عواملی که سلامت قلب را به خطر میاندازد

همانطور که می‌دانید، قلب اندامی بسیار حیاتی در بدن است، که قادر است در تمامی بدن خون را پمپاژ کند.

شرایطی که به واسطه آن می‌توانید زندگی سالمی داشته باشید، قطعا شرایطی را ایجاب می‌کند که سلامت قلب شما را هم تضمین کند.اگر به طور کلی، عوامل آسیب‌زا به قلب را بررسی کنیم، قطعا کلسترول بالا، مصرف بی رویه سیگار و فشار خون، بالاترین رتبه را در ایجاد خطر برای قلب خواهند داشت. اما متاسفانه برخی از عوامل بسیار ساده و در ظاهر بی اهمیت نیز، می‌تواند این نقش را به عهده بگیرد.

توانیتو که از سایت‌های خدماتی در زمینه پزشکی و بهداشتی است، یکی از بهترین استارتاپ‌های مرتبط با این زمینه است. وحید رجبلو با هدف ارائه خدمات مختلف به افراد دارای معلولیت و سالمندان عزیز، این سایت را طراحی کرده و روز به روز آن را گسترش داده است.شما می‌توانید با مراجعه به این سایت خدمات مورد نیازتان را به سادگی دریافت کنید.

عوامل ساده و مرتبط با مشکلات قلبی:

برخی عواملی که ممکن است به سادگی و با بی‌توجهی شما را در معرض انواع خطرات قلبی و عروقی قرار دهد در ادامه شرح داده شده است.

  • کمبود خواب:

خواب کافی در سلامتی روحی و جسمی بدن انسان تاثیر بسیار زیادی دارد. بنابراین ۷ یا ۸ ساعت خواب در روز نیاز مبرم برای هر انسانی است.زمانی که افراد به اندازه مورد نیازشان، استراحت نداشته باشند و دائما بدن را در حالت هشدار نگه دارند، فشار خون را افزایش داده و ضربان قلب را از حالت عادی بیشتر می‌کنند.

بنابراین‌ سعی ‌کنید برای حفظ سلامتیان خواب کافی داشته باشید.

  • عدم استفاده از نخ دندان:

شاید این عنوان برای شما تعجب‌آور باشد. اما جالب است بدانید که سلامت دندان‌های شما به سلامت قلب شما مرتبط است.

تحقیقات گوناگونی که در این زمینه صورت گرفته است نشان می‌دهد که مشکلات و التهابی که در دهان‌ و لثه‌ها وجود دارد به سادگی می‌تواند وارد جریان خون شده و سپس بیماری‌های قلبی را رقم بزند.بنابراین افرادی که سلامت قلب برایشان مهم است، باید توجه به دندان‌هایشان را در اولویت قرار دهند.

  • تنهایی:

طی مطالعاتی که در سال‌های اخیر انجام شده است، افرادی که ارتباط کمی با سایر انسان‌ها داشته‌اند خطر ابتلا به بیماری‌هی قلبی را در خود افزایش‌ داده اند.درصد انسان‌هایی که تنهایی را، به عنوان شیوه خاص زندگی خود برگزیده‌اند و دچار مشکلات قلبی شده اند بیشتر از انسان‌هایی است که زندگی اجتماعی گسترده‌تری دارند.پس‌ در صورتی که نگران بیماری‌های قلبی هستید، به روابط اجتماعی خود اهمیت دهید.

  • استفاده بیش از حد از سیگار الکترونیک:

از دیگر مسائلی که باعث می‌شود انسان‌ها در معرض بیماری‌های قلبی قرار بگیرند، سیگار است. برخی از افراد برای ترک سیگار، سیگار‌های الکترونیک را جایگزین قرار می‌دهند. اگرچه تاثیرات منفی سیگار‌های الکترونیک کمتر از سیگار‌های معمولی است، اما نمی‌توان آن‌ها را بدون ضرر تلقی کرد.

با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است، افرادی که به طور متوسط از سیگار‌های الکترونیک زیاد استفاده می‌کنند، به نسبت کسانی که اصلا تا کنون سیگار‌های الکترونیک را تجربه نکرده‌اند، ۶۰ درصد بیشتر مورد حمله خطرات قلبی قرار می‌گیرند.

  • افسردگی:

افسردگی می‌تواند در انسان‌ها مشکلات فیزیولوژیکی زیادی را ایجاد می‌کند. از جمله این مشکلات، انواع بیماری‌ها و سکته‌های قلبی است.

ورزش نکردن، نخوابیدن، نخوردن غذای کافی و مناسب، هم می‌تواند با افسردگی و هم با بیماری‌های قلبی در ارتباط باشد.

بنابراین در صد کسانی که با داشتن افسردگی، بیماری‌های قلبی را تجربه می‌کنند بیشتر از سایر انسان‌هاست.

 در صورتی که احساس افسردگی دارید سریعا با مراجعه به روان‌شناسان و روان‌پزشکان به معالجه آن بپردازید.

  • استفاده بیش از حد از سرخ کردنی‌ها:

حتما شنیده‌اید که روغن می‌تواند خطرات ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش دهد.

بنابراین میل کردن بیش از حد چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، مرغ و ماهی سرخ شده و … از جمله خوراکی‌های نا سالمی هستند که در صورت استفاده‌ مکرر از آن‌ها خطرات بسیاری شما را تهدید خواهند کرد.

با این حال استفاده موقت و گاه گاه از این خوراکی‌ها مانعی برای افراد نخواهد داشت‌. اما مصرف بی‌رویه آن‌ها می‌تواند مشکل آفرین باشد.

  • مصرف بی‌رویه الکل:

استفاده از مشروبات الکلی به میزان غیرقابل کنترل می‌تواند شما را با مشکلات جدی قلبی عروقی رو در رو کند. در صورتی مصرف الکل بدون محدودیت باشد، با بالا رفتن فشار خون در بدن، می‌تواند کارکرد قلب را نیز مختل کند.

بنابراین در صورتی که به نوشیدن بی رویه مشروبات الکلی معتاد هستید، با ترک آن، به سلامتی قلب خود کمک کنید.

مشکلاتی که دچار شدن ناگزیر به آن خطرات قلبی را به همراه دارد:

برخی از مسائلی که در ادامه به شرح آن‌ها می‌پردازیم، به صورت ناگزیر می‌تواند شما را در دام خطرات قلبی بی‌اندازد.

  • دوران یائسگی:

دوران یائسگی برای زنان خطرناک است. به طور کلی بالا رفتن سن افراد را می‌تواند به مشکلات قلبی عروقی نزدیک کند. اما در زنان با توجه به قرار گرفتن در دوران یائسگی تجربه مشکلات قلبی می‌تواند افزایش پیدا کند.

  • سرطان:

درمان‌هایی که برای بیماری سرطان صورت می‌گیرد، اگرچه این بیماری سرطان را مداوا می‌کند می‌تواند خطرات ابتلا با بیماری‌های قلبی را افزایش دهد‌.

همچنین داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شود، نارسایی‌های قلبی، بزرگ‌ شدن قلب، تورم قلب و مشکلات دیگر را رقم‌ بزند.

  • عوارض بارداری:

برخی از تحقیقات نشان داده است که عوارضی که در دوران بارداری تجربه می‌شود، ممکن است به بیماری‌های قلبی منجر شود.

پرفشاری خون بارداری، دیابت بارداری، زایمان زودرس و… از جمله مسائلی است که می‌تواند بیماری قلبی را در زنان افزایش دهد.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط