ضعف عمومی بدن

احساس ضعف چیست؟

ضعف و بی‌حالی، احساس خستگی، خالی شدن انرژی بدن و از دست رفتن توان و قدرت بدنی است. ضعف و بی‌حالی همیشه با یک بیماری جدی همراه نیست.

گاهی به علت کار زیاد، استرس، بی خوابی و یا کم خوابی فرد در کوتاه مدت این حالت را تجربه خواهد کرد. گاهی بعد از غلبه بر یک بیماری مانند سرماخوردگی و یا آنفولانزا فرد احساس ضعف و خستگی خواهد داشت. برخی از انواع ضعف و بی‌حالی نتیجه فعالیت‌های شدید بدنی و فیزیکی هستند.

ضعف و بی‌حالی ممکن است در کل بدن و یا در ناحیه‌ی به خصوصی از بدن مانند دست‌ها و پاها رخ دهد. گاهی هم تنها یک عضله مانند عضله ساق پا را درگیر می‌کند.

گاهی ضعف و بی‌حالی نشانه‌ای از افسردگی است. در افسردگی فرد احساس ناتوانی و غم بسیار زیادی را تجربه خواهد کرد‌. توجه کنید که دوره‌های کوتاه مدت غم طبیعی هستند ولی اگر افسردگی در دراز مدت ادامه داشته باشد، مشکلات احساسی و روانی زیادی را برای فرد به دنبال خواهد داشت.

اگر فرد همواره احساس ضعف، بی‌حالی و خستگی داشته باشد، باید حتماً توسط پزشک معاینه شده و آزمایشات لازم انجام شود و تحت درمان قرار گیرد.

گاهی هم درنتیجه بیماری‌های فیزیکی و یا مسمومیت ها فرد دچار بی‌حالی می‌شود. بیماری‌های مزمن طولانی مدت همچون ام اس و یا کم کاری تیروئید ممکن است باعث ضعف در فرد شوند. بیماری‌های حاد کوتاه مدت مانند گیرافتادگی عصب و یا عفونت مجاری ادراری هم ممکن است باعث ایجاد این عارضه در فرد شوند.

 اگر دلیل ضعف و بی‌حالی بیماری‌های حاد باشد، باید هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی مناسب را انجام داد. در صورت احساس ضعف ناگهانی در یک طرف بدن،  احساس ضعف به همراه تنگی نفس و یا تپش قلب، درد شدید سینه و کمر و یا شکم هر چه سریع‌تر با آمبولانس تماس بگیرید.

 

علائم ضعف و بی حالی

علائم فیزیکی که به همراه ضعف و بی‌حالی ایجاد می‌شوند، عبارتند از:

 

    درد و اسپاسم شکمی

    ادرار خونی و یا صورتی رنگ

    درد بدن

    ادرار تیره و کدر

    اسهال

    دفع ادرار سخت و یا درد آور و یا سوزش در هنگام دفع ادرار

    خستگی

    تب و لزر

    علائم شبه آنفولانزا (خستگی، تب، گلودرد، سردرد، سرفه و درد بدن)

    بوی بد ادرار

    احساس ناخوشی عمومی

    از دست دادن اشتها

    قطع دوره خونریزی ماهیانه

    تشنگی

 علت ضعف عمومی بدن چیست؟

برخی از علت های ضعف عمومی بدن عبارتند از:

 

  • اضافه وزن: وقتی شما اضافه وزن داشته باشید، بدن شما به یک متابولیزم ساده هم پاسخ بالا می دهد. یعنی سوخت و ساز شما با هم سازگاری ندارد. مدام گرسنه اید و دلتان می خواهد چیزی بخورید و چه برسد به زمانی که به شما استرس یا شوک عصبی هم وارد شود، آن موقع است ولع خوردن در شما افزایش پیدا می کند و بعد هم اضافه وزن پس از آن دوباره و دوباره تکرار می شود. به همین سادگی شما دچار یک حلقه تکرار در شرایط نامطلوب سلامت قرار می گیرید. پس یک بار برای همیشه تصمیم بگیرید و از شر اضافه وزن خلاص شوید.

 

  • کمبود آب بدن: بدن شما به طور متوسط نیاز به 8 لیوان آب در روز دارد. این را بارها شنیده ایم. اما به طور واقعی هر کدام از ما نصف این جحم آب را نمی نوشیم. در واقع ما به دست خود، باعث افزایش استرس و ضعف عمومی بدن خود می شویم. برای گردش خون درست، کاهش استرس، داشتن پوست شاداب و … بدن نیاز به آب دارد. نوشیدن آب را یک برنامه اساسی در کارهای روزانه خود قرار بدهید تا دیر نشده است.

 

  • استرس: جرخه ی کم آبی بدن و ایجاد استرس و برعکس آن، استرس و نیاز به آب بیشتر یک موضوع فراگیر برای همه است. اگر شما شاغلید یا خانه دار، تفاوتی ندارد. استرس در خانه هم به اندازه محیط بیرون وجود دارد و اگر شما برای رفع عوامل استرس زا اقدام نکنید، به سیستم ایمنی بدن تان ظلم کرده اید. شما با قرار دادن بدن در شرایط استرس زا؛ به او همیشه حالت تدافعی بخشیده اید و این موضوع بدن را ضعیف می کند. پس استرس را کنترل کنید. ورزش و نوشیدن آب بهترین راههای کاهش استرس است.

 

 

  • مصرف غذاهای چرب: غذاهای چرب باعث اختلال در سیستم گوارشی بدن می شوند و بدتر از آن این است که شما بعد یک وعده غذایی پرچرب، نیاز عجیبی به مصرف نوشیدن های گازدار پیدا می کنند. مصرف سس های مختلف، فست فود و غذاهای بیرون و ناسالم کبد را تنبل می کند. گردش خون را کند و شما را عصبی می کند. همه ی این ها را در کنار شرایط زیستی دیگر بگذراید.

 

  • آلودگی هوا: در مورد آلودگی هوا، فقط یک موضوع را به شما می گوییم. در قدیم( نه خیلی قدیم البته) یادتان هست که چقدر پرنده در بین شاخه های درختان دیده می شد!. سعی کنید در منزل تان گل و گیاه داشته باشید. در محل کارتان از کشیدن سیگار و ایجاد محیط های آلوده پرهیز کنید. کمی به سلامت ریه هایتان توجه کنید.
  • استعمال دخانیات: اگر این روزها کسالت دارید، بدن تان احساس خستگی عمیق دارد و یا احساس می کنید نشاط سابق را ندارید، به کارهای روزانه تان نگاهی بیندازید و کمی در مورد مصرف و استعمال دخانیات فکر کنید.

 

  • کمبود ویتامین ها: علت دیگر و مهم در مورد ضعف عمومی بدن، کمبود ویتامین است. تحقیقات نشان می دهد؛ کمبود ویتامین D در این کشورهای جهان سوم خیلی شایع شده است.. مصرف مولتی ویتامین یا قرار گرفتن در معرض نور طبیعی خورشید پیشنهاد خوبی است. کمبود منیزم که باعث بیخوابی می شود و اکثر افرادی که شب ها تا دیروقت بیدار هستند و خواب نامنظم دارند، دچار این مشکل هستند. برای جبران آن مصرف بادام، موز و سبزیجات تازه را پیشنهاد می کنیم. کمبود ویتامین A و E که روی سلامت پوست و احساس خستگی مفرط به خوبی ثابت شده است.

 

درمان ضعف و بی‌حالی بدن

 

  • دهیدراته شدن

اگر فرد آب بدن خود را از دست بدهد و در اصطلاح دهیدراته شود، افزایش مقدار مایعات مصرفی تا حدود زیادی به او کمک خواهد کرد‌. اگر علائم دهیدراته شدن فرد شدید باشد، فرد برای مراقبت و دریافت درمان‌های مناسب باید در بیمارستان بستری شود.

  • کم خونی

اگر ضعف و بی‌حالی در نتیجه کم خونی باشد و اگر مشخص شود که فرد دچار فقر آهن است، ممکن است به مکمل‌های آهن نیاز داشته باشد.

  • سرطان

اگر دلیل ضعف و بی‌حالی فرد بیماری سرطان باشد، پزشک در مورد روش های درمانی با بیمار صحبت خواهد کرد. مرحله بیماری، مکان و ساختار بدنی که با سرطان درگیر است، به تشخیص بهترین روش درمانی کمک خواهد کرد.

  • حمله قلبی

اگر حمله قلبی منجر به بروز ضعف و بی‌حالی شده باشد، پزشک در مورد راه‌های درمان با فرد مشورت خواهد کرد.

همه‌ی موارد ضعف و خستگی نیاز به درمان ندارند، برای مثال اگر ضعف و خستگی ناشی از آنفولانزا و یا سرماخوردگی باشد، نیازی به درمان نیست.

زمانی که علت ضعف و بی‌حالی تشخیص داده شد، پزشک با توجه به وضعیت بیمار در مورد روش درمانی مناسب با او مشورت خواهد کرد. پزشک شما با توجه به علت ضعف بدنی، بهترین روش درمانی را انتخاب خواهد کرد.

 

در سایت    www.TeleVisit24.com  تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

برچسب ها: تله ویزیت TeleVisit

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط