سیستم های تله رادیولوژی

سیستم های تله مدیسین – رادیولوژی

Telemedicine Systems, Radiology

سیستم های تله رادیولوژی ( رادیولوژی از راه دور ) ، انتقال الکترونیکی تصاویر رادیوبیولوژیک و متون مشاوره ای، از محلی به محل دیگر را به عهده دارند.

سیستم های تله رادیولوژی، به نحوی طراحی شده اند که تشخیص و مشاوره سریع توسط متخصصان تصویرسازی را تسهیل نموده و امکان برقراری ارتباط بخشهای مختلف بیمارستان با سایر بخشها، منزل پزشکان یا درمانگاه را از طریق خطوط تلفن،‌ شبکه های دیجیتالی، و / یا انتقال مایکروویو یا ماهواره ای، فراهم می آورند. از آنجا که امکان انتقال داده های تصویری به مسافت هزاران مایل وجود دارد، بیمارستانها و مراکز پزشکی اورژانس دور دست که فاقد رادیولوژیست مقیم می باشند، می توانند تصاویر مربوطه را جهت مرور و تفسیر به رادیولوژی در بیمارستان بزرگتری انتقال دهند تا بررسی و تفسیر مناسبی در این زمینه، صورت گیرد. رادیولوژی از راه دور، امکان مشاوره online دو سویه را فراهم ساخته و این امکان را به رادیولوژیست می دهد که به چندین درمانگاه رادیولوژی مستقل یا مرکز سیار، خدمات رسانی کند بدون آنکه بخش رادیولوژی بیمارستان را ترک نماید. همچنین تله رادیولوژی، توسط ارتش در مواقع جنگ و بوسیله پرسنل پزشکی اورژانس در هنگام بروز بلایای طبیعی، مورد استفاده قرار گرفته و از این طریق تشخیص و درمان اورژانس را بهبود می بخشد.

 

دستگاه های بایگانی و ارتباط تصویری  PACS ))، رادیولوژی

Picture Archiving and Communication Systems (PACS), Radiology

PACS، عبارتند از سیستم های ذخیره و بازیافت تصویری مبتنی بر کامپیوتر که می توانند تصاویر حاصل از چندین روش تصویربرداری تشخیصی مختلف نظیر MRI، CR، رادیوگرافی دیجیتال، آنژیوگرافی دیجیتال، پزشکی هسته ای و اولتراسوند را به صورت تصاویر با فورمت دیجیتال، ذخیره و بازخوانی کنند. PACS، شامل ایستگاههای پرداخت و نمایش تصویری متصل به ابزارهای بایگانی تصویر و توانایی شبکه بندی است. PACS امکان انتقال تصویر دیجیتالی به هر یک از بخشهای شبکه بندی شده بیمارستان یا خارج بیمارستان از طریق شبکه منطقه گسترده  (WAN ) یا اینترنت، دسترسی مستقیم پزشک به تصاویر ذخیره شده و در نتیجه کاهش وابستگی پزشک به تکنسین؛ دسترسی همزمان جراحان،‌ پزشکان مرجع و پرسنل بخش اورژانس به تصاویر و مشاوره متمرکز درباره مقایسه روشهای متعدد را فراهم می سازد. ذخیره تصویر دیجیتالی، می تواند به برطرف شدن مشکلات مرتبط با ذخیره فیلمها نظیر گم شدن فیلمها و برداشت مجدد، نیاز به نسخه برداری از فیلمها، حجم زیاد فیلم و هزینه بالای فیلم نیز کمک کند.

در اغلب موارد،‌ PACS با سیستم اطلاعاتی بیمارستان (HIS) و سیستم اطلاعات رادیولوژی (RIS) در تماس است تا برقراری ارتباط بین تصاویر با اطلاعات جمعیت شناختی بیمار، درآمدها و مخارج وی و عملکردهای اجرایی / اداری و نیز با سیستم تله رادیولوژی جهت انتقال و دریافت تصاویر و اطلاعات بیمار از مناطق دور را تسهیل نماید. همکاری این سیستم ها می تواند ارتباطات بین بخشها را بهبود بخشد و در نهایت ، موجب بهبود کارآیی و کیفیت مراقبت از بیمار در بیمارستان شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اصول کار

از آنجا که اغلب سیستم های سفارشی بر اساس سلیقه شخصی کاربران آنها تهیه می شوند شکل ظاهری این سیستمها با یکدیگر متفاوت است. به طور کلی PACS از ابزارهای ارتباطی کامپیوتر میزبان، ابزارهای بایگانی تصویر و ایستگاههای نمایش که با شبکه ارتباطی اتصال می یابند، تشکیل شده است. هر یک از اجزای شبکه،‌ دارای یک کامپیوتر یا پردازشگر است که انتقال تصویر را کنترل می کند. سرعت انتقال به نوع کامپیوتر و روش رسانه شبکه بندی برقرار کننده ارتباط بین این اجزاء بستگی دارد.

می توان PACS را به شکل mini-PACS یا به اندازه متعارف  (full-scale )  مناسب جهت تمام بیمارستان ساخت که نوع اخیر بر حسب اندازه بیمارستان از ۵ تا ۲۰ میلیون دلار هزینه در بردارد. قیمت mini-PACS به طور معمول ۵۰۰ هزار تا یک میلیون دلار است و می توان آن را به صورت سیستم های چند تکه (modular) قابل ارتقاء گسترده خریداری نمود. سپس می توان    mini-PACSهای متعدد  را ادغام نمود تا شبکه بزرگتری تشکیل گردد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

سیستمهای اطلاعاتی رادیولوژی

Radiology Information Systems

یک سیستم اطلاعاتی رادیولوژی (RIS) اعمال زیر را انجام می دهد:

-ثبت و پیگیری بیمار

-زمان بندی معاینه

-گزارش نتایج و تهیه گزارش

-مدیریت آرشیو فیلم

-مدیریت بانک اطلاعاتی و انجام تبدیلات

-حسابرسی و حسابداری

-فکس کردن اتوماتیک گزارشها به پزشکان مرجع

-بعضی از RISها مختص به یک روش هستند- به عنوان مثال گزارش ماموگرافی.

اکثر سیستمهای می توانند به سیستم اطلاعاتی بیمارستان متصل شوند تا امکان پذیرش خودکار اطلاعات جمعیت شناسی بیمار، انتقال اطالعات مربوط به معاینه و بازیابی سابقه بیمار را فراهم آورند. RIS می تواند زمان و هزینه لازم برای پردازش اطلاعات را که سابقاً به صورت دستی انجام می شد کاهش دهد. RIS باید قادر باشد به سیستمهای ارتباطی و بایگانی عکس ‌( (PACS  و سیستمهای تله رادیولوژی متصل گردد تا تشخیص بالینی، اداره تصاویر مربوط به اطلاعات بیمار و کاربردهای آموزشی/تحقیقاتی تسهیل گردد.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط