سن مناسب گفتار درمانی

گفتار درمانی چیست؟

گفتار درمانی روشی درمانی برای بهبود و برطرف کردن اختلالات گفتار، درک زبان و همچنین درمان اختللات بلع می باشد.

سن مناسب کودکان برای گفتار درمانی

شروع صحبت در بین کودکان یک ساله به صورت تک کلمه ای اتفاق می افتد. با افزایش سن کودک به ۱۸ ماهگی، از تعداد کلمات بیشتری می تواند استفاده کند. کودکان دو ساله قادرند جمله های دو کلمه ای بسازند. با افزایش سن کودک، می تواند تعداد کلمات و جملات بیشتری را در گفتار خود استفاده کند. رشد زبانی مانند سایر توانایی های کودک با بزرگتر شدن و افزایش سن بهتر می شود.

چه کودکانی باید به خدمات گفتار درمانی نیازمند هستند؟

در هر سن نشانه هایی از رشد زبانی کودکان دیده می شود، والدین باید به این نشانه ها توجه ویژه داشته باشند تا متوجه شوند کودک با تاخیر در گفتار مواجه شده است و یا خیر. به طور مثال، زمانی باید یک کودک دو ساله را به نزد یک درمانگر برد که هنوز توانایی بیان تک کلمه را ندارد.

خدمات گفتار درمانی در سن پایین

در صورتی که که کودک در سن کم به گفتار درمان مراجعه کند، تاثیر بیشتری در بهبود روند درمانی او دارد. گاهی والدین با دیدن اختلالات گفتاری کودک توجه چندانی نداشته و ترجیح می دهند، صبر کنند تا خود به خود با گذشت زمان حل گردد. در حالی که برای مشاوره حتماً باید به درمانگر و متخصص گفتار درمانی رجوع کرد و تشخیص او را شنید.

مراجعه در سنین مناسب و پایین سبب می ‌شود که اختلالات گفتاری کودک سریع تر درمان شده و بسیاری از مشکلات به وجود نیایند. کودک در صورت درمان نشدن این اختلالات، دچار کمبود اعتماد به نفس خواهد داشت که مشکلات فراوانی برای او در آینده به وجود می آورد.

انتخاب مرکز گفتار درمانی مناسب کودک

خدمات گفتار درمانی برای درمان اختلالات کلامی و زبانی کودکان نیازمند حوصله فراوان است. از جمله مواردی که باعث بهبود روند درمانی کودک می‌شود می ‌توان خوشرویی و شوخ طبعی درمانگر را نام برد. همچنین حل اختلالات رفتاری کودک در حین انجام بازی، باعث افزایش سرعت روند درمانی می‌ شود. بنابراین برای درمان کودک باید یک مرکز گفتار درمانی انتخاب شود تا با داشتن این ویژگی ها، باعث شوند که کودک سریع تر درمان گردد.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط