چه زمانی برای هموروئید و بواسیر احتیاج به جراحی دارید؟

همورویید ها کیسه یا پاکه های حاوی عروق خونی هستند که در انتهای روده بزرگ (اطراف رکتوم) و خارج مقعد قرار دارند. این سیاهرگ های موجود در کیسه ها می توانند در اثر شرایطی گشاد شوند و پیچ بخورند. این وضعیت در نتیجه یک یبوست طولانی مدت و یا زور زدن های مکرر یا اسهال طولانی مدت ایجاد میشود.در مراحل ابتدایی زائده هموروئید پنهان بوده و بدون درد و خونریزی است و در داخل مقعد قرار خواهد گرفت، به همین دلیل فرد متوجه آن نمیشود.

در مرحله بعدی زائده هموروئید از ناحیه رکتوم بیرون خواهد زد، اما بدون هیچ دخالتی به محل اولیه خود باز خواهد گشت. در این حالت نیز بیمار با مشکل پیچیدهایی مواجه نشده، اما احتمال درد و خونریزی  وجود دارد. در این مرحله از بیمار درخواست میشود تا با تغییر و رعایت رژیم غذایی و سبک زندگی، شرایط را برای درمان بواسیر فراهم آورد.

در مرحله سوم و چهارم، زائده هموروئید از مقعد خارج شده و به محل اصلی خود برنمی گردد. در این مراحل بیمار، بواسیر خارجی را تجربه کرده و با درد و خونریزی زیادی مواجه خواهد شد. در بواسیر خارجی نشستن بسیار دردناک شده و سوزش خارش زیادی در ناحیه مقعد حس خواهد شد.

 

تشخیص بواسیر داخلی از خارجی؟

تشخیص بواسیر داخلی از خارجی تا حدودی بر اساس علائم آنها امکان پذیر است.

علائم بواسیر خارجی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خارش اطراف مقعد
  • توده در اطراف مقعد
  • درد اطراف مقعد، به خصوص هنگام نشستن

 

  • علائم بواسیر داخلی می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • خونریزی حین اجابت مزاج
  • هموروئید در حال خارج شدن از مقعد، معروف به پرولاپس

بواسیر داخلی اغلب باعث ناراحتی نمی شود. آنها ممکن است بعد از اجابت مزاج، بدون بروز درد خونریزی کنند. در صورت خونریزی بیش از حد یا پرولاپس آنها به یک مشکل تبدیل می شوند. دیدن خون بعد از حرکات  دفع مدفوع نشان دهنده بواسیر داخلی است. بواسیر خارجی هم ممکن است بعد از حرکات دفع خونریزی کند اما آن ها اغلب تحریک شده و منجر به بروز درد و یا خارش می شوند.

خوردن یک رژیم غذایی پر فیبر و نوشیدن 8 تا 10 لیوان آب در روز معمولاً می تواند با دفع راحت تر و منظم تر مدفوع در مدیریت علائم بواسیر موثر باشند. علاوه بر آن برخی از افراد برای کاهش زور زدن خود در هنگام دفع مدفوع نیاز به استفاده از نرم کننده های مدفوع دارند، زیرا سفت شدن مدفوع باعث یبوست می شود.

 

با جراحی هموروئیدکتومی آشنا شوید!

در جراحی هموروئیدکتومی پزشک برش‌های کوچکی را در اطراف مقعد ایجاد کرده تا زائده را رفع کند. عمل بواسیر به صورت بیهوشی عمومی و یا موضعی انجام شده و اگر بیمار مشکل خاصی نداشته باشد، بیمار در همان روز به خانه برمی گردد. در واقع از آن به عنوان یک عمل سرپایی یاد میشود.

البته ممکن است پزشک بخیه‌های ریزی را در محل بزند، به همین دلیل بیمار پس از آن احساس درد می کند. دوره ریکاوری آن معمولا دو هفته در نظر گرفته شده، اما توصیه میشود 3 تا 6 هفته مراقبت‌های بعد از عمل بواسیر ادامه داشته باشد.

این جراحی به دو روش باز و بسته انجام شده و به نوع سنتی آن مشهور است و مانند همه انواع جراحی‌ها دارای عوارض احتمالی است.

 

عوارض جراحی هموروئیدکتومی:

  • خونریزی
  • عفونت
  • واکنش به داروهای بیهوشی

بعد از عمل بواسیر ممکن است به دلیل تورم یا اسپاسم عضلات، در ادرار کردن مشکل داشته باشید.اگر اسفنکتر مقعدی شما در حین جراحی آسیب ببیند، ممکن است به طور تصادفی نشت روده یا گاز داشته باشید. در این حالت بی‌اختیاری مدفوع نیز دچار خواهید شد.

 

در صورت بروز مشکلات زیر در کوتاه‌ترین زمان به پزشک مراجعه کنید:

  • خونریزی زیادی دارید
  • نمی‌توانید دفع مدفوع داشته باشید.
  • دچار تب شده‌اید.

 

آیا خونریزی مقعد پس از عمل جراحی بواسیر ادامه دارد؟

داشتن مقداری خونریزی خفیف و مایعات زلال یا زرد از مقعد پس از عمل بواسیر، معمول و رایج است. این موضوع نگران‌کننده نبوده و شاید نشاندهنده این است که به دفع مدفوع نیاز دارید.این علائم ممکن است 1 تا 2 ماه پس از جراحی ادامه داشته باشد. اما بعد از 1 تا 2 هفته می توانید بیشتر فعالیت‌های عادی خود را انجام دهید.در جراحی بواسیر بالشتک‌های عروقی مقعد برداشته می شوند پس جای تعجب نیست که هموروئیدکتومی در مقایسه با سایر روش‌های آنورکتال خونریزی بیشتری داشته باشد.

 

درد عمل پس از عمل بواسیر چگونه است؟

درد  از شایعترین شکایات  پس از عمل بواسیربوده و این موضوع هنگام دفع مدفوع بیشتر شما را آزار خواهد داد. در صورت توصیه پزشک، میتوانید از داروهای مسکن نظیر استامینوفن، آسپرین یا ایبوپروفن استفاده کنید.

احساس درد زیاد در دو هفته اول پس از این عمل به خصوص در 4-5 روز اول طبیعی است. این درد میتواند ادامه داشته باشد و به درد مزمن تبدیل شود. حدود 5٪ از بیماران کمی دیرتر بهبود می‌یابند. ممکن است پارگی‌های کوچکی در محل  ایجاد شود که برای چند ماه دردناک باشد.نوع نشستن  و خوابیدن در کاهش درد نیز موثر بوده و از مراقبت‌های بعد از عمل بواسیر بهشمار میروند. فعالیت‌های روزمره خود را باید به‌گونه‌ ایی انجام دهید تا فشاری به این ناحیه وارد نشود.

 

روش های کنترل درد پس از عمل :

پزشک شما ممکن است تصمیم بگیرد درد شما را از چند طریق مختلف کنترل کند. داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن ممکن است توصیه شود یا داروهای ضد درد تجویز شود.پزشک ممکن است یک نرم کننده مدفوع ، یک ملین یا هر دو را برای جلوگیری از کشیدگی در حین حرکات روده ، به ویژه در هفته اول پس از جراحی توصیه کند. حتی درد همراه با ادرار نیز ممکن است وجود داشته باشد.برای تسکین درد ممکن است حمام sitz تجویز شود. حمام سیتز از یک ظرف مخصوص استفاده می کند که شبیه یک لگن کوچک است و روی توالت قرار می گیرد. سپس می توانید ناحیه رکتال را در چند سانتی متر آب گرم خیس کنید. اینکار ممکن است در تسکین درد تاثیر قابل توجهی داشته باشد و می تواند چندین بار در روز انجام شود.
البته نشستن در یک لگن با آب ورم نیز روش مناسبی برای تسکین درد می باشد.

 

 
اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
سایر پزشکان مرتبط