مقالات آموزشی

 
مراقبت سلامت هوشمند

مراقبت سلامت هوشمند

مراقبت سلامت هوشمند در واقع یکی دیگر از مزایای پیشرفت تکنولوژی و ارتباط است که در راستای بهبود کیفیت مراقبت های سلامتی و بهداشتی به کمک انسان آمده.مراقبت سلامت هوشمند به وسیله تکنولوژی تعیین می شود که به ابزارهای تشخیصی بهتر، درمان بهتر برای بیماران و دستگاه هایی که کیفیت زندگی را برای هر کس بهبود می بخشد تعریف می شود.مفهوم کلیدی مراقبت سلامت هوشمند شامل خدمات بهداشتی و سلامت، مدیریت رکورد الکترونیکی، هوشمند ساختن خدمات خانگی و وسایل پزشکی هوشمند و اتصالات است.
بلاکچین و متاورس درکنارهم برای سلامت

بلاکچین و متاورس درکنارهم برای سلامت

زمانی که از بلاکچین سخن به میان آوردیم، از دنیای بزرگی صحبت کرده ایم. گستردگی این فضا به اندازه ای است که تا چندی بعد به وسعتی بیش از یک جهان تبدیل خواهد شد. زنجیره ای که شاید بیش از اتصال میلیاردها آدم زمینی وسعت داشته باشد. ارتباط به نحوی در این زنجیره مستحکم خواهد شد که شاید بتوان گفت هر چیز ناممکن به ممکن تبدیل می شود.
راه حل های دیجیتال سلامت

راه حل های دیجیتال سلامت

تنظیمات مراقبت‌های بهداشتی مرتبط‌تر و آزمایشگاه‌های تشخیصی چابک را تصور کنید، جایی که فناوری‌های دیجیتال امکانات جدیدی را برای مراقبت بهتر باز می‌کنند. هر منطقه در امتداد پیوستار مراقبت‌های بهداشتی با فشار بیشتری برای انجام کارهای بیشتر با کمتر مواجه است - از C-suite گرفته تا آزمایشگاه‌های پزشکی تا مجموعه جراحی و از اتاق معاینه کلینیک تا خانه بیمار.
جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده سلامت

جایگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات در آینده سلامت

یکی از دانش‌هایی که از تقاطع دانش پزشکی با فناوری اطلاعات به وجود آمده و تاثیرات بسیاری بر نظام سلامت داشته است، انفورماتیک سلامت یا پزشکی است. انفورماتیک پزشکی تعاریف بسیار متعددی دارد. دانش انفورماتیک پزشکی دانشی چند رشته ای است (Multidisciplinary) که از ترکیب علوم مختلف تشکیل شده که هدف اولیه آنها جمع‌آوری، نگهداری، تحلیل، و پردازش اطلاعات در حوزه علوم پزشکی و سلامت است. این علوم شامل رشته‌های مختلف دانش مانند علوم کامپیوتر و طراحی نرم‌افزار، دانش اطلاعات (Information Science)، علوم شناختی (Cognitive Science)، مهندسی نیاز، مهندسی ارتباطات انسان و کامپیوتر و … می‌گردد.
پزشکی از راه دور در مقابل سلامت از راه دور Telemedicine vs Telehealth

پزشکی از راه دور در مقابل سلامت از راه دور

اصطلاح سلامت از راه دور شامل طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و خدمات برای مراقبت از بیمار و بهبود سیستم مراقبت‌های بهداشتی است. سلامت از راه دور با پزشکی از راه دور متفاوت است زیرا در مقایسه با پزشکی از راه دور به گستره‌ی وسیع‌تری از خدمات سلامت اشاره دارد. در حالی که پزشکی از راه دور به طور خاص به خدمات بالینی از راه دور اشاره دارد، سلامت از راه دور می‌تواند علاوه بر خدمات بالینی به خدمات غیر بالینی از راه دور مانند آموزش کادر درمان (پزشک، پرستار، ...)، جلسات اداری و تحصیل پزشکی نیز اشاره کند.
هوش مصنوعی،واقعیت افزوده ،دنیای متاورس و سلامت

هوش مصنوعی،واقعیت افزوده ،دنیای متاورس و سلامت

ما در مورد وضعیتی صحبت نمی کنیم که بیماران برنامه ای را دنبال کنند که با درمان دیجیتال ساخته شده است. در عوض، ما باید یک برنامه متناسب با بیمار بسازیم تا واقعیت بیماران را منعکس کند.
هوش مصنوعی و سلامت

هوش مصنوعی و سلامت

شاید با شنیدن واژه ی هوش مصنوعی، ذهنتان به سمت ربات هایی رود که کار های ما را انجام داده و بدون دخالت انسان تصمیم گیری می کنند. اما آیا ماشین می تواند تصمیمات دشوار پزشکی را اتخاذ کند؟
مراقبت هوشمند سلامت

مراقبت هوشمند سلامت

مراقبت هوشمند سلامت در واقع یکی دیگر از مزایای پیشرفت تکنولوژی و ارتباط است که در راستای بهبود کیفیت مراقبت های سلامتی و بهداشتی به کمک انسان آمده است.مراقبت هوشمند سلامت به وسیله تکنولوژی تعیین می شود که به ابزارهای تشخیصی بهتر، درمان بهتر برای بیماران و دستگاه هایی که کیفیت زندگی را برای هر کس بهبود می بخشد تعریف می شود.
کاربرد بلاکچین در حوزه سلامت

کاربرد بلاکچین در حوزه سلامت

فناوری بلاکچین یکی از مهمترین پیشرفت‌های تکنولوژی حاضر می‌باشد. تمامی صنایع در تلاش هستند که از آن در خود استفاده کنند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کاربرد بلاکچین در حوضه سلامت بپردازیم.
چگونه فناوری‌های دیجیتال صنعت سلامت را تغییر می‌دهد؟

چگونه فناوری‌های دیجیتال صنعت سلامت را تغییر می‌دهد؟

اگر قرار باشد داستان دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم را بنویسیم، کلمات و جملاتی که به‌کار خواهیم برد همگی از صفر ‌و ‌یک‌های پشت سر هم تشکیل می‌شوند. حتی ممکن است آن‌قدر قسمت‌هایی از این داستان برایمان جذاب باشد، که یک لحظه خارج از آن شرایط را هم نتوانیم تصور کنیم.
بلاک چین ها چه استفاده های بالقوه ای در نظام پزشکی سلامت می توانند داشته باشند؟

بلاک چین ها چه استفاده های بالقوه ای در نظام پزشکی سلامت می توانند داشته باشند؟

اگر چه بلاک چین با روش های باور نکردنی و هیجان انگیزی می تواند عملیات مراقبت های بهداشتی را بهبود بخشد، اما هم اکنون راه حلی جامع برای صنعت نیست، اما قطعا یک گام در مسیر درست خواهد بود. صنعت بهداشت و درمان در آزمایشات داده های بالینی، پرونده پزشکی بیمار، صورتحساب های پیچیده، تحقیقات پزشکی و غیره در حال غرق شدن است. تصویب و اجرای بلاک چین ها در طول زمان انقلابی خواهد بود مادامی که کاربردهای بلاک چین نیز بررسی و رایج می شوند و همچنین مفهوم همکاری و اشتراک اطلاعات در صنعت پزشکی جاافتاده تر می شود.
فقر داده و نابرابری در دسترسی به خدمات سلامت

فقر داده و نابرابری در دسترسی به خدمات سلامت

فقر داده‌ سلامت، مطابق با تعریف به صورت ناتوانی افراد، گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه در دسترسی به خدمات نوآورانه سلامت به دلیل کمبود داده کافی تعریف می‌شود. برای درک کامل این مشکل اولین گام، درک ماهیت داده‌های سلامت، نحوه استفاده از آنها و شناخت تفاوت و ناهمگونی داده‌های سلامت است.
مهمترین اجزای نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت

مهمترین اجزای نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت

ثبت الکترونیکی سلامت (EHR) و یا مدارک الکترونیکی پزشکی (EMR)، به مجموعه نظام مندی از اطلاعات سلامت بیمار و جامعه الکترونیکی ذخیره شده در فرمت دیجیتال دارد. این سوابق را می‌توان در سراسر مراکز بهداشتی درمانی مختلف به اشتراک گذاشت. سوابق از طریق، سیستم‌های اطلاعات سازمانی وسیع متصل به شبکه یا دیگر شبکه‌های اطلاعات و مبادله‌ای به اشتراک گذاشته می‌شود. EHRها ممکن است شامل طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله جمعیت، سابقه پزشکی، دارو و آلرژی، وضعیت ایمن‌سازی، نتایج آزمایش‌ها، تصاویر رادیولوژی، علائم حیاتی، آمار شخصی مانند سن و وزن، و اطلاعات صورت حساب باشد.
سیستم سنتی ومدرن سلامت در یک نگاه

سیستم سنتی ومدرن سلامت در یک نگاه

مهم‌ترین ویژگی ساختار حاضر، محوریت ارائه‌ی خدمات به‌عنوان ارزش است. در این مدل، جریان مالی به ازای ارائه‌ی خدمات بیشتر به بیمار افزایش می‌یابد و سودآوری در گروی این مسئله است.
آشنایی با پرونده سلامت شخصی

آشنایی با پرونده سلامت شخصی

پرونده سلامت شخصی شامل داده‌های پزشکی بیماران است که می‌توانند آن‌ها را با سایرین به اشتراک بگذارند و مدیریت کنند. این پرونده شامل داده‌های پزشکی است که از مکان‌های مختلف می‌توان دریافت شوند. از سال ۲۰۰۰ در مقاله‌ای در PUBMED این واژه مطرح شده‌است.
کاربرد بلاک چین برای حفظ سوابق بیماران در پرونده الکترونیک سلامت برای افزایش حریم خصوصی، مقیاس پذیری

کاربرد بلاک چین برای حفظ سوابق بیماران در پرونده الکترونیک سلامت برای افزایش حریم خصوصی، مقیاس پذیری و در دسترس بودن

سیستم های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) به طور فزاینده ای به عنوان روشی موثر برای به اشتراک گذاشتن سوابق بیماران در بین بیمارستان های مختلف استفاده می شود. با این حال، دسترسی به داده های پراکنده بیمار از طریق چندین EHR هنوز یک چالش است. هدف ما ایجاد سیستمی برای دسترسی آسان به سوابق بیمار در میان EHR ها بدون تکیه بر یک سیستم نظارتی متمرکز است.
متاورس سلامت دیجیتال: داده، اخلاق، مدیریت و فناوری

متاورس سلامت دیجیتال! داده، اخلاق، مدیریت و فناوری

ایده زمانی تخیلی متاورس دیگر وجود ندارد. بلکه به یک امکان و به طور فزاینده ای به واقعیت تبدیل شده است. بیش از ده سال پیش، Roblox ایجاد شد تا به کاربران اجازه دهد تا بازی کنند و در طول همه گیری کووید، از طریق واقعیت مجازی VR با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. امسال، کره جنوبی از ایجاد یک متاورس ملی برای ساخت یک پلت فرم ملی یکپارچه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده AR خبر داد. اخیراً، شرکت مادر فیس‌بوک با امید به توسعه یک اکوسیستم متاورس، نام خود را به Meta تغییر داده است.
پوشش پزشکی مراقبت از سلامت از راه دور

پوشش پزشکی مراقبت از سلامت از راه دور

خدمات تله مدیسین باید از طریق ارتباطات صوتی، گفتاری و ارتباطی تعاملی مورد استفاده قرار گیرند تا واجد شرایط بازپرداخت شوند. خدمات E & M باید در زمان واقعی یا نزدیک به زمان واقعی (تاخیر در ثانیه یا چند دقیقه) به عنوان تعامل دو طرفه انتقال داده ها و اطلاعات پزشکی بین بیمار و ارائه دهنده خدمات بهداشتی واجد شرایط باشد.
متاورس و تاثیر آن بر سلامت افراد

متاورس و تاثیر آن بر سلامت افراد

برای چندین دهه، تعامل فیزیکی بین بیمار و پزشک از اصلی‌ترین راه تشخیص بیماری بود. به نوعی می‌توان گفت مراجعه حضوری بیمار به پزشک تنها ابزار برای دریافت مراقبت‌های پزشکی او محسوب می‌شد. بیمار مجبور بود برای دریافت درمان پزشکی عمومی یا تخصصی و انجام عمل‌های جراحی سنگین یا سرپایی نزد پزشک برود و از او این خدمات را برای کسب بهبودی‌اش طلب کند اما رفته رفته با ظهور خدمات بهداشتی آنلاین و از راه دور، از طریق ابزارهای دیجیتال و اینترنت شاهد اندکی تغییر در رابطه‌ بین بیمار و پزشک بودیم.
پیاده‌سازی سلامت دیجیتال برای بیماران ، بهداشت و سلامت

پیاده‌سازی سلامت دیجیتال برای بیماران ، بهداشت و سلامت

اینترنت و گستردگی دسترسی به اطلاعات دیجیتال، تغییر اساسی را در نقش بیمار ایجاد کرده است. حالا بیماران به شبکه گسترده‌ای از اطلاعات پزشکی هم برای مقاصد آموزشی و ارتباط با دیگر بیماران از طریق اینترنت با درنظر گرفتن گزینه‌های درمان و وضعیت سلامتی‌شان دسترسی دارند. افزایش آگاهی از وضعیت سلامتی، به تغییر سبک زندگی و توسعه پیشگیری بیماری‌ها کمک می‌کند. دسترسی به سیستم‌های بهداشت و سلامت تغییر چشمگیری نداشته است. به‌طوری که نقطه تماس بیماران، همچنان پزشکان باقی مانده‌اند؛ کسانی که دوره درمان مناسب را تعیین می‌کنند. راه‌حل‌های دیجیتالی و ثبت‌های الکترونیکی سلامت همچنان به‌طور گسترده دردسترس نیستند؛ محدود به عادات کلی سبک زندگی می‌شوند و بیماری‌ها و امراض بیماران را به‌طور کامل مستند نمی‌کنند.
12345678
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران