مقالات آموزشی

 
جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده سلامت

جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده سلامت

یکی از دانش‌هایی که از تقاطع دانش پزشکی با فناوری اطلاعات به وجود آمده و تاثیرات بسیاری بر نظام سلامت داشته است، انفورماتیک سلامت یا پزشکی است. انفورماتیک پزشکی تعاریف بسیار متعددی دارد. دانش انفورماتیک پزشکی دانشی چند رشته ای است (Multidisciplinary) که از ترکیب علوم مختلف تشکیل شده که هدف اولیه آنها جمع‌آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی و سلامت است. این علوم شامل رشته‌های مختلف دانش مانند علوم کامپیوتر و طراحی نرم‌افزار، دانش اطلاعات (Information Science)، علوم شناختی (Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر و … می‌گردد.
چگونه فناوری‌های دیجیتال صنعت سلامت را تغییر می‌دهد؟

چگونه فناوری‌های دیجیتال صنعت سلامت را تغییر می‌دهد؟

اگر قرار باشد داستان دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را بنویسیم، کلمات و جملاتی که به‌کار خواهیم برد همگی از صفر ‌و ‌یک‌های پشت سر هم تشکیل می‌شوند. حتی ممکن است آن‌قدر قسمت‌هایی از این داستان برایمان جذاب باشد، که یک لحظه خارج از آن شرایط را هم نتوانیم تصور کنیم.
فناوری بیمار محور از راه دور و بهبود مراقبت های بهداشتی

فناوری بیمار محور از راه دور و بهبود مراقبت های بهداشتی

تعامل فیزیکی انسان با شیوع ویروس تا حدودی خنثی شده است .زیرا اکثر جوامع اقدامات لازم را برای فاصله گذاری اجتماعی و خود انزوا برای کمک به مهار شیوع ویروس انجام می دهند. با این حال، بهبود عنصر انسانی تعامل در مراقبت‌های بهداشتی به لطف سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی نوآوری فناوری برای خدمات بهداشتی امکان‌پذیرتر شده است. پارادایم مراقبت های بهداشتی در واقع با استفاده از فناوری پیشرفته بیمار محور که زندگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان متحول می کند، در حال تغییر است.
تحول دیجیتال در مراقبت های بهداشتی، پذیرش فناوری و کاربردهای آن

تحول دیجیتال در مراقبت های بهداشتی، پذیرش فناوری و کاربردهای آن

نوآوری های تکنولوژیکی به جنبه ای جدایی ناپذیر از زندگی روزمره ما تبدیل شده است، مانند فناوری های پوشیدنی و اطلاعاتی، واقعیت مجازی و اینترنت اشیا که به دگرگونی کسب و کار و عملیات مراقبت های بهداشتی کمک کرده اند. بیماران اکنون گستره وسیع تری دارند و انتخاب های مراقبت بهداشتی آگاهانه تری خواهند داشت و عصر جدیدی از مراقبت های بهداشتی را با فرهنگ بیمار محور تجربه خواهند کرد. تحول دیجیتال مراقبت های بهداشتی شخصی و سازمانی را تعیین می کند. هدف این مقاله تجزیه و تحلیل تغییرات رخ داده در حوزه مراقبت های بهداشتی ناشی از تحول دیجیتال است.
بلاک چین، ایجاد مراقبت های بهداشتی هوشمند با فناوری دیجیتال پیشرفته

بلاک چین، ایجاد مراقبت های بهداشتی هوشمند با فناوری دیجیتال پیشرفته

تاریخچه صنعت مراقبت های بهداشتی مجموعه ای از پیشرفت های تکنولوژیکی است که برای بهبود نتایج بیماران و گسترش دسترسی به خدمات طراحی شده است. یکی از جدیدترین نوآوری‌های مراقبت‌های بهداشتی ، بلاک چین با اختراع مجدد زیرساخت‌های اطلاعاتی که به‌عنوان پایه‌ای برای همه خدمات مراقبت‌های بهداشتی عمل می‌کند، شروع به تأثیرگذاری کرده است.
متاورس پزشکی، به فناوری های تعاملی پیشرفته تری نیاز دارد

متاورس پزشکی، به فناوری های تعاملی پیشرفته تری نیاز دارد

متاورس به عنوان محتوای کلیدی جامعه آینده ظهور کرد و جامعه پزشکی آن را پذیرفته است. به عنوان مثال، دانشجویان دانشکده پزشکی آموزشی مبتنی بر واقعیت مجازی یا واقعیت افزوده دریافت می‌کنند و یک بیمارستان متاورس افتتاح شد که در آن بیماران به خدمات پزشکی در یک پلت فرم آنلاین دسترسی دارند.
متاورس سلامت دیجیتال: داده، اخلاق، مدیریت و فناوری

متاورس سلامت دیجیتال! داده، اخلاق، مدیریت و فناوری

ایده زمانی تخیلی متاورس دیگر وجود ندارد. بلکه به یک امکان و به طور فزاینده ای به واقعیت تبدیل شده است. بیش از ده سال پیش، Roblox ایجاد شد تا به کاربران اجازه دهد تا بازی کنند و در طول همه گیری کووید، از طریق واقعیت مجازی VR با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. امسال، کره جنوبی از ایجاد یک متاورس ملی برای ساخت یک پلت فرم ملی یکپارچه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده AR خبر داد. اخیراً، شرکت مادر فیس‌بوک با امید به توسعه یک اکوسیستم متاورس، نام خود را به Meta تغییر داده است.
فناوری مراقبت های بهداشتی که به ایجاد تفاوت در سناریوی فعلی کمک می کند

فناوری مراقبت های بهداشتی که به ایجاد تفاوت در سناریوی فعلی کمک می کند

هند با بحران پزشکی مواجه است. بیمارستان ها و کادر پزشکی خط مقدم تحت فشارهای جسمی و روحی عظیمی هستند. در حالی که دستگاه‌های دیجیتال مراقبت بهداشتی برای مدتی در دسترس بوده‌اند، کووید در سال 2020 پذیرش فناوری را هم برای بیماران و هم برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی تسریع کرد
فناوری اطلاعات سلامت

فناوری اطلاعات سلامت

فناوری اطلاعات سلامت Health Information Technology یا HIT استفاده از فناوری اطلاعات برای سلامت و مراقبت‌های بهداشتی است که شامل مدیریت اطلاعات سلامت در تمام سیستم‌های کامپیوتری و تبادل امن اطلاعات سلامت بین مصرف‌کنندگان، تأمین‌کنندگان، پرداخت‌کنندگان و مانیتورهای کیفی است خصوصا در بخش سلامت از راه دور و پرونده الکترونیک سلامت بسیار قابل توجه است.
پزشکان باید چه فناوری داشته باشند؟

پزشکان باید چه فناوری داشته باشند؟

این روزها فناوری نقش مهمی را در پزشکی ایفا می کند و پزشکی از راه دور از جمله این فناوری ها است. Telemedicine به پزشکان امکان انجام مشاوره با بیماران از راه دور را می دهدکه ممکن است پیچیده به نظر برسد اما با دانش درست و فناوری ، پزشکی از راه دور می تواند به بخشی از مراقبت از بیمار تبدیل شود.
انفورماتیک پزشکی و نقش فناوری اطلاعات در پزشکی

انفورماتیک پزشکی و نقش فناوری اطلاعات در پزشکی

انفورماتیک پزشکی را حوزه کاربردی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در پزشکی می‌توان تعریف کرد و به تولید و خدمات فن آوری اطلاعات در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی صنعت انفورماتیک پزشکی اطلاق می‌شود . جهت توسعه این صنعت در داخل کشور نیازمند برنامه ریزی بر اساس فرصت‌ها و تهدیدهای سر راه و نقاط قوت وضعف خود هستیم .
در آینده فناوری واقعیت افزوده

در آینده فناوری واقعیت افزوده

در آینده فناوری واقعیت افزوده (Augmented Reality) جراحی مغز، جراحی ترمیمی، رادیولوژی و تصویربرداری تشخیصی را متحول خواهد کرد. واقعیت افزوده که به محاسبات فضایی (spatial computing) نیز شناخته می‌شود فضای فیزیکی و دیجیتال را با هم ادغام می‌کند. AR در کنار فناوری واقعیت مجازی (Virtual Reality) و واقعیت ترکیبی (Mixed Reality) نویدبخش تحول در همه صنایع از جمله آموزش پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی و حتی ساختمان‌سازی است.
کاربرد فناوری اطلاعات در پزشکی و سلامت

کاربرد فناوری اطلاعات در پزشکی و سلامت

رشــد روزافزون صــنایع ارتباطی، مخابراتی و انفورماتیکی، هر روز دنیا را با انقلابی جـدید مـواجه می‌کند . انقلاب فن آوری اطلاعات و ارتباطات در کلیه بخش‌های اقتصادی،اجتماعی، سیاسی و امنیتی کشورها تاثیراتی قابل توجه بر جای گذاشته‌ است .
روند جدید فناوری در بهداشت و درمان و پزشکی از راه دور

روند جدید فناوری در بهداشت و درمان و پزشکی از راه دور

شکی نیست که آخرین روندهای مراقبت‌های بهداشتی، ما را قادر به داشتن زندگی طولانی‌تر، سالم‌تر و بهتر می‌سازد.بیمارستان‌های هوشمند و جراحی‌های روباتیک تحولاتی در این زمینه هستند که در سال‌های آینده به یک امر بدیهی تبدیل می‌شوند و روند درمانی و پزشکی از راه دور را تکمیل و قدرتمند میکنند. اینگونه تمام شاخه های درمانی تله مدیسین پوشش داده میشود و تمام نگرانی های مربوط به بخش های مختلف پزشکی از راه دور رفته رفته از بین میرود.
شکستن قوانین مراقبت های بهداشتی، انتخاب بهترین فناوری

شکستن قوانین مراقبت های بهداشتی، انتخاب بهترین فناوری

هند با بحران پزشکی مواجه است. بیمارستان ها و کادر پزشکی خط مقدم تحت فشارهای جسمی و روحی عظیمی هستند. در حالی که دستگاه‌های دیجیتال مراقبت بهداشتی برای مدتی در دسترس بوده‌اند، کووید در سال 2020 پذیرش فناوری را هم برای بیماران و هم برای متخصصان مراقبت‌های بهداشتی تسریع کرد. پزشکی از راه دور، مشاوره ویدیویی، فناوری پوشیدنی برای مشاهده موارد حیاتی، و دستیارهای مبتنی بر هوش مصنوعی و بلاک چین برای بیمارانی که به مراقبت منظم نیاز دارند، همه قابل توجه شده‌اند
بزرگترین پیش‌بینی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال 2022، از سوی مدیرانی که این فناوری را ارائ

بزرگترین پیش‌بینی‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال 2022، از سوی مدیرانی که این فناوری را ارائه می‌کنند

این می تواند فقط آغاز کار باشد. در حالی که ارزش بازار AR در سال 2020 حدود 7 میلیارد دلار بود، گلوبال دیتا تخمین می زند که تا سال 2030 درآمدی معادل 152 میلیارد دلار داشته باشد. شرکت های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی آماده ایفای نقش بزرگی در آینده شرکت ها، مردم و جهان هستند.
تازه‌ترین فناوری‌های توسعه یافته سلامت و پزشکی

تازه‌ترین فناوری‌های توسعه یافته سلامت و پزشکی

در اینجا قصد داریم با تازه‌ترین پیشرفت‌ها و فناوری‌های توسعه یافته در زمینه پزشکی و سلامت آشنا شویم. با ما همراه باشید...
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران