تقویت ریه و سالم نگه داشتن ریه در فصل سرما

هیچ‌کس نمی‌تواند حیاتی بودن سیستم تنفسی بدن را انکار کند و اهمیت بالای سلامت ریه‌ها را نباید فراموش کرد.

دستگاه تنفسی که از مجاری هوایی، ریه‌ها و عضلات و رگ‌های خونی متصل به آن‌ها تشکیل شده است، اکسیژن را در سراسر بدن ما حمل می‌کند که این کار انجام تمام فعالیت‌ها و عملکر‌های دیگر بدن را ممکن می‌سازد؛ بنابراین وقتی مشکلی در سیستم تنفسی فرد رخ می‌دهد، تمام بدن او با مشکل و اختلال مواجه می‌شود.

با شروع فصول سرد شیوع بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد؛ بعضی عفونت‌های ویروسی و باکتریال در محیط‌های سرد توانایی غلبه بر سیستم دفاعی ما را پیدا می‌کنند و بدین ترتیب شیوع سرماخوردگی، ذات‌الریه و آنفلوآنزا افزایش می‌یابد.

ریه ها برای عملکرد بهتر نیازمند هوای گرم و مرطوب هستند. زمانی که از طریق بینی نفس می کشید، هوا این فرصت را دارد تا قبل از رسیدن به ریه از طریق بینی تا حدی گرم شود.

نفس کشیدن از طریق بینی یا دهان در هوای سرد باعث تنگ شدن مسیر هوایی می شود. هوایی که در سرما تنفس می کنید، فاقد رطوبت لازم برای روان کردن لوله های برونش است. برخی علائم مربوط به این مشکل عبارتند از خشکی دهان، خس خس کردن، سرفه و تنگی نفس.

 

پیشگیری از مشکلات ریوی در هوای سرد

ورزش کردن تاثیرات بد هوای سرد را بر روی ریه ها تشدید می کند. زمانی که ورزش می کنید، برای رساندن اکسیژن به بدن خود بیشتر از طریق دهان نفس می کشید. نفس کشیدن از طریق دهان در هوای سرد ریه ها را در معرض خطر خشکی قرار می دهد. به همین دلیل ورزش کردن در سرما باعث بروز مشکلات ریوی می شود. برخی از این ورزش ها عبارتند از هاکی روی یخ، رقص روی یخ و اسکی بازی.

اگر مبتلا به یک بیماری تنفسی مانند آسم یا آمفیزم هستید، نشانه های آن در هوای سرد بدتر می شود. آسم باعث می شود لوله های برونش ملتهب و منقبض شوند. هوای سرد انقباض برونش را بدتر می کند. بنابراین علائم آسم و آمفیزم در ماه های زمستان بیش از پیش به چشم می آیند. اگر دچار بیماری های تنفسی هستید، بهتر است در ماه های سرد سال در محیطی بسته و در باشگاه ورزش کنید.

می توانید اقداماتی انجام دهید تا اثرات زیانبار هوای سرد را بر روی ریه های خود کاهش دهید. زمانی که در هوای سرد بیرون از خانه هستید، بهتر است از بینی نفس بکشید. به این ترتیب هوا تا رسیدن به ریه فرصت گرم شدن دارد.

 

فوق تخصصین ریه با در نظر گرفتن موارد فوق توصیه‌های زیر را برای کمک به بیماران تنفسی در آستانه شروع فصل سرما ارائه دادند:

۱٫ تغذیه مناسب و استفاده از میوه‌های دارای آنتی‌اکسیدان به حفاظت ریه‌ها کمک می‌کند.

۲٫ از حضور در فضاهای باز و به‌خصوص ورزش‌کردن در مواقع آلودگی پرهیز شود.

۳٫ واکسیناسیون به موقع را بر علیه آنفلوآنزا و عفونت‌های تنفسی انجام دهند.

۴٫ مصرف دقیق داروهای تنفسی یا شروع دارو در کسانی که بیماریهای فصلی دارند.

۵٫ راه اصلی تنفس بینی است، تنفس از دهان احتمال اسیب‌تنفسی را افزایش می‌دهد.

۶٫ استفاده از ماسک ضمن گرم‌کردن هوای تنفسی می‌تواند از ورود ذراتی که در محدوده زیر ده میکرون(یکی از آلاینده‌های مهم شهرهای بزرگ و پرترافیک) است را به داخل ریه‌ها جلوگیری نماید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط