چه زمانی باید به جراح عمومی مراجعه کنیم؟

جراح عمومی (General surgery)، پزشکی است که در زمینه تشخیص و مدیریت مراقبت های قبل و بعد از عمل، آموزش دیده است. عمل های جراحی متعددی بر عهده این پزشکان است و مهارت های مختلفی دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با مهارت ها و تخصص جراحان عمومی آشنا کنیم؛ تا بدانید چه زمانی باید به جراح عمومی مراجعه کنید.

 

فعالیت های جراح عمومی

جراحی عمومی یک تخصص پزشکی است. پزشکان تحصیل کرده در این تخصص، به طور کلی مراقبت های جراحی را برای بیماران انجام می دهد. این مراقبت ها شامل قبل از عمل و بعد از عمل می شود. تمرکز این تخصص جراحی بر محتویات شکم مانند کیسه صفرا، آپاندیس، غده تیروئید، معده، روده، کبد و لوزالمعده است.

آن ها همچنین به درمان بیماری های مربوط به پوست، سینه، سرطان های دستگاه گوارش و بیماری های ناحیه مقعد مانند بواسیر و شقاق می پردازند. جراحان عمومی طیف گسترده ای از دانش و مهارت ها را برای انجام جراحی به کار می برند و بیش ترین نقش آن ها در شرایط فوری است.

 

زیرشاخه های جراحی عمومی

از جمله جراحی هایی که توسط یک جراح عمومی انجام می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جراحی های اورژانسی : خونریزی، عفونت، انسداد روده و سوراخ شدن اعضای بدن از مهمترین مواقعی است که به یک جراح عمومی نیاز است.
  • لاپاراسکوپی: درمان کیسه صفرا، زائده ها و روده بزرگ، فتق و چاقی در این روش با استفاده از دوربین ها و ابزار ها انجام می شود.
  • جراحی روده بزرگ: جراحان عمومی طیف گسترده ای از بیماری های بزرگ و جزئی روده بزرگ از جمله بیماری های التهابی روده، سرطان روده بزرگ و راست روده، خونریزی دستگاه گوارش و بواسیر را درمان می کنند.
  • جراحی پستان: جراحان عمومی اکثر اقدامات جراحی غیر زیبایی پستان را از لامپکتومی تا ماستکتومی خصوصا در خصوص سرطان سینه انجام می دهند.  
  • جراحی عروق: جراحان عمومی قادر به درمان اختلالات کوچک عروقی هستند.
  • جراحی غدد درون ریز: جراحان عمومی برای برداشتن تمام یا بخشی از غده های تیروئید و پاراتیروئید در گردن و غدد فوق کلیوی آموزش دیده اند.
  • جراحی پیوند: جراح عمومی، مسئول کل جنبه های مراقبتی در عمل های پیوندی است.
  • آنکولوژی : این جراحی برای درمان سرطان انجام می شود.

 

موقعیت شغلی جراحان عمومی

جراحان عمومی نقش مهمی را در بخش های مراقبت های ویژه (A&E) که نیاز به جراحی اورژانسی است، دارند. جراحان عمومی آماده هستند تا در شرایط اضطراری جراحی های مختلف را انجام دهند. برخی از این متخصصان، فقط در حوزه تخصصی خاصی مانند جراحی پیوند اعضا فعالیت می کنند. برخی دیگر به عنوان کادر درمان نیروهای مسلح فعالیت می کنند؛ آن ها جراحان نظامی هستند و جراحی های اورژانسی در عملیات ها و شرایط مختلف را انجام می دهند.

در مناطق روستایی و دورافتاده که دسترسی به پزشکان کم است؛ نیاز به جراح عمومی بیشتر دیده می شود. این پزشکان می توانند جراحی ها را به صورت از راه دور نیز انجام دهند. جراحی از راه دور (Tele Surgery)، نوعی عمل جراحی است که جراح به طور فیزیکی نزد بیمار حضور ندارد و عمل را از راه دور و با استفاده از تکنولوژی ها انجام می دهد.

جراحی عمومی یکی از تخصص های پزشکی است که جراحی های مختلف به خصوص نواحی شکمی را انجام می دهد. جراح عمومی، پزشک عمومی نیست؛ بلکه جراحی است که در حوزه های مختلف فعالیت می کند. در این مقاله سعی کردیم شما را با این تخصص آشنا کنیم تا بدانید در چه مواقعی می توانید از آن ها کمک بگیرید. اگر قبل یا بعد از عمل خود به مشاوره نیاز دارید؛ اپلیکیشن تله ویزیت در کنار شما است. شما می توانید از طریق گوشی موبایل به صورت آنلاین ویزیت شوید.

منبع:
stanfordhealthcare.org
برچسب ها: کیسه صفرا

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط