواد خارجی آلرژن نامیده می شوند و شامل مواد غذایی خاص، گرده گل یا شوره حیوانات خانگی است. در این مقاله هر آنچه باید درباره آلرژی بدانید را بخوانید. با ما همراه باشید تا به شما بگوییم تله ویزیت چه کمکی به افراد دچار آلرژی می کند.

وظیفه سیستم ایمنی بدن، مبارزه با عوامل بیماری زا است. بدن این کار را با حمله به چیزی که فکر می کند برای بدن مضر است، انجام می دهد. سیستم ایمنی بدن  به طور معمول با محیط سازگار می شود. به عنوان مثال، هنگامی که بدن شما با چیزی مانند شوره حیوان خانگی روبرو می شود؛ باید متوجه شود که بی ضرر است. در افراد مبتلا به آلرژی، سیستم ایمنی بدن، شوره را به عنوان یک مهاجم خارجی که بدن را تهدید می کند درک می کند و به آن حمله می کند.

 

علائم آلرژی

علائمی که در آلرژی تجربه می شوند، نتیجه چندین عامل از جمله تنوع و شدت آلرژی است. علائم چند نوع آلرژی را در ادامه بخوانید.

  • آلرژی های غذایی

آلرژی غذایی می تواند موجب تورم، کهیر، حالت تهوع، خستگی و موارد دیگر شود. اگر بعد از غذا واکنش جدی نشان دادید و از علت آن مطمئن نیستید، سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کنید.

  • آلرژی های فصلی

علائم آلرژی فصلی شبیه به سرماخوردگی است. این علائم شامل احتقان، آبریزش بینی و تورم و اشک چشم است

  • آلرژی شدید

آلرژی شدید می تواند باعث آنافیلاکسی شود. این یک وضعیت اضطراری تهدید کننده زندگی است که می تواند منجر به مشکلات تنفسی و از دست دادن هوشیاری شود. اگر بعد از تماس با ماده حساسیت زا این علائم را تجربه کردید ، بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید.

  • آلرژی روی پوست

آلرژی های پوستی ممکن است نشانه ای از آلرژی های مختلف باشد. همچنین ممکن است نتیجه مستقیم قرار گرفتن در معرض ماده حساسیت زا باشد. به عنوان مثال خوردن غذایی که به آن حساسیت دارید می تواند علائم پوستی مختلفی ایجاد کند. تماس مستقیم پوست با یک ماده حساسیت زا مانند محصولات شوینده یا گیاه نیز موجب مشکلات پوستی مثل درماتیت می شود.

انواع آلرژی های پوستی عبارتند از:

راش: مناطقی از پوست تحریک ، قرمز یا متورم است و می تواند دردناک یا خارش دار باشد.

 اگزما: تکه های پوستی ملتهب شده و می توانند خارش و خونریزی داشته باشند.

 درماتیت تماسی: لکه های قرمز و خارش دار پوست تقریباً بلافاصله پس از تماس با ماده حساسیت زا ایجاد می شوند.

 گلو درد: حلق یا گلو تحریک یا ملتهب است.

 کندوها: جوشهای قرمز ، خارش دار و برجسته در اندازه ها و اشکال مختلف در سطح پوست ایجاد می شود.

    خارش: تحریک یا التهاب در پوست وجود دارد.

    سوزش: التهاب پوست منجر به ناراحتی و احساس گزش روی پوست می شود.

 

علل آلرژی

محققان به طور قطعی مطمئن نیستند که چرا وقتی یک ماده خارجی بی خطر به بدن وارد می شود، سیستم ایمنی بدن واکنش آلرژیک ایجاد می کند. آلرژی ها یک جزء ژنتیکی دارند و والدین می توانند آن ها را به فرزندان خود منتقل کنند. البته ابن مساله صد در صد نیست و لزوما هر آلرژی که والدین داشته باشند به فرزندشان منتقل نمی شود.

برای فهمیدن علت آلرژی، می توان انواع آلرژن ها، همان موادی که بدن به آن حسایست می دهد را بررسی کرد. انواع متداول آلرژن ها عبارتند از:

  • داروها: داروهای پنی سیلین و سولفا از محرک های رایج هستند.
  • مواد مخدر
  • مواد غذایی و خوراکی ها: شیر، صدف، تخم مرغ، آجیل، گندم و ادویه ها شایع ترین آن ها است.
  • نیش حشرات: مانند نیش زنبور و پشه
  • مو و شوره حیوانات
  • گیاهان و گرده آن ها
  • سایر مواد حساسیت زا:مانند لاتکس که در دستکش ها استفاده می شود.

 

درمان آلرژی

بهترین راه برای جلوگیری از آلرژی دور بودن از آلرژن ها و هر چیزی که باعث واکنش شما می شود است. اگر این امکن را نداشتید از گزینه های دارویی استفاده کنید.

دارو هایی که برای درمان آلرژِی استفاده می شود اغلب برای کاهش و کنترل علائم آلرژی هستند. این دارو ها عبارت اند از:

  • آنتی هیستامین مانند دیفن هیدرامین
  • کورتیکواستروئیدها
  • ستیریزین
  • لوراتادین
  • ضد احتقان    

 

تله ویزیت

اگر به آلرژی دچار هستید یا علائمی مشاهده می کنید که احتمال می دهید آلرژی دارید. بهتر است با یک پزشک مشورت کنید. پزشک مناسب ترین دارو ها برای کنترل علائم را برای شما تجویز می کند و با مشاوره و راهنمایی به شما کمک می کند بتوانید حساسیت های خود را کنترل کنید. برای افراد دچار آلرژی هیچ چیز بهتر از اصلاح سبک زندگی و کنترل خود هنگام مواجه با موارد آلرژی زا نیست. تله ویزیت در این راه همراه شما است. در خانه خود بمانید و ویزیت شوید. این یک پیشنهاد عالی برای افراد دچار آلرژی است.

برای ویزیت آنلاین در تله ویزیت می توانید اپلیکیشن تله ویزیت ((TeleVisit را نصب کنید و به سایت تله ویزیت 24 مراجعه کنید. پس از واردشدن در سایت Www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید. دیگر نگران نباشید اگر کوچک ترین علائمی را مشاهده کردید؛ کافی است آنلاین شوید تا پزشک را همراه خود داشته باشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط