آشنایی با بیماری‌های شایع فصل بهار

بهار فصلی زیباست، اما برخی افراد به واسطه بیماری‌های بهاری ممکن است نه تنها از زیبایی‌های این فصل لذت نبرند، بلکه آرزوی اتمام سریع آن را داشته باشند.

 

آلرژی‌های فصلی

زمانی که گیاهان شکوفه می‌دهند و گرده‌های آنها به اطراف پخش می‌شوند، آلرژی‌های فصلی افراد بسیاری را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این شرایط که ممکن است با سرماخوردگی اشتباه گرفته شود، با علائمی مانند احتقان، آبریزش بینی، آبریزش چشم و عطسه همراه است.

افزون بر این آلرژی‌های فصلی می‌توانند به واسطه رشد قارچ‌ها و کپک‌ها تشدید شوند زیرا آب شدن برف‌ها و باران‌های بهاری محیط خوبی را برای رشد سریع‌تر قارچ‌ها فراهم می‌کنند.

آلرژی‌ها اساساً در نتیجه فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن شکل می‌گیرند. خط دفاعی طبیعی بدن مواد بی ضرری مانند گرده گیاهان که وارد بینی، ریه‌ها و چشم‌ها می‌شوند را به عنوان مهاجمانی خطرناک در نظر گرفته و به آنها حمله می‌کند. زمانی که فرد مبتلا به آلرژی در معرض عوامل آلرژی‌زا قرار می‌گیرد، مواد شیمیایی به نام هیستامین‌ها در بدن ترشح می‌شوند که موجب تورم و التهاب می‌شوند.

اگر به آلرژی‌های بهاری مبتلا هستید، احتمالاً کار چندانی برای خلاص شدن از این شرایط نمی‌توانید انجام دهید. گاهی اوقات آنها خود به خود بهبود می‌یابند، اما اگر این گونه نیست باید بر روش‌های تسکین علائم متمرکز شوید.

 

آسم

آسم آلرژیک تقریبا ۵۰ درصد بزرگسالان مبتلا به آسم و ۹۰ درصد کودکان مبتلا به آسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آسم یک بیماری شایع و غیر مسری است که در آن مجاری تنفسی ملتهب شده و ورود و خروج هوا دشوار می‌شود. آسم آلرژیک اغلب در فصل بهار به دلیل وجود آلرژن‌های خاص دیده می‌شود و حساسیت بیشتری در مجاری تنفسی به‌وجود می آورد.

حملات آسم به صورت تنگی نفس و خس خس سینه بروز می‌کند. در این بیماری مزمن، پوشش لوله‌های برونش متورم می‌شوند، مجاری تنفسی تنگ شده و جریان هوای داخل و خارج شده از ریه کاهش می‌یابد.

علل آسم به‌طور کامل شناخته‌شده نیست، علاوه بر آلرژن‌های محیطی مانند گل‌ولای و گرده، عواملی مانند مواد حساسیت‌زا، دود سیگار و مواد شیمیایی سبب تحریک این عارضه می‌شوند.

از مهم‌ترین عوامل محرک بیماری آسم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

* نگهداری حیوانات خانگی و به طور کلی تماس با موی حیوانات

* استفاده از لباس‌های پوست و پشم طبیعی

* گرد و غبار موجود در خانه و مبلمان

* دود ناشی از تنباکو

* آلودگی هوا

* انواع محرک‌های شیمیایی

* لوازم بهداشتی شیمیایی

* انواع آلرژن مانند گرده

* شرایطی مانند استرس، احساس خشم و ترس می‌تواند این عارضه را تشدید کند.

برخی از مهمترین راهکارهای مقابله با آسم آلرژیک ناشی از فصل بهار عبارتند از:

* کاهش رطوبت به کمتر از ۴۰ درصد

* استفاده از ماسک فیلترکننده

* اجتناب از قرار گرفتن‌های غیر ضروری در محیط آزاد

* استفاده از تهویه هوا در منزل

* تمرکز و مدیریت استرس

استفاده از مواد طبیعی با خاصیت ضد التهابی مانند زردچوبه، سیر، زنجبیل و مکمل‌های امگا ۳

 

سرماخوردگی، یکی دیگر از شایع ترین بیماری های فصل بهار

بسیاری از افراد سرماخوردگی را با هوای سرد زمستان مرتبط می دانند. اما پاییز و بهار اوج زمان ابتلا به عفونت های ویروس راینو است و آنها عامل ایجاد حدود نیمی از سرماخوردگی های هستند. این ویروس ها به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شوند.

در فصل بهار ویروس رینو که معمولاً از آن به عنوان سرماخوردگی یاد می شود، به راحتی انتشار می یابد و می تواند آزار دهنده باشد. بهترین دفاع در برابر سرماخوردگی شستن مکرر دست و اقدامات بهداشتی مناسب است. علاوه بر این، خواب کافی، درست غذا خوردن و به طور کلی داشتن یک سبک زندگی سالم به حفظ سیستم ایمنی بدن در جهت حفظ نظم کمک می کند.

بسیاری از انواع ویروس ها می توانند باعث سرما خوردگی شوند. علائم بیماری بلافاصله پس از ابتلا به ویروس، بروز پیدا نمی کنددوره استقرار ویروس سرما خوردگی حدود 1-3 روز است. در این مدت، شما ممکن است حتی بدون هیچ علائم ظاهری، ویروس را به شخص دیگری منتقل کنید. انتقال ویروس ها از یک فرد به فرد دیگر از روز قبل از شروع علائم تا 5 روز ابتدایی بیماری می باشد.

ویروس ها حتی می تواند چند ساعت در خارج از بدن زندگی کند، یعنی شما ممکن است با به اشتراک گذاشتن وسایل شخصی مانند حوله، لیوان یا کارد و چنگال، بیماری را به دیگران منتقل کنیدویروس سرما خوردگی از طریق دهان، چشم ها یا بینی وارد بدن شما می شود. زمان ابتلا به بیماری وقتی شخص سرفه و عطسه یا صحبت می کند، ویروس می تواند از طریق هوا پخش شودهمچنین ویروس ها با تماس دست به دست از شخص بیمار  می تواند به دیگران منتقل شوند.

 

اختلال عاطفی فصلی

اختلال عاطفی فصلی T  یا به اختصار SAD اغلب در زمستان دیده می‌شود ولی در بهار نیز می‌تواند فرد را مبتلا کند. معمولا بر اثر این عارضه، در فرد علائم افسردگی دیده می‌شود.

 

آنفلوآنزای معده )گاستروانتریت)

ویروس‌های ماه‌های سرد سال گاهی اوقات می‌توانند فعال باقی مانده و گروه‌های خاص را در معرض خطر بیشتری قرار دهند. اما در بسیاری موارد، به ویژه در بهار یا تابستان، آنچه شبیه به یک آنفلوآنزای معده به نظر می‌رسد در واقع گاستروانتریت است.

گاستروانتریت به التهاب معده‌ای روده‌ای گفته می‌شود که می‌تواند به اسهال، کرامپ های شکمی، حالت تهوع و بی اشتهایی منجر شود. این شرایط اغلب در نتیجه یک عفونت ویروسی یا باکتریایی شکل می‌گیرد.

گاستروانتریت ویروسی بسیار مسری است و به واسطه دست‌های نشسته یا به اشتراک گذاشتن غذا، نوشیدنی یا لوازم غذاخوری با فرد آلوده به افراد دیگر منتقل می‌شود. همچنین، تماس با سطوحی که فرد آلوده با آنها در تماس بوده است می‌تواند موجب انتقال بیماری شود.

در تماس بودن با باکتری‌هایی مانند سالمونلا یا ئی.کولای می‌تواند موجب گاستروانتریت باکتریایی شود. در فصل بهار به واسطه گرم شدن هوا خطر این شرایط افزایش می‌یابد زیرا رشد باکتری‌ها تسهیل می‌شود و مصرف غذای آلوده یا تماس با سطوح آلوده می‌تواند موجب ابتلاء به بیماری شود.

اگر با علائم آنفلوآنزای معده مواجه هستید به پزشک مراجعه کنید. متأسفانه عفونت باید دوره خود را طی کند که معمولاً چند روز طول می‌کشد. استراحت، مصرف مایعات فراوان، و خوردن غذاهایی با گوارش راحت مانند سوپ پیش از مصرف غذاهای سنگین‌تر مانند برنج می‌تواند کمک بیشتری به شما کند.

 

 

گلودرد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی به واسطه تماس با باکتری استرپتوکوک شکل می‌گیرد. همانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا، این بیماری می‌تواند در هر زمان از سال افراد را تحت تأثیر قرار دهد، اما طی فصل بهار شایع‌تر است.

گلودرد استرپتوکوکی بسیار مسری است و به واسطه تماس مستقیم یا تنفس قطره‌های آب آلوده ناشی از عطسه یا سرفه فرد آلوده سرایت می‌کند. همچنین، به اشتراک گذاشتن غذا یا لوازم یا تماس با اشیایی که فرد آلوده با آنها تماس داشته است می‌تواند به انتقال بیماری منجر شود.

از آنجایی که گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است روند درمان با آنتی بیوتیک های تجویزی بهتر سپری می‌شود. گاهی اوقات، برخی مواد غذایی مانند سیر، عسل مانوکا، پیاز، و دارچین به واسطه خواص آنتی بیوتیکی خود مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما معمولاً از قدرت کافی برای درمان مؤثر گلودرد استرپتوکوکی برخوردار نیستند.

از این رو، درمان‌های طبیعی بیشتر بر کاهش درد متمرکز هستند، در شرایطی که آنتی بیوتیک های تجویزی به باکتری‌ها حمله می‌کنند.

 

آلرژی حشرات

بیشتر افرادی که توسط حشرات نیش زده یا گزیده شده اند از درد، قرمزی، خارش و تورم جزئی در ناحیه اطراف گزش یا گزش رنج می برند. این یک واکنش طبیعی است. بیشتر افراد ظرف چند ساعت یا چند روز بهبود می یابند.

اما برخی افراد ممکن است نسبت به گزش حشرات واکنش آلرژیک شدیدی داشته باشند. یک واکنش آلرژیک (آنافیلاکسی) علائم و نشانه هایی ایجاد می کند که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. آنافیلاکسی بدون درمان فوری، می تواند منجر به مرگ شود. علائم معمولاً شامل پوست یا سیستم های اندام های متعدد (بخشی از بدن) مانند دهان، ریه ها، قلب و روده است.

 

 
اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط