مروری بر تله ادیولوژی

نقص شنوایی یکی از سریع ترین بیماریهای در حال رشد در جوامع مدرن می باشد.فقدان متخصصین علم شنوایی در نواحی و توزیع نابرابر متخصصان علم شنوایی در همه مناطق و فاصله ها و موانع جغرافیایی و هزینه سیستم ارجاع و فقدان سیستم آموزشی برای ادیولوژیستها همه و همه دلایلی هستند که ضرورت وجود سیستم تله ادیولوژی را اثبات می کنند. شنوایی‌شناسی از راه دور (Tele-audiology) استفاده از پزشکی از راه دور برای ارائه خدمات شنوایی است؛ و ممکن است شامل محدودهٔ کامل آزمایش‌های شنوایی باشد.

واژه تله ادیولوژی برای اولین بار توسط دکتر گریگ گیونز در سال1999 در دانشگاه کارولینای شرقی بکار گرفته شد. دکتر جیمز هال و همکارانش بوسیله این سیستم در آمریکا در سال 2009 موفق به انجام تله ادیولوژی شدند.

دو نوع آزمایش شنوایی‌شناسی از راه دور (Teleaudiology)وجود دارد:

Store & Forward )) آزمایش جمع‌بندی و ارسال به صورت غیر همزمان: در این روش یک بیمار آزمایش می‌شود و نتایج به وسیلهٔ ایمیل یا اینترنت به شخص متخصص ارسال می‌شود تا نتایج را مشاهده کند.

(Real Time ) آزمایش به موقع به صورت همزمان: بررسی یک بیمار در زمان حال می‌باشد. هرچند یک بیمار در مقابل شما نشسته باشد ولی شنوایی سنج‌هایی که آن را مورد آزمایش قرار می‌دهند در فاصلهٔ دور هستند. در آزمایش شنوایی سنجی فرد بیمار وارد اتاقکی موسوم به اتاق صدا می‌شد در حالی که شنوایی سنج‌ها در خارج اتاقک قرار می‌گیرند و از طریق پنجره ای به داخل اتاق نظاره‌گر می‌شوند که عملاً شبیه آزمایش شنوایی سنجی بیمار از راه دور است؛ ولی این پنجره که متخصصان شنوایی سنجی از راه دور نگاه می‌کنند یک شیشه واقعی نیس بلکه یک صفحهٔ کنفرانس اینترنتی است. تنها تفاوت واقعی این آزمایش با آزمایش حضوری فقط مسافت فیزیکی بین متخصص و بیمار است.

مطالعات زیادی این واقعیت را نشان می دهد که نیاز به خدمات ادیولوژی در سراسر جهان بیش از خدماتی است که در حال حاضر ارائه می دهیم و اما پاسخ "چگونگی" آن نیز کاملا مشخص است. همه ما امروزه با استفاده از کامپیوتر و موبایل به راحتی از فروشگاه ها و سایت های تله ادیولوژی استفاده می کنیم. بسیاری از خدمات ما از قبیل اتوسکوپی ویدیویی،ایمیتانس اکوستیک، ادیومتری، گسیل های صوتی گوش، مشاوره و شبیه سازی، اندازه گیری های پروبمیکروفون و ابزارهای تست سمعک از طریق کامپیوتر و پرونده های پزشکی الکترونیکی کاملا استاندارد عمل می کنند.

یکی از بهترین منابع راهنمای اساسی مسائل تخصصی پیرامون تله ادیولوژی آکادمی ادیولوژی امریکا و انجمن گفتار-زبان-شنوایی امریکا می باشتد. در ادامه تعدادی از فرصت هایی که تله ادیولوژی در اختیار ما درمانگران و کلینیک هایمان قرار می دهد،معرفی می گردد.

برنامه های ارتباط ویدیویی

سالهاست که کارخانه های سازنده تجهیزات از ابزارهایی نظیر کامپیوتر بهره برده اند. اسکایپ و فیس تایم ابزار های مهمی برای جذب حمایت تعداد عظیم مصرف کنندگان هستند. هم چنین استفاده گستره این دو ابزار بین افراد جامعه و دسترسی آسان برای بیماران به آن از دیگر مزیت ها می باشد. دنبال کردن ابزارهای جدید فیتینگ سمعک و توانبخشی شنوایی از طریق اسکایپ و فیس تایم امکان پذیر است. هم چنین در این ابزارها امکان ویدیو چت در صورت نیاز وجود دارد. استفاده از این امکانات از راه دور ( حتی ایمیل!) برای ارائه خدمات رایگان در برنامه های کلینیک ها اجازه ارتقا سطح کیفیت مراقبت های بهداشتی برای بیماران را میدهد.

ویدئو اتوسکوپی

استفاده سنتی از ویدئواتوسکوپی به عنوان یک ابزار جهت ذخیره سازی داده های معاینه گوش مرسوم بوده است.هیچ چیز باارزش تر از این نیست که از ویدئواتوسکوپی می توان به عنوان یک ابزار همه کاره برای مشاوره، استفاده و جای گذاری سمعک، باتری و بررسی رسیور یا تعویض محافظ جرم بهره گرفت.

برنامه ریزی سمعک از راه دور

طی سال های اخیر توجه ویژه ای به برنامه ریزی سمعک و پروتز کاشت حلزون بیماران از راه دور شده است و در منابع مختلف می توان آموزش های گام به گام آن را نیز یافت. البته ممکن است این شیوه برای رفع تمامی نیازهای تنظیمی کافی نباشد، اما حداقل می توان تنظیمات جزئی سمعک را بدین طریق انجام داد. این امر علاوه بر صرفه جویی در (هم برای بیمار و هم شنوایی شناس) می تواند در مورد بیمارانی که مشکالت حرکتی دارند یا بعد مسافت برایشان مطرح است، بسیار کمک کننده باشد و به استفاده مداوم بیمار از سمعک کمک شایانی کند.

مشارکت در رشد حرفه ای

تشکیل شبکه جهانی تله ادیولوژی فرصتی برای شنوایی شناسان داوطلب است تا خدمات و آزمایشات خود را از راه دور ارایه کنند. با پیوستن به این شبکه می توانید تجربیات جدیدی بدست آورده و از ایده های نو برای ارتقا و متمایز نمودن کلینیک خود استفاده کنید.

نگاهی به آینده تجویز سمعک

تکنولوژی اسکن گوش تحولی عظیم در فرایند ساخت سمعک، قالب گیری، ساخت محافظ گوش و ... ایجاد کرده است. با کمک این سیستم می توان اسکن سه بعدی کانال گوش و صدفه را تهیه و از طریق ایمیل اطالعات را به کارخانه سازنده ارسال نمود. کل این فرآیند در زمانی کمتر از 0 دقیقه به اتمام می رسد. عالوه بر صرف حداقل زمان ممکن، خطاهای قالب گیری و هزینه ارسال نیز بسیار کاهش خواهد یافت. همانگونه که استاندارد سازی Hipro در دهه 12 به تنظیم سمعک های مختلف کمک شایانی نمود، تکنولوژی اسکن گوش نیز بدل به استانداردی جهانی برای تهیه ی قالب اولیه خواهد شد. جالب است بدانیم که امکان انجام اصالحات اکوستیکی و مشورت در مورد قالب از سوی ادیولوزیست و کمپانی سازنده بر روی اسکن تهیه شده میسر است و به هیچ وجه نیاز به فراخوانی دوباره بیمار و تهیه اسکن مجدد نیست.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط