تله رادیولوژی یا رادیولوژی از راه دور چیست؟

پزشکی از راه دور استفاده از فن آوری های بیشماری برای انتقال اطلاعات بالینی است. معرفی اینترنت باعث شده است تا پزشکی از طریق اینترنت بتواند وسعت خود را در همه تخصص های پزشکی گسترش دهد. در این مطلب میخواهیم به تله رادیولوژی بپردازیم. رادیولوژی شامل تکنیک های متنوعی است که توسط متخصصان پزشکی برای ضبط تصاویر از بدن داخلی) به عنوان مثال اشعهX ، MRI، سونوگرافی (برای کمک به روند تشخیص یا درمان انجام می شود.

Teleradiology توانایی به دست آوردن این تصاویر پزشکی در یک مکان و انتقال آنها از راه دور است به گونه ای که توسط رادیولوژیست می توان آنها را برای اهداف تشخیصی یا مشاوره مشاهده و تفسیر کرد.

تله رادیولوژی امکان ارسال، از طریق اینترنت با سرعت بالا و کیفیت دریافت بسیار بالا را فراهم می کند. در ایستگاه انتقال رادیوگراف ها ساده با دستگاه دیجیتالی قبل از انتقال به تصویب می رسند، در حالی که سی تی اسکن، ام آر آی، اولتراسوند و اسکن های پزشکی هسته ای می توانند مستقیم فرستاده شوند زیرا داده های دیجیتالی هستند. کامپیوتر در طرف دریافت نیاز خواهد داشت تا تصویری با کیفیت با بالا نمایش دهد که برای اهداف کلینیکی تست شده و بازبینی شده است. سپس گزارشات به درخواست پزشک انتقال داده می شوند.

مزیت عمده رادیولوژی از راه دور تواناییست که از تایم زون های متفاوتی استفاده می کند تا خدمات اورژانسی رادیولوژی را به صورت همزمان انجام دهد. از معایب آن هزینه های بالا، تماس و ارتباط محدود بین ارجاعی و گزارش کلینیکی می باشد.

در این میان بیمارستان های نیاز به رادیولوژیست های از راه دور نیز به احتمال زیاد به متخصصان دیگر احتیاج دارند. الزامات مربوط به پزشکی و ارتباط از راه دور از لحاظ تکنولوژی و روابط کاری، همپوشانی قابل توجهی دارند. شیوه های رادیولوژی به خوبی ارائه شده است تا بتوانند به صورت خدمات اضافی در شبکه ها ، فعالیت بالایی داشته باشند.

امروزه teleradiology یک روند بالغ است. با این حال ، تخصص های دیگر بسیار کندتر برای اتخاذ این روش در مراقبت ها عمل میکنند. اگر بیمارستانی نیاز به پوشش شبانه داشته باشد یا به متخصص دائم روزکار نیاز پیدا کند، به زیرساخت های (پهنای باند برای مؤلفه ویدیویی و همچنین نرم افزاری برای ادغام در EMR و گردش کار بالینی (به طور معمول نیاز پیدا خواهد کرد.

بسیاری از بیمارستان ها به متخصص نیاز دارند ، اما تعداد قابل توجهی از اقشار قادر به پرداخت هزینه ها و تعداد زیادی پزشک در محل خدمت خود نیستند و ممکن است بیمار در هر روز به خدمات معینی نیاز داشته باشد اما به آن دسترسی نداشته باشد به دلیل نبود متخصص مورد نظر یا فاصله زیاد برای دسترسی به متخصص. بنابراین چگونه می توانید بدون با متخصص در ارتباط باشید؟

در این جا الگوی teleradiology استفاده شده تا به مرحله اجرا رسد. نگه داشتن وقت در برنامه پزشک بدون داشتن بیمار برای معالجه امری مشکل است ، اما نداشتن متخصص برای یک بیمار در شبکه شما نیز مشکل است. در این حالت ، بیمار نه تنها وقت و عمر خود را در بیمارستان از دست میدهد، بلکه هزینه های بیشتری نیز صرف میکند. در واقعیت ، فرصت در اینجا حتی فراتر از مراقبت از راه دور است. از آنجا که یکی از تنها سه بخش بالینی (دو مورد آزمایشگاه و داروخانه) که نتایج مهمی را ارائه می دهند، رادیولوژی به خوبی در موقعیتی قرار گرفته است که می تواند به عنوان یک مراکز برقراری ارتباط و همکاری در سراسر زنجیره مراقبت، عمل کند.

این روش اخیر توسط بیمارستان ها ، کلینیک های مراقبت فوری و شرکت های متخصص تصویربرداری بطور گسترده اجرا می شود. دلیل افزایش اجرای آن به دلیل کمبود نیروی کافی برای تأمین پوشش رادیولوژی و عدم تخصص در این تخصص است.

فرایند teleradiology بر اساس یک سه گانه اساسی است. یک ایستگاه ارسال تصویر ، یک شبکه انتقال و یک ایستگاه تصویر دریافت کننده که باید دارای صفحه نمایش با کیفیت بالا باشد که برای اهداف بالینی درنظرگرفته شده است. در واقع ، اکنون برنامه های تخصصی رایانه ای وجود دارد که به ارسال تصاویر رادیولوژیکی با همین سهولت مرتبط با ارسال ایمیل با پیوست های تصویر اختصاص داده شده است.

Teleradiologyبا امکان دادن به رادیولوژیست ها می تواند تخصص خود را بدون حضور در کنار بیمار ، مراقبت های بیمار را بهبود بخشد. این امر به ویژه در مواردی که متخصصان رادیولوژیست (به عنوان مثال رادیولوژیستMRI ، رادیولوژیست کودکان، رادیولوژیست های عصبی (مورد نیاز باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، زیرا این متخصصان معمولاً فقط در شهرهای بزرگ مستقر هستند که در ساعات کاری روز کار می کنند.

در مقابل، بیمارستان های کوچکتر در مناطق روستایی ممکن است فقط یک رادیولوژیست داشته باشند و یا به هیچ وجه رادیولوژیستی در آنجا استخدام نشده باشد. در مواردی که این رادیولوژیست ها به اندازه کافی آموزش نبینند ، تفسیر برخی تصاویر رادیولوژی ممکن است نیاز به یک متخصص رادیولوژی داشته باشد.

Teleradiology می تواند وسیله ای باشد که متخصصین پزشکی بتوانند در مواقعی که به یکدیگر دسترسی حضوری ندارند، همکاری کنند (مثلاً در مکان های دور افتاده باشند) که می تواند یک منبع مؤثر برای تشخیص و کنترل علائم باشد زیرا اغلب در بدست آوردن نظر حرفه ای دوم کمک می کند.

با استفاده از خدمات شرکت های برون سپاری یا گروه های رادیولوژی برای تأمین و حفظ پوشش مورد نیاز رادیولوژی، بیمارستانهای کوچکتر قادر به استفاده بهتر از متخصصان در محل خود هستند و به آنها امکان می دهد که ساعات کاری عادی خود را حفظ کنندکه همچنین می تواند برای بیمارستان اقتصادی باشد زیرا موسسه خارج از کشور فقط برای معاینه رادیولوژی نیاز به پرداخت هزینه دارد. نشان داده شده است که ارائه این خدمات تخصصی برای مدیریت بیماران بستری در بیمارستان های کوچک بدون متخصص در محل ، روشی مؤثر برای ارائه خدمات باکیفیت است که در غیر این صورت در دسترس نخواهد بود.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط