آشنایی با سندرم ورنیکه-کورساکف (WKS)

ورنیکه–کورساکوف نقص در حافظه نزدیک (کوتاه‌مدت) در نتیجهٔ مصرفِ طولانی و زیادِ الکل است. این نشانگان به‌ندرت در اشخاص زیر ۳۵ سال بروز می‌کند. نام‌های کلاسیک این اختلال، آنسفالوپاتی ورنیکه (نشانه‌های حاد نورولوژیک) و سندرم کورساکوف (اختلال مزمن) می‌باشند. در این سندرم، نکروز در مغز و ضایعات اطراف اجسام پستانی و بطن‌های مغزی دیده می‌شود.

سندرم ورنیکه و سندرم کورساکوف اختلالات مرتبط هستند که اغلب به دلیل کمبود ویتامین B1) )رخ می دهند. سندرم ورنیکه، همچنین به عنوان انسفالوپاتی ورنیک شناخته می شود، یک بیماری عصبی است که با سه گانه بالینی سردرگمی، ناتوانی در هماهنگی حرکت ارادی (آتاکسی) و ناهنجاری های چشم (چشمی) مشخص می شود. سندرم کورساکوف نوعی اختلال روانی است که با کاهش نامتناسب حافظه در ارتباط با سایر جنبه های ذهنی مشخص می شود. هنگامی که این دو اختلال با هم اتفاق می افتد، اصطلاح سندرم ورنیکه-کورساکف استفاده می شود. در ایالات متحده، بیشتر موارد در افراد الکلی رخ می دهد.

برخی از محققان بر این باورند که سندرم های ورنیکه و کورساکف اختلالات جداگانه و در عین حال مرتبط هستند. دیگران معتقدند که آنها مراحل مختلف یک اختلال یا طیف بیماری یکسان هستند. سندرم ورنیکه مرحله حاد با مدت زمان کوتاهتر و علائم جدی تر در نظر گرفته می شود. سندرم کورساکوف فاز مزمن در نظر گرفته می شود و یک بیماری طولانی مدت است.

اعتیاد به الکل، یا  سوء مصرف الکل، یکی از علل شایع از WKS است. WKS همچنین می تواند با کمبود رژیم غذایی یا سایر شرایط پزشکی مرتبط باشد که جذب ویتامین B-1 را مختل می کند.

 

علائم سندرم ورنیکه کورساکوف چیست؟

این مهم است که بدانید چه موقع سطح ویتامین B1 شما کم می شود. برخی از علائم اولیه عبارتند از:

  • کم اشتها یا بی اشتهایی
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • خستگی

 

انسفالوپاتی ورنیک، اولین و بطور بالقوه برگشت پذیر ترین علائم سندرم، ممکن است باعث شود که:

اختلال در تفکر.ممکن است احساس سردرگمی یا بی تفاوتی داشته باشید . شما همچنین ممکن است احساس خستگی زیادی داشته باشید و یا در جلب توجه مشکل پیدا کنید.همچنین ممکن است مبتلا به دوبینی شوید. ممکن است چشمان شما به سرعت جلو و عقب حرکت کند. یا ماهیچه های چشم شما می توانند جلوی حرکت خود را بگیرند. اگرچه نادر است اما امکان دارد که، پلکهای شما  آویزان شوند.مشکلات و اختلالات حرکتی. ممکن است شما نتوانید عضلات خود را خیلی خوب حرکت دهید. ممکن است شروع به تکان دادن یا کندی راه رفتن کنید. شما می توانید در بالا نگه داشتن خود مشکل داشته باشید.

 

همچنین ممکن است علائم جسمی یا روانی دیگری مانند:

  • دمای پایین بدن
  • فشار خون پایین هنگام ایستادن
  • از دست دادن هوشیاری (اغما)
  • حالت بد
  • ضربان سریع قلب
  • تشنج
  • مردمک چشمانی که به همان اندازه نیستند

با درمان با تیامین با دوز بالا، علائم انسفالوپاتی ورنیک ممکن است در 5 تا 12 روز بهبود یابد. اگر کمک نگیرید، وضعیت شما جدی تر می شود. سندرم کورساکوف اغلب بعد از آنسفالوپاتی ورنیک ایجاد می شود. شخص  معمولاً آن راشناسایی نمی کند. اما، افراد نزدیک به فرد ممکن است متوجه شوند که او مشکلاتی دارد. افراد مبتلا به این سندرم این کار را برای پر کردن شکاف در حافظه خود انجام می دهند.

علائم اصلی سندرم کورساکوف مشکلات حافظه است. همچنین ممکن است افراد احساس خود را نسبت به زمان از دست دهند. همچنین ممکن است آنها علائم انسفالوپاتی ورنیک از جمله مشکلات بینایی و مشکل در راه رفتن داشته باشند.

 

علاوه بر این، آنها ممکن است:

  • از دست دادن خاطرات قدیمی (فراموشی)
  • مشکل در به خاطر سپردن چیزهای جدید
  • شنیدن چیزهایی که در آنجا نیستند
  • احساس گم شدن یا سردرگمی

 

عوامل خطر سندرم ورنیکه-کورساکف

عوامل خطر برای WKS به رژیم غذایی و سبک زندگی شما مربوط می شود.

مهمترین عوامل خطر ابتلا به WKS سو ءتغذیه و سوء استفاده مزمن از الکل است. سایر عوامل خطر برای WKS عبارتند از:

  • عدم توانایی در مراقبت های پزشکی و غذای مناسب
  • دیالیز کلیه، که باعث کاهش جذب ویتامین B-1 می شود.
  • ایدز، که احتمال ابتلای شما به شرایطی را که منجر به کمبود ویتامین B-1 می شود، را افزایش می دهد.

 

درمان سندروم ورنیکه کورساکوف چیست؟

اگر پزشک،  مشکوک به ورنیکه کورساکوف شود؛  فرد مبتلا به علایم  آن  نیاز به  تزریق IV داخل وریدی تیامین دارد. این امر نیازمند بستری شدن فرد است. تیم پزشکی، علائم و عوارض دیگر را تحت نظر قرارداده  و معالجه  می کنند. جایگزینی تیامین،  روش مناسبی برای درمان علائم رایج مانند: مشکلات بینایی، حرکات چشم ، مشکلات هماهنگی و سردرگمی است.  مشکلات مربوط به حافظه و شناخت، دیرتر بهبود می یابند و ممکن است؛ نیاز به مدیریت بیشتری داشته باشند؛ اما درمان با تیامین،  می تواند جلوی پیشروی را بگیرد. تازمانی که پزشک شاهد بهبود علایم نباشد؛ تزریق داخل وریدی ادامه می یابد. اگرچه نحوه ی درمان کمبود تیامین می تواند در بیمارستان های مختلف متفاوت باشد؛ زیرا داده های کافی برای پشتیبانی از برنامه ویژه ی دوز دارو وجود ندارد.

برای جلوگیری از پیشرفت این سندروم، افراد مبتلا به آن،  باید الکل مصرف نکنند و از رژیم متعادل پیروی کنند. اگر علت این سندروم، الکل نباشد؛  آن گاه  درمان این مشکل اساسی پزشکی ،ضروری است.

مطالعات نشان می دهد؛ که حدود ۲۵٪ ازافراد مبتلا به کورساکوف بهبود می یابند و تقریبا نیمی از آن ها به طور جزئی بهبود می یابند و ۲۵ ٪ از آن ها به همان صورت باقی می مانند. سندروم ورنیکه کورساکوف بدون درمان کشنده است.

 

راه های جلوگیری از سندروم ورنیکه کورساکوف چیست؟

برای جلوگیری از سندروم ورنیکه کورساکوف، داشتن رژیم غذایی مناسب  و متعادل و عدم مصرف الکل  مهم است. بعد از ترخیص، بیماران نیاز به حمایت دارند؛ چراکه با رژیم غذایی نامتناسب، امکان بازگشت به شرایط ناپایدار زندگی و مصرف دوباره الکل وجود دارد. کسی که علائم مشکلات سوء جذب دارد؛ برای جلوگیری از کمبود تیامین باید مشاوره ی پزشکی بگیرد.

 

موادغذایی غنی از تیامین

غدا های سرشار از تیامین یا ب ـ۱ عبارت اند از:

برنج غنی شده

نخودفرنگی

لوبیای سویا

لوبیای لیما

عصاره مخمر

برخی از دانه ها مانند دانه ی آفتابگردان، دانه ی چیا، کدو تنبل، کدو حلوایی

آجیل مثل ماکادمیا(فندق استرالیایی)، پسته و آجیل برزیلی

 ●گوشت خوک

مرغ

مارچوبه

غلات کامل

اسفناج

پرتقال

شیر

 

از دیگر آسیب های مغزی که بر اثر مصرف مزمن الکل ایجاد می شود عبارت اند از؛ دژنراسیون مخچه، آسیب های مغزی مرتبط با الکل،  زوال عقلی،  سکته مغزی و انسفالوپاتی کبدی. در صورت بروز سایر علائم سوءمصرف الکل لازم است؛  پزشک، احتمال سندروم ورنیکه کورساکوف را در نظر بگیرد.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.TeleVisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط