پلاک دندان

پلاک دندان (plaque) یک ماده چسبناک، بی رنگ یا زرد کم رنگ است که به طور مداوم روی دندان های شما تشکیل می شود. وقتی بزاق، غذا و مایعات با هم ترکیب می شوند؛ پلاک بین دندان های شما و در امتداد خط لثه ایجاد می شود. این پلاک ها دلیل اصلی بسیاری از مشکلات بهداشت دهان و دندان و دارای باکتری هستند.

تاثیر پلاک بر سلامتی دهان و دندان

پلاک (plaque) به طور طبیعی روی دندان های فرد ایجاد می شود. غذا یا نوشیدنی که مصرف می کنید؛ دارای مقادیر زیادی قند است که موجب ترشح اسیدهای باکتری در مینای دندان فرد می شود. پلاک دندان ترکیب بسیار چسبنده ای دارد که می تواند این اسیدها را در دندان های شما گیر بیندازد. باکتری های موجود در پلاک اسیدهایی تولید می کنند که به مینای دندان حمله می کنند و باعث ایجاد حفره می شوند. اگر آن را درمان نکنید؛ مینای دندان را حل می کند و منجر به پوسیدگی دندان می شود.

تجمع پلاک می تواند خطر ابتلا به بیماری های لثه را افزایش دهد. این بیماری اغلب با التهاب لثه شروع می شودکه باعث تورم لثه و حتی خونریزی می شود. در صورت پیشرفت می تواند منجر به بیماری های شدید لثه و پریودنتال شود. در این حالت بافت های لثه از دندان های شما دور می شوند و استخوان های زیرین که از دندان های شما پشتیبانی می کنند تحلیل می روند. پلاک همچنین می تواند در ایجاد بوی بد دهان نقش داشته باشد و دندان های شما را کدر و زرد نشان دهد.

عوامل ایجاد پلاک

دهان شما مانند یک اکوسیستم عمل می کند و در برابر بیماری ها و مشکلات مربوط به دهان از خود محافظت می کند. با این وجود، گاهی برخی از گونه های باکتری در دهان بیش از حد زیاد می شوند. باکتری ها از قند تغذیه می کنند به همین دلیل وقتی کربوهیدرات و غذاهای شیرین و نوشیدنی می خورید؛ شما  بیشتر در معرض افزایش باکتری در دهان قرار می گیرید. در این مرحله اسید تولید می شود و این اسید ها مشکلاتی مانند التهاب لثه و سایر اشکال پوسیدگی دندان را ایجاد می کند.

پاک کردن پلاک از دندان

بهداشت مناسب دهان و دندان به شما کمک می کند تا از پلاک ها رها شوید. مسواک زدن منظم و استفاده از نخ دندان اصلی ترین راه برای رعایت بهداشت دندان های شما است. پلاک دندان 4 الی12 ساعت پس از مسواک زدن روی دندان شروع می شود؛ به همین دلیل حداقل دو بار مسواک زدن در روز  با مسواکی که موهای نرم دارد بسیار مهم است. همچنین استفاده از دهان شویه بعد از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می تواند به کاهش پلاک و التهاب لثه کمک کند.

مسواک زدن ساده نمی تواند پلاک سخت شده را از بین ببرد. برای انجام این کار به یک متخصص و دندانپزشک  نیاز دارید. از آنجا که تجمع پلاک ها اغلب در گوشه های تنگ رشد می کند؛ مراجعه به دندانپزشک برای جلوگیری از افزایش این پلاک ها و بیماری های لثه، هر شش ماه بسیار مهم است.

پلاک در صورت عدم درمان می تواند مشکلات دهانی زیادی ایجاد کند. بنابریان پیشگیری و رعایت بهداشت دهان و دندان برای اطمینان از سلامتی ضروری است. همچنین به شما پیشنهاد می دهیم برای حفظ سلامت دندان و لثه و تشخیص و درمان به موقع به دندانپزشک مراجعه کنید. تله ویزیت کار را برای شما آسان می کند. شما می توانید از راه دور به کمک اپلیکیشن تله ویزیت 24 Tele Visit24)) با دندان پزشک خود در ارتباط باشید و ویزیت شوید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط