گفتار درمانی از راه دور یا Telepractice

وقتی برای اولین بار صحبت از جلسات گفتار درمانی آنلاین می شود، سوالی که پیش می آید این است که جلسات گفتاردرمانی آنلاین به چه شکل است؟ همانطور که جلسات حضوری گفتاردرمانی متناسب با نوع اختلال و سن مراجعه کننده، ممکن شرایط متفاوتی داشته باشد. جلسات گفتاردرمانی آنلاین نیز برای هر کس شرایط متفاوتی دارد. گفتار درمانی آنلاین توسط مراجع علمی معتبر، نظیر انجمن علمی گفتاردرمانی، انجمن گفتار و زبان آمریکا مورد تایید قرار گرفته است. انجمن گفتار و زبان آمریکا از Telepractice حمایت کرده است چرا که این روش سبب ارائه خدمات گفتار درمانی به افراد زیادی می شود. همچنین به آسیب شناسان گفتار و زبان پیشنهاد داده است که روشهای ارائه خدمات از راه دور را یاد بگیرند.

در مجموع، مراجعانی که از این روش استفاده کرده اند رضایت بالایی را نشان داده اند. هم اکنون این روش در کشورهای بسیاری استفاده می شود.

از این روش برای ارزیابی و درمان اختلالات گفتار و زبان، می توان استفاده کرد. تحقیقات متعددی نشان داده اند که تاثیر درمان های از راه دور ، مشابه درمان های حضوری است. البته در مواردی ممکن است گفتار درمانی از راه دور ، برای شما تاثیر گذار نباشد. به همین دلیل قبل از شروع جلسات نیاز است با آسیب شناس گفتار و زبان ( گفتار درمانگر ) مشورت کنید.

استفاده از تکنولوژی، آسان، راحت و ارزشمند است. کودکان علاقه زیادی به تکنولوژی دارند و مشتاق تمرینات متکی بر تکنولوژی هستند. کودکان به گوشی، تبلت و فیلم علاقه زیادی دارند که این باعث شده است میزان درگیری آنها با تمرینات مبتنی بر تکنولوژی بیشتر باشد.

روند جلسه اول :

گام اول: در جلسه اول متناسب با وضعیت بیمار، فرمی به او (یا والدین) داده می شود و از او خواسته می شود که به سوالات پاسخ دهد.

گام دوم: درمانگر فرم را با دقت مطالعه می کند و براساس وضعیت بیمار ، تکلیفی جهت ارزیابی دقیق تر طراحی می کند. تکلیف مورد نظر را بیمار یا همراهان او می بایست پیاده کنند.

گام سوم: پس از اجرای تکلیف، گفتاردرمانگر با دقت تکلیف را آنالیز می کند و برطبق آن شدت مشکل مراجعه کننده را تعیین می کند.

تکلیف فرد دارای لکنت، می تواند خواندن از روی متن و یا گفتگوی تصویری با درمانگر باشد.

تکلیف کودک دارای تاخیر زبانی، می تواند پیاده کردن یک سناریو توسط یکی از والدین و کودک باشد.

تکلیف بیمار در جلسه اول توسط خود او یا والدین انجام می شود. این تکلیف براساس شرایط مراجعه کننده، متفاوت خواهد بود. نحوه انجام تکلیف توسط درمانگر به والدین یا مراجعه کننده نیز توضیح داده خواهد شد.

گام چهارم: درمانگر براساس نتایج ارزیابی، یک برنامه درمانی کوتاه مدت و بلند مدت، می نویسد و تمرین آن جلسه مراجعه کننده را به او می دهد.

هنر آسیب شناس گفتار و زبان، شکستن اهداف بلند به اهداف کوچک و تمرینات قابل دستیابی است. در طول دوره درمان، گفتاردرمانگر گامهای کوچکی برای مراجعه کننده خود طراحی می کند تا در نهایت به هدف اصلی درمان دست پیدا کند. این گامها یا تمرینات در هر جلسه براساس میزان پیشرفت بیمار برای او ارسال می شود.

روند جلسات بعدی :

در هر جلسه درمانگر از طریق تکلیف جدید ، متوجه میزان پیشرفت بیمار می شود. خطاهای او را اصلاح می کند. به سوالات او پاسخ می دهد و در نهایت تمرینات جدید را به او می دهد.

تمرینات گفتاردرمانی از راه دور چگونه انجام می شود ؟

یکی از چالش های جلسات گفتاردرمانی آنلاین، نحوه اجرای تمرینات توسط درمانگر است. در ادامه روشهایی که گفتاردرمانگر تمرینات را به مراجعه کننده منتقل می کند را ذکر می کنیم. درمانگر یک یا چند روش از روشهای زیر را براساس نوع مشکل و سن مراجعه کننده انتخاب می شود.

۱- ارائه تمرین از پیش ضبط شده (الگو)

در گفتار درمانی آنلاین درمانگر می تواند تمرینات را در ابتدا به تنهایی ضبط کند و سپس برای مراجعه کننده ارسال کند.

  • برای نمونه اگر قرار است فرد دارای لکنت تکینیک خاصی را پیاده کند، نمونه ای از اجرای این تکنیک را درمانگر ضبط و سپس برای مراجعه کننده ارسال می کند و از او می خواهد مطابق با الگو ضبط شده در خانه تمرین کند.
  • برای کودگ دارای تاخیر کلامی اگر تمرین آموزش واژگان است. درمانگر با تهیه ویدیو آموزشی تمرین مورد نظر را بصورت عملی اجرا و برای والدین ارسال می کند. کودک می تواند این ویدیو را مشاهده کند و واژگان جدید را یاد بگیرد.

از طریق این روش می توان تمرینات انواع اختلالات را اعم از: لکنت زبان، مشکلات تلفظ، مشکلات دیر حرف زدن، جمله بندی، مشکل از دست دادن گفتار بعد از سکته مغزی و... را ارائه داد. به تجربه بسیاری از مراجعه کنندگان و والدین از این تمرینات رضایت بالایی دارند. مهم نیست شما چه مشکلی دارید یا کجا زندگی می کنید. متخصصان با تجربه به شما نزدیک هستند.

۲ -ارائه دستور العمل

اجرای تمرینات گفتاردرمانی آنلاین، معمولا همراه با ارائه دستورالعمل است. در این روش درمانگر، دستورالعمل اجرای تمرین- معرفی تمرین، توضیح تکنیک ها و باید ها و نبایدها را برای مراجعه کننده می فرستد و از او می خواهد که مطابق با دستورالعمل گفته شده ، تمرین یا تکلیف را انجام دهد.

  • برای نمونه درمانگر نحوه پیاده کردن تکنیک مکث را برای مراجعه کننده توضیح می دهد و از او می خواهد این تکنیک را با روخوانی از روی یک کتاب مشخص پیاده کند.
  • برای کودک دارای تاخیر گفتاردرمانی آنلاین کودکان درمانگر نحوه تعامل با کودک را برای والدین توضیح می دهد و از آنها می خواهد در تعاملات خود با کودک موارد گفته شده را رعایت کنند.
  • برای فردی که مشکل تلفظ دارد ، گفتاردرمانی آنلاین بر طبق این روش می تواند آموزش نحوه تولید یک واج مشخص باشد.

۳- ویزیت آنلاین  گفتاردرمانی

در مواردی درمانگر و مراجعه کننده، نیاز به گفتگو و مکالمه زنده دارند که این مکالمه می تواند بصورت تماس صوتی یا تماس ویدیویی باشد. این روش به عنوان ویزیت آنلاین گفتار درمانی شناخته شده است. این مکالمات می تواند با خود مراجعه کننده، والدین یا همراهان او انجام شود.

  • برای نمونه در گفتاردرمانی آنلاین لکنت زبان این روش کاربرد زیادی دارد. در موارد بسیاری فرد دارای لکنت یا همراهان او نیاز به گفتگو برای طرح پرسش و یا رفع نگرانی های خود دارند. درمانگر می تواند بصورت زنده به سوالات پرسیده شده پاسخ بدهد و نگرانی های مراجع خود را رفع کند.
  • برای کودکان دارای تاخیر کلامی، در مواردی درمانگر می بایست مستقیما با کودک ارتباط داشته و نحوه ارتباط او را بصورت زنده مشاهده کند. همچنین در صورت لزوم سوالات والدین را از طریق تماس صوتی پاسخ بدهد.

روش ویزیت آنلاین، برای افراد دارای مشکل تلفظ نیز لازم است. مراجع کننده در حین تمرین تلفظ، نیاز به شنیدن بازخورد یا نظر درمانگر دارد تا اینکه در نهایت واج مورد نظر را در جایگاه صحیح تلفظ کند.

مزایای گفتاردرمانی تلفنی یا از راه دور چیست ؟

  • ارزیابی دقیق:
    بیمار در محیط خانه و براساس ویدیویی ارسالی ارزیابی می شود. در کلینیک ممکن است فرد همکاری نکند یا به دلایلی نتواند همه توانمندی های خود را نشان بدهد.
  • درمان همراه با خانواده:
    در گفتار درمانی تلفنی یا از راه دور، همراهان و والدین نقش بیشتری در درمان دارند که این خود در روند درمان سرعت می بخشد.
  • راحتی بیشتر :
    نیاز نیست لباس بپوشید و مسیر خانه تا کلینیک را طی کنید. در خانه جلسات خود را پیگیری کنید.
  • هزینه کمتر:
    با کسر هزینه رفت و امد به کلینیک ، هزینه جلسات ویزیت آنلاین گفتاردرمانی کمتر از جلسات حضوری خواهد بود.
  • برنامه ریزی بهتر:
    در جلسات حضوری شما می بایست وقت خود را با برنامه کلینیک تنظیم کنید ولی در جلسات آنلاین می توانید در زمان دلخواه تمرینات درمانگر را ببنید و اجرا کنید.

برای شروع جلسات به چه ابزارهایی نیاز است؟

خوشبختانه برای شروع جلسات گفتاردرمانی اینترنتی نیاز به خرید ابزار خاصی ندارید. اینترنت با کیفیت، لب تاپ یا تبلت و یا تلفن همراه هوشمند کافی است. در ادامه ممکن است درمانگر از شما بخواهد تصاویر، وسایل یا کتب خاصی را تهیه کنید.

چه کسانی می توانند از گفتار درمانی از راه دور بهره ببرند؟

اختلالات زیادی را می توان از طریق جلسات آنلاین (گفتار درمانی تلفنی) ویزیت کرد. محدودیت سنی برای استفاده کنندگان از این روش وجود ندارد. در مواردی که سن کودک کمتر از سه سال است، بیشتر جلسات بصورت ویزیت آنلاین با والدین کودک خواهد بود. در زیر برخی از اختلالات و بیماری هایی که بیشترین سود را از این جلسات می برند را ذکر کرده ایم :

  • لکنت :

چه در کودکان و چه در بزرگسالان از طریق درمان آنلاین لکنت زبان، قابل درمان است.

  • تاخیر کلامی:

کودکانی که قادر به صحبت کردن نیستند و یا مهارتهای گفتار و زبان آنها نسبت به هم سن و سالانشان کمتر است از جلسات از راه دوره بهره زیادی می برند.

  • مشکل تلفظ :

این مشکل هم در کودکان و هم در بزرگسالان از طریق جلسات آنلاین قابل درمان است.

  • سکته مغزی و آسیب مغزی:

افرادی که بواسطه سکته مغزی و یا آسیب مغزی مشکلات گفتار و زبان دارند به دلیل سختی رفت و امد به کلینیک، می توانند از جلسات توانبخشی از راه دور استفاده ببرند.

  • مشکلات خواندن و نوشتن :

کودکان دارای مشکلات خواندن و نوشتن نیز از این جلسات بهره زیادی می برند.

  • کودکان دارای بیماری:

کودکان دارای کم شنوایی یا فلج مغزی ، اوتیسم و بیش فعالی و.. همگی می توانند کاندید استفاده از این خدمات باشند.

منبع:
Hushkala و irantelemed

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط