مقالات آموزشی

 
بلاکچین و متاورس درکنارهم برای سلامت

بلاکچین و متاورس درکنارهم برای سلامت

زمانی که از بلاکچین سخن به میان آوردیم، از دنیای بزرگی صحبت کرده ایم. گستردگی این فضا به اندازه ای است که تا چندی بعد به وسعتی بیش از یک جهان تبدیل خواهد شد. زنجیره ای که شاید بیش از اتصال میلیاردها آدم زمینی وسعت داشته باشد. ارتباط به نحوی در این زنجیره مستحکم خواهد شد که شاید بتوان گفت هر چیز ناممکن به ممکن تبدیل می شود.
کاربرد بلاکچین در حوزه سلامت

کاربرد بلاکچین در حوزه سلامت

فناوری بلاکچین یکی از مهمترین پیشرفت‌های تکنولوژی حاضر می‌باشد. تمامی صنایع در تلاش هستند که از آن در خود استفاده کنند. در این مقاله می‌خواهیم به بررسی کاربرد بلاکچین در حوضه سلامت بپردازیم.
رایج ترین موارد استفاده مبتنی بر بلاکچین در صنعت پزشکی چیست؟

رایج ترین موارد استفاده مبتنی بر بلاکچین در صنعت پزشکی چیست؟

بلاکچین فضایی اشتراکی را ایجاد می نماید که به واسطه آن تسلط فرد بر فرد در معنای مثبت آن ایجاد می شود. این تسلط به معنای غلبه افراد بر هم نیست بلکه نوعی اشتراک عرضی است. در اشتراک عرضی همه در یک سطح هستند و برای پیشرفت ساختار و سیستم خود با هم همکاری نموده و اطلاعات را به اشتراک می گذارند.
برترین مزایای استفاده از بلاک‌چین در حوزۀ سلامت و پزشکی

برترین مزایای استفاده از بلاک‌چین در حوزۀ سلامت و پزشکی

فناوری بلاک‌چین می‌تواند داده‌های بالینی هر یک از مراکز بهداشتی مورد استفادۀ بیماران و همچنین ابزارهای پوشیدنی مانند مچ‌بندهای ورزشی و ساعت‌های هوشمند را تجمیع کند.
اهمیت وجود بلاک‌چین در بهداشت و درمان

اهمیت وجود بلاک‌چین در بهداشت و درمان

ساده‌ترین تعریفی که از بلاک‌چین می‌توان کرد عبارت است از: یک پایگاه‌دادۀ توزیع‌شده بین نودهای (node) یک شبکۀ کامپیوتری با هدف ذخیره‌سازی اطلاعات به شکل الکترونیکی. فناوری بلاک‌چین برای گردآوردن اطلاعات و تشکیل بلاک‌هایی است که در کنار هم بلاک‌چین یا زنجیره‌ای از داده‌ها را پدید می‌آورند.
بلاکچین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی

بلاکچین در سلامت و مراقبت‌های بهداشتی

یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های بارگذاری فرایندهای مراقبت‌های بهداشتی و سیستم پزشکی، نظارت دائمی جریان پول و خدماتی است که ارائه می‌شود. متأسفانه مراکز درمانی مجهز و پیشرفته که دپارتمان‌های تخصصی بیشتری دارند، از فرایندهای حسابداری طولانی‌تری برخوردارند. گاهی نیز به علت انتقال بیمار از یک مرکز درمانی به بیمارستان یا حتی شهر دیگر، جریان پرداخت منقطع می‌شود. به کمک بلاک‌چین اختلافات صنعت بیمه و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از بین می‌رود و زمانی که باید به مراقبت و درمان بیمار اختصاص داده شود، بابت تطبیق مدارک پرداختی هدر نمی‌رود. ازآنجاکه اطلاعات ثبت‌شده روی بلاک‌چین در لحظه به‌روزرسانی می‌شوند، پتانسیل خطا (چه به لحاظ هزینه و چه خدمات) به‌طور قابل ملاحظه‌ای پایین می‌آید و هیچ‌یک از طرفین نمی‌توانند خلاف تعهدات خود عمل کنند.
فواید بلاکچین برای بهبود سلامت

فواید بلاکچین برای بهبود سلامت

اگر تا به حال با ارزهای دیجیتال سرو کار داشتید قطعا نام بلاکچین را به کرات شنیده اید، بلاکچین (Blockchain) ترکیبی از دو کلمه Block (بلوک) و Chain (زنجیره) است. بلاک چین در اصل یک دفتر معاملات دیجیتالی است که سوابق تمامی تراکنش‌ها را در خود ذخیره می‌کند،این اطلاعات به شکل زنجیره‌وار در بلاک‌ها ذخیره می‌شود.
بلاکچین خصوصی در حوضه سلامت

بلاکچین خصوصی در حوضه سلامت

شبکه‌ای را تصور کنید که متعلق به هیچ یک از مراکز درمانی نمی‌باشد. این شبکه بر پایه بلاکچین خصوصی است. تمامی بیماران از طریق شناسه هش شده شناسایی می شوند که شناسه منحصر به فرد آنها خواهد بود. هش بودن این شناسه اجازه می دهد تا شناسه منحصر به فرد باشد و حریم شخصی کاربر را تضمین کند.
متاورس و بلاکچین و بهبود زندگی بیماران

متاورس و بلاکچین و بهبود زندگی بیماران

یکی از اولین پاسخ ها به “کاربردهای متاورس چیست؟” به بخش پزشکی اشاره می کند. بهترین مثال از کاربردهای متاورس در بخش درمانی به استفاده از واقعیت افزوده اشاره دارد. AR به عنوان یک فناوری حیاتی برای توانمندسازی مهارت ها و پایگاه دانش برای دانشجویان پزشکی ظهور کرده است. به عنوان مثال، ابزارهای کمکی جراحی که توسط فناوری پشتیبانی می شوند مانند Microsoft Hololens که به جراحان در جراحی های مختلف کمک می کنند.
با استفاده از یک شبکه‌ی بهداشت جهانی مبتنی بر بلاک‌چین می‌توان همه‌ی سوابق درمان بیماران را یک‌جا ثب

با استفاده از یک شبکه‌ی بهداشت جهانی مبتنی بر بلاک‌چین می‌توان همه‌ی سوابق درمان بیماران را یک‌جا ثبت کرد

کاربردهای بلاک‌چین محدود به بیت‌کوین نمی‌شود. انقلاب بلاک‌چین به صنعت مراقبت‌های پزشکی نیز وارد شده است و می‌تواند به تقلب‌های گسترده در نظام پزشکی و درمان پایان ده
کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان چیست و چقدر از آن استفاده می‌شود؟

کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان چیست و چقدر از آن استفاده می‌شود؟

شاید هر بار که نام بلاک چین به گوش شما خورده باشد یا مطالب مختلفی از آن را مطالعه کرده باشید، مستقیما اشاره‌ای به دنیای اقتصاد، سرمایه گذاری و تبادلات داشته‌اند. اما بلاک چین فقط برای اقتصاد و سر و سامان دادن به آن نیست و این فقط ارزهای دیجیتال نیستند که از آن سود برده‌اند. بلاک چین همچنین در زمینه ذخیره داده‌ها و حفاظت و امنیت در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از صنعت‌های دور از انتظاری که از بلاک چین سود زیادی برده است، صنعت مراقبت‌های بهداشتی است. اما کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان چیست؟
ماهیت بلاک‌چین و استفاده‌های بالقوه‌ی آن در صنعت بهداشت

ماهیت بلاک‌چین و استفاده‌های بالقوه‌ی آن در صنعت بهداشت

بلاک‌چین در اصل در دنیای مالی و به‌عنوان فناوری پایه‌ی انتقال بیت کوین ساخته شد. اما می‌توان به وضوح ردپای کاربرد بلاکچین در سلامت را که نشان دهنده عدم محدودیت این فناوری به بیت کوین و رمز ارزها است شاهد بود. بلاک‌چین درواقع مجموعه‌ای از سیستم‌های توزیع‌شده است که پرونده‌ی تراکنش‌ها را در بلوک‌های مرتبط با آن‌ها ثبت و در یک دفترکل رمزنگاری‌شده ذخیره می‌کند. این سیستم‌ها از یک ادمین واحد برخوردار نیستند، ولی قدرت امنیتی آن‌ها بی‌سابقه است. زیرا رکوردها در طول شبکه‌ای از پایگاه‌های داده‌ی متعدد که همیشه همگام‌سازی می‌شوند، پخش می‌شوند. کاربران فقط می‌توانند بلوک‌هایی را که به آن دسترسی دارند به‌روز کنند و این به‌روزرسانی‌ها در شبکه ثبت و تکرار می‌شود. ضمن اینکه تاریخ ورود هر پرونده یا رکورد ضبط و مهر می‌شود.
کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان

کاربرد بلاکچین در بهداشت و درمان

برخی از آن ویژگی‌هایی که اجازه داده‌اند ارزهای دیجیتال در شبکه‌های بلاک چین به عنوان تراکنش‌هایی بسیار امن مورد استفاده قرار بگیرند، در زمینه ذخیره سازی اطلاعات پزشکی هم قابل استفاده هستند. از آن جایی که بسیاری از شبکه‌های بلاک چین به شکل سیستم‌هایی مشارکتی و توزیع شده طراحی شده‌اند تا به ثبت رکورد‌ها و محافظت از داده‌ها در هنگام استفاده از ارزهای رمزنگاری شده بپردازند، برای یک فرد مخرب یا یک هکر، هرچند قدرتمند و دانا، به شدت سخت باشد تا آن را دستکاری کند، به خرابکاری بپردازد یا بدون هر گونه مشارکتی با دیگر کاربران به تغییر برخی سیستم‌های درون شبکه بلاک چین بپردازد.
آیا ترکیب متاورس و بلاکچین، واقعاً مراقبت های بهداشتی را بهبود می بخشد؟

آیا ترکیب متاورس و بلاکچین، واقعاً مراقبت های بهداشتی را بهبود می بخشد؟

امروزه هیچ کس نمی تواند بدون ذکر منشاء کلمه متاورس ، رویدادی که این مفهوم را بسیار مهم کرده است و ویژگی های بلاک چین در آن به طور کامل صحبت کند.تعامل بین پزشکی و دنیای مجازی از مدت ها قبل آغاز شده است. زمانی شروع شد که انسان تصمیم گرفت از طریق ایده‌های نوآورانه، شیوه‌های پزشکی را بهبود بخشد.
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران