آشنایی با سوفل قلبی یا صداهای غیرمعمول قلب

سوفل قلب  Heart murmur به صداهای غیرمعمول قلب گفته می‌شود که در اثر گردش متلاطم خون در بدن ایجاد می‌شود. سوفل قلب معمولاً نتیجهٔ تنگ شدن یا نشت داشتن دریچه‌های قلب یا وجود گذرگاه‌های غیرعادی در نزدیکی قلب است که خون در آن‌ها جریان یافته باشد.

سوفل در نتیجه افزایش جریان خون عبوری از یک دریچه طبیعی یا جریان معمول خون از یک دریچه یا ساختمان غیرطبیعی روی می‌دهد لذا به دو گروه پاتولوژیک (ناشی از بیماری) و غیرپاتولوژیک تقسیم می‌شوند.

سوفل‌های بی گناه (innocent) سوفل‌های سیستولیک آرام و کوتاهی هستند که با ناهنجاری‌های قلبی عروقی همراه نیستند. این سوفل‌ها ناشی از عبور جریان خون از دریچه‌های طبیعی آئورت و ریوی هستند و اغلب در بچه‌ها و نوجوانان قابل سمع اند و چندان اهمیت بالینی ندارد که در این حالت به آن‌ها سوفل‌های بی‌گناه گفته می‌شود.

سوفل‌هایی که در نتیجه افزایش جریان خون (مثلاً در حاملگی، کم خونی، تب، تیروتوکسیکوز و ورزش) پدیدار می‌شوند سوفل‌های فیزیولوژیک یا عملکردی نامیده می‌شوند چون در نتیجه تغییرات فیزیولوژیک ایجاد می‌شوند.

 

سوفل‌های پاتولوژیک

سوفل‌های پاتولوژیک اصولاً بر اثر تنگی دریچه‌ها یا نارسایی آن‌ها بروز می‌کنند. سوفل‌های دیاستولیک هرگز بی گناه یا فیزیولوژیک نیستند و وجود آن می‌تواند نشانهٔ سوءکارکرد یا بیماری باشد مانند سوفل دیاستولیک نارسایی دریچه آئورت. البته این صدا گاه در اثر ارتعاش و آشوب پدید می‌آید. یافته‌های غیرطبیعی در صداهای قلب شایع‌ترین علت ارجاع به متخصص قلب کودکان است. بعضی سوفل‌ها هم در دیاستول سمع می‌شوند و هم در سیستل مانند سوفل ناشی ازمجرای شریانی باز.

 

آیا سوفل قلب یک مشکل جدی است؟

سمع یک سوفل قلبی، نشانگر یک مشکل جدی برای فردی است که مراقبت اولیه بهداشتی را انجام می­دهد. برخی ازسوفل­ها خوش خیم هستند اما مابقی شرایطی را نشان می­دهند که اگر درمان نشود، می­تواند منجر به آسیب دائمی و ناتوانی گردد.

از نظر پاتوژنز، یک سوفل بر اثر توربولانس جریان خون که باعث لرزش ساختمان­های قلبی ( و اغلب دریچه‌­های قلبی) می­شود، به وجود می­آید. سوفل­های قلبی را می­توان به انواع زیر تقسیم کرد:

  • سوفل­های سیستولیک که مابین صدای اول و دوم قلبی به وجود می‌­آید
  • سوفل­های دیاستولیک که مابین صدای دوم و اول قلبی به وجود می­‌آیند
  • سوفل­های مداوم که در طول سیستول و دیاستول ادامه دارند.

 

تظاهرات بالینی (سوفل قلبی یا صداهای غیرمعمول قلب):

بیشتر سوفل­ها، در طی یک معاینه فیزیکی روتین در بیماران بدون علامت کشف می­شوند. بعضی اوقات بیمار ناهنجاری­هایی در رادیوگرافی­های سینه یا ECG دارد که منجر به سمع قلب و تشخیص سوفل می­گردد.

مثلا بزرگی دهلیز چپ که بر اثر تنگی یا رگورژیتاسیون میترال به وجود می­آید. بیمارانی که با علایم نشانگر برخی انواع بیماری دریچه­ای ( مثلا تنگی نفس فعالیتی، آنژین و سنکوپ) خود را نشان می­دهند و در سمع قلبی نیز دارای سوفل هستند، نیازمند ارزیابی سریع می­باشند.

 

علل سوفل قلبی

  • سیستولیک: به علت افزایش جریان خون یا ساختمان غیر طبیعی به وجود می­آید.

افزایش جریان خون در موارد زیر دیده می­شود: آنمی، تیروتوکسیکوز، سپسیس، نارسایی کلیوی و فیستول شریانی وریدی.

ناهنجاری ساختمانی شامل موارد زیر است: تنگی (آئورتی یا ریوی)، رگورژیتاسیون ( میترال یاتری کوسپید)، MVT ، کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک، ASD ، VSD

  • دیاستولیک: تنگی ( میترال باتری کوسپید) و رگورژیتاسیون ( آئورتی یا ریوی)
  • مداوم : PAD ، کوارکتاسیون آئورت و فیستول شریانی – وریدی

 

عوامل خطر سوفل قلبی

عوامل خطر که شانس ابتلا به سوفل قلبی را افزایش می دهد، عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی
  • تب روماتیسم
  • مصرف برخی داروها در دوران بارداری
  • اریتماتوز (آرتریت روماتوئید عضله ضعیف قلب)
  • برخی از شرایط پزشکیفشار خون بالا، لوپوس(
  • بیماری ها در دوران بارداری (دیابت کنترل نشده یا عفونت سرخچه)

 

پیشگیری سوفل قلبی

برای کودکان، بسیاری از سوفل ها با افزایش سن، به خودی خود از بین می روند. برای بزرگسالان، ممکن است با ایجاد شرایطی که باعث بهبودی آن ها می شود، سوفل از بین بروند.

 

تشخیص سوفل قلبی

معمولاً وقتی پزشک در معاینه فیزیکی صدای قلب شما را با گوشی، گوش می دهد، سوفل قلب تشخیص داده می شود.

برای بررسی اینکه آیا صدای قلب بی ضرر است یا غیر طبیعی، پزشک برخی معیارها را در نظر می گیرد.

  • صدای اضافه چقدر بلند است؟
  • صدای اضافه چه زمانی رخ می دهد؟
  • در کدام قسمت قلب شنیده می شود؟ و آیا در گردن یا پشت شما هم شنیده می شود؟
  • چه عاملی در صدا تأثیر می گذارد؟ اگر موقعیت بدن یا ورزش خود را تغییر دهید، صدا تغییر می کند؟

سوفل هایی که هنگام پر شدن قلب از خون (دیاستولیک) یا در تمام مدت ضربان قلب (مداوم) اتفاق می افتد ممکن است نشان دهنده یک مشکل قلبی باشد و نیاز به آزمایشات بیشتری دارید تا مشکل تشخیص داده شود.

سوفل هایی که هنگام خالی شدن قلب (سیستولیک) اتفاق می افتند به طور کلی سوفل قلب بی ضرر هستند که باعث ایجاد مشکلات سلامتی نمی شوند، اما بعضی اوقات ممکن است عملکرد قلب را مختل کنند.

پزشک همچنین به دنبال نشانه های دیگر مشکلات قلبی خواهد بود و در مورد تاریخچه پزشکی و یا سایر بیماری های قلبی هستند، سؤال می کند.

 

درمان

داروها:دارویی که پزشک تجویز می کند بستگی به مشکل قلبی خاص شما دارد. داروهای درمانی عبارتند از:

  • قرص های ادرارآور یا دیورتیک ها
  • استاتین ها برای کاهش کلسترول
  • مسدود کننده های بتا برای کاهش فشار خون
  • مهار کننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین (ACE)
  • داروهایی که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند (ضد انعقادها)

 

عمل جراحی

بسیاری از شرایط دریچه را نمی توان تنها با داروها درمان کرد. بسته به وضعیت قلب، پزشک ممکن است یکی از گزینه ها را برای درمان دریچه آسیب دیده توصیه کند:

 

تعمیر دریچه

برای ترمیم دریچه، پزشک ممکن است یکی از روش های زیر را توصیه کند:

والونوپلاستی بالون: برای تسکین تنگی دریچه انجام می شود.

انولوپلاستی: جراح با کاشت حلقه مصنوعی، بافت اطراف دریچه را محکم می کند.

تعمیر پشتیبانی ساختاری (Repair of structural support): جراح برای ترمیم پشتیبانی ساختاری، عضله یا ماهیچه های که دریچه ها را پشتیبانی می کنند chordae tendineae و عضلات پاپیلری جایگزین یا کوتاه می کند.

تعمیر برگچه  leaflet دریچه: جراح دریچه را جدا کرده، برش می دهد یا برطرف می کند.

 

تعویض دریچه

در مواردی که دریچه باید تعویض شود، گزینه ها عبارتند از:

عمل قلب باز: عمل قلب باز، اولین عمل جراحی برای تنگی شدید دریچه است. جراح شما دریچه تنگ شده را برداشته و آن را با دریچه مصنوعی یا دریچه از بافت بدن جایگزین می کند.

جایگزینی دریچه آئورت: یک رویکرد کمتر آسیب زننده که شامل تعویض دریچه آئورت با دریچه پروتز از طریق شریان در پای یا برش کوچک در قفسه سینه است.

پزشکان توصیه می کردند اکثر مبتلایان به سوفل قلب غیر طبیعی قبل از مراجعه به دندان پزشک یا جراحی به دلیل عوارض احتمالی ناشی از یک عفونت باکتریایی که روی لایه قلب اثر می گذارد (آنتیوکاردیت عفونی) آنتی بیوتیک مصرف کنند.

پزشکان دیگر قبل از عمل: آنتی بیوتیک ها را توصیه نمی کنند، به جز افرادی که بیشترین خطر عوارض اندوکاردیت عفونی را دارند، مانند افرادی که دریچه قلب مصنوعی دارند یا افرادی که نقص مادرزادی خاصی دارند.

 

در سایت  www.TeleVisit24.comتنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط