اصول تغذیه ای مناسب در دوران کرونا

به طور کلی رعایت رژیم غذایی مناسب در صورت ابتلا به کرونا و حتی عدم ابتلا به این ویرووس بسیار مهم است. در این مقاله به اصول تغذیه ای صحیح میپردازیم.

در دوران نقاهت ویروس کرونا، اشتها افزایش یافته و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود آب و الکترولیت ها، ویتامین ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

بطور کلی رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در بهبودی توصیه می شود.  دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریعتر سلامتی می شود.  همچنین ادامه مصرف مکمل های تغذیه ای مطابق با دستورالعمل های ابلاغی کشوری در کودکان زیر ۲ سال، مادران باردار و شیرده، نوجوانان و سالمندان توصیه می شود.

کمبود خواب شبانه نیز تاثیر منفی بر ترمیم سیستم ایمنی و تنظیم فشارخون دارد. خواب کافی و همچنین حرکات سبک ورزشی باعث محافظت از سلول های ایمنی می شود.

برای اجرای اصول تغذیه صحیح در دوران نقاهت کرونا، تامین مقادیر زیاد مایعات همچون  آب، آب میوه تازه طبیعی (آب هندوانه، آب پرتقال، آب سیب) و آب سبزی های تازه طبیعی(آب کرفس، آب هویج، آب گوجه فرنگی)  ، چای کم رنگ، آب گوشت یا آب مرغ به میزان حداقل هشت لیوان در روز به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی، مصرف انواع سوپ داغ مانند سوپ سبزیجات، سوپ جو، بلغور جو دوسر و آش های سبک مانند آش برنج، آش جو، آش سبزیجات ضروری است.

مهمترین و کلیدی ترین توصیه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افزایش سطح ایمنی بدن است بنابراین در این راستا باید از منابع غذایی ویتامین "سی" استفاده کرد.این منابع غذایی شامل انواع میوه‌ها و سبزی‌ها از جمله سبزی‌های برگ سبز مانند سبزی خوردن، انواع کلم، گُل کلم، گوجه فرنگی، جوانه‌های گندم، ماش و شبدر، انواع مرکبات، کیوی و دیگر میوه ها و سبزی‌ها می شود.

نوشیدن مایعات به اندازه کافی و فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می کند بنابراین نوشیدن ۶ تا هشت لیوان آب آشامیدنی سالم و سایر مایعات به صورت روزانه توصیه می‌شود.

برای بیماران و عموم ضرورت دارد از منابع غذایی ویتامین C بدلیل خاصیت آنتی اکسیدانی آن: مانند مرکبات و سبزیجات سبز رنگ مانند فلفل دلمه ای (بویژه آب تازه میوه ها و سبزی ها) یا آب نارنج یا آب لیمو ترش تازه همراه غذا و سالاد که سبب افزایش اشتها نیز می شود، مواد  پروتئین،  روی، آهن،   سلنیم که تقویت کننده سیستم ایمنی است مانند گوشت، مرغ، تخم مرغ، ماهی(سالمون) یا میگو، حبوبات، غلات کامل، انواع مغز (بادام، گردو، پسته، فندق  و خشکبار حداقل دو وعده در روز، مناع کربوهیدرات پیچیده و نشاسته ای همچون برنج، سیب زمینی و نان سبوسدار حداقل در یکی از وعده های غذایی روزانه و روغن گیاهی یا روغن نباتی شامل آفتابگردان، سویا، پنبه دانه، زیتون، کنجد، کلزا به منظور تامین بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه و تامین برخی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین های محلول در چربی در تهیه غذا (جز روش) سرخ کردن مصرف کنند.

  استفاده از عسل برای تقویت سیستم ایمنی و مهار سرفه، زردچوبه در تهیه غذا بعلت خاصیت ضد التهاب آن، اضافه کردن سیر و پیاز تازه و زنجبیل به غذاها که به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می کند، استفاده از زنجبیل یا موز در مواردی که حالت تهوع وجود دارد، اضافه کردن مقداری پودر سبوس خوراکی (برنج یا گندم) فراوری شده و استاندارد به غذاهایی همچون آش، سوپ یا سالاد برای جلوگیری از یبوست و  مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تامین بهتر انرژی و ریز مغذی های مورد نیاز برای دوران نقاهت کرونا باید مورد توجه قرار گیرد.

در این شرایط احتمال شیوع کرونا زیاد است بنابراین باید از گرفتن رژیم های سخت و خودسرانه برای کاهش وزن پرهیز کرد زیرا انرژی افراد دارای توان بالا هنگام گرفتن رژیم غذایی کمتر تحلیل می رود اما پیروی از رژیم غذایی غیر اصولی برای لاغری میزان مصرف انرژی را افزایش می دهد و سیستم ایمنی بدن در برابر بیماری و ویروس آسیب پذیرتر می شود.

بسیاری از رژیم های غذایی دشوار و دارای محدودیت های بالایی برای دریافت مواد غذایی مورد نیاز بدن هستند و حتی بسیاری از آنها نظیر یک یا ۲ ماده غذایی همچون رژیم پرتقال و شیر، تخم مرغ و آناناس به مدت یک هفته، جنبه علمی هم ندارد.

این قبیل رژیم های غیراصولی غذایی به علت کاهش شدید انرژی، سیستم ایمنی فرد را ضعیف می کند و این وضعیت موجب می شود انسان زودتر به بیماری مبتلا شود؛ همچنین علائم بیماری در کسانی که سیستم بدنی ضعیفی دارند شدید و در دیگر افراد خفیف تر بروز و ظهور می کند.

در دوره ابتلا به بیماری اشتهای فرد کاهش می یابد و به دلیل دریافت کم مواد مغذی احتمال بروز سوءتغذیه پروتئین، انرژی و یا کمبود ریز مغذی‌ها افزایش می‌یابد.

لازم است همه بهبودیافتگان از کرونا به ویژه افراد آسیب‌پذیر همچون کودکان، مادران باردار و شیرده، سالمندان و مبتلایان به بیماری‌های مزمن همچون سل، سرطان، دیابت و فشارخون بالا تحت مراقبت ویژه تغذیه ای قرار گیرند.

در دوران نقاهت کرونایی اشتهای فرد افزایش می یابد و این زمان بهترین فرصت برای جبران کمبود ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن است.

ویتامین های مورد نیاز بدن در طول بیماری به علت افزایش نیاز به مواد مقوی و مغذی، آب و الکترولیت های ناشی از سوخت و ساز بالا در بدن و در عین حال بی اشتهایی ناشی از بیماری به میزان لازم و کافی تأمین و جذب نشده است.

رعایت رژیم غذایی غنی از غذاهای گیاهی با حداقل فرآوری شامل میوه، سبزی، نان و غلات سبوس‌دار، حبوبات، ماهی و مرغ و مصرف کم گوشت قرمز برای تسریع در روند بهبودی توصیه می‌شود.

دریافت کافی مواد غذایی و رعایت تعادل و تنوع در مصرف، منجر به تقویت سیستم ایمنی و بازگشت سریع سلامتی می‌شود؛ همچنین ادامه مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی در کودکان زیر ۲ سال، مادران باردار و شیرده، نوجوانان و سالمندان توصیه می‌شود.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط