درمان تنگی نفس، علل و علائم ایجاد آن

تنگی نفس اختلال شایعی است. فردی که تنگی نفس دارد نمی‌تواند به‌خوبی تنفس کند و هوا را داخل ریه‌های خود انتقال بدهد. تنگی نفس ممکن است مقطعی و خفیف یا طولانی‌مدت و وخیم باشد. از آنجا که ممکن است تنگی نفس علل مختلفی داشته باشد، تشخیص و درمان آن اغلب کار دشواری است. تنگی نفس می‌تواند با علائم درد قفسه سینه، احساس درد هنگام دمیدن (پلورزی)، سرگیجه، غش، سرفه، خس‌خس سینه، خلط خونی، درد گردن و آسیب و جراحت قفسه سینه همراه باشد. اگر شما دچار تنگی نفس بی‌دلیل هستید، به خصوص اگر به طور ناگهانی و شدید بروز می‌کند، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

 

علت‌ها و دلایل تنگی نفس

 مشکلات قلبی

شما ممکن است دچار یک حمله قلبی “خاموش” شوید، بدون آنکه علائم آشکاری، مانند درد قفسه سینه و اضطراب شدید را تجربه کنید. در این موارد، تنگی نفس شما ممکن است تنها علامت هشدار دهنده بروز حمله قلبی باشد. اگر نظر پزشک عمومی نیز همین باشد، برای شما آسپرین تجویز خواهد شد و فوراً به بیمارستان انتقال خواهید یافت.

نارسایی قلبی نیز می‌تواند باعث مشکلات تنفسی شود. این بیماری مهلک به این معناست که قلب شما برای پمپاژ خون کافی به سراسر بدن با مشکل مواجه است. علت این مشکل معمولاً این است که عضله قلب بیش از حد ضعیف و یا سفت شده و قادر به عملکرد صحیح نیست. نهایتاً تجمع آب در داخل ریه‌ها، باعث دشوارتر شدن تنفس می‌شود.

همچنین تنگی نفس می‌تواند با اختلالات سرعت ضربان قلب و یا ریتم آن مربوط باشد، مانند فیبریلاسیون دهلیزی (ضربان قلب بالا و نامنظم)، تاکی کاردی فوق بطنی (ضربان قلب بالا و منظم).

 

سایر علل تنگی نفس

  • مشکلات ریوی مانند عفونت ،آسم ، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، سرطان ریه و سایر تومورها و لخته شدن خون درگردش خون ریوی.
  • بیماری‌های سیستمیک مانند کم خونی، بیماری مزمن کلیوی و یا کبدی.
  • مشکلات سیستم عصبی ماننداختلالات عصب و عضله و اختلال اضطراب.
  • از علائم آنژین صدری پایدار احساس دردی به صورت فشار و تنگی در مرکز قفسه سینه توصیف می‌شود. در آنژین پایدار ، درد مانند فشار بر روی قفسه سینه یا قرار دادن وسیله‌ای سنگین روی سینه احساس می‌شود و درد ممکن است از سینه به سمت گردن، دست‌ها و شانه‌ها کشیده شود.

 

علائم هشدار دهنده در افراد مبتلا به تنگی نفس

در افراد مبتلا به تنگی نفس، علائم زیر از اهمیت خاصی برخوردار است:

  • تنگی نفس در حالت استراحت
  • کاهش سطح هوشیاری، اضطراب، یا گیجی
  • ناراحتی قفسه سینه و یا تپش قلب (ضربان بالا یا احساس پرش با ضربه)
  • کاهش وزن
  • عرق شبانه

 

عوامل محرک تنگی نفس

آلاینده‌های زیست‌محیطی نظیر مواد شیمیایی همچنین بخار، گرد‌و‌خاک و دود می‌توانند تنفس را برای افراد مبتلا به تنگی نفس دشوار کنند.

افرادی که آسم دارند نیز ممکن است در مواجهه با آلرژی‌هایی نظیر گرده‌ی گیاهان یا کپک به تنگی نفس دچار شوند.

برخی آلاینده‌ها نظیر دود سیگار هم که توسط خود فرد وارد ریه‌ها می‌شود تنگی نفس را بیشتر می‌کنند و قابل پیشگیری هستند.

بیماری مزمن انسدادی ریه به طیف مختلفی از بیماری‌ها اطلاق می‌شود؛ بیماری‌هایی نظیر برونشیت مزمن و هواگرفتگی. همه‌ی این اختلالات باعث می‌شوند تا نفس کشیدن دشوار شود.

باید به‌خاطر داشت که هرکسی که مبتلا به تنگی نفس است لزوما به بیماری‌های مزمن انسدادی ریه مبتلا نیست، بلکه طبق گفته‌ی بنیاد بیماری‌های مزمن انسدادی ریه، ۹۰ درصد افرادی که به بیماری مزمن انسدادی ریه دچار هستند، در برهه‌ای از عمر خود سیگار می‌کشیده‌اند.

 

چه وقت،به پزشک مراجعه کنید؟!
بعضی نمونه هایی از قبیل بیماری های ریوی، ضعف عضلانی، هموگلوبین پایین، بی تحرکی ، چاقی شدید و همچنین ابتلا به آسم است. سیگار کشیدن ،یکی از عوامل مهم است، زیرا باعث بیماری هایی می شود ،که موجب تنگی نفس می شوند.

 

اگر دچار ضعف تنفسی هستید، که مربوط به فعالیت و وضعیت کنونی تناسب اندام یا سلامتی شما نیست، باید با پزشک خود ملاقات کنید ، دشواری تنفس ،که به طور ناگهانی اتفاق می افتد، مانع فعالیت های روزمره شما می شود، باید توسط یک پزشک ارزیابی شود. تنگی نفسی که با درمان کاهش نمی یابد، و یا با علائم دیگری همچون، درد قفسه سینه همراه است ، نیاز به درمان فوری دارد.

 

تشخیص تنگی نفس

پزشک پس از انجام معاینات فیزیکی از فرد و بررسی شرح حال و سابقه‌ی بیماری‌های او، می‌تواند تنگی نفس را تشخیص بدهد.

فرد مراجعه‌کننده باید برای پزشک توضیح بدهد که تنگی نفس او چطور شروع شده است، چه مدت به طول انجامیده، چند بار در روز به تنگی نفس دچار می‌شود و آیا تنگی نفس او شدید است یا خفیف.

پزشکان از تصویر اشعه‌ی ایکس و CT اسکن قفسه‌ی سینه استفاده می‌کنند تا تشخیص دقیق‌تری از تنگی نفس داشته باشند و سلامت کلی قلب، ریه و سایر دستگاه‌های مربوطه را بررسی کنند. نوار قلب می‌تواند هرگونه علامتی از حمله‌ قلبی را نشان بدهد. انجام آزمایش‌هایی برای اندازه‌گیری جریان هوا و ظرفیت ریه‌های بیمار می‌تواند به منبع مشکلات تنفسی و گستره‌ی آنها کمک کند. آزمایش‌های دیگر هم می‌توانند به بررسی اکسیژن موجود در خون بیمار و ظرفیت خون او در حمل اکسیژن بپردازند.

 

درمان تنگی نفس

پزشکان برای درمان تنگی نفس، به بررسی علت مشکلاتی که در تنفس بیمار وجود دارد می‌پردازند و با همکاری بیمار به راحت‌تر نفس کشیدن او کمک می‌کنند. درمان تنگی نفس بسته به علت آن، در هر فرد متغیر است. اگر تنگی نفس با آسم در ارتباط باشد معمولا با داروهایی نظیر استروئیدها و برونکودیلاتورها برطرف می‌شود. اما اگر بر اثر عفونت‌هایی نظیر سینه‌پهلو باشد، مصرف آنتی‌بیوتیک به بهبود آن کمک خواهد کرد.سایر داروها نظیر داروهای ضدالتهاب و ضداضطراب نیز می‌توانند مفید واقع شوند.

مشکلات تنفسی که در نتیجه‌ی بیماری‌های مزمن انسدادی ریه به‌وجود آمده‌اند را نیز می‌توان با تکنیک‌های خاص تنفس نظیر تنفس با لب‌های بسته و تمرین‌های استقامتی برطرف نمود. افراد می‌توانند انجام این تمرین‌ها را در برنامه‌های ویژه‌ی بهبود ریه، بیاموزند. یکی از مراکزی که به انجام تحقیقات در مورد تنگی نفس می‌پردازد اعلام کرده است که شرکت در این دوره‌های آموزشی (حتی اگر علل ریشه‌ای بیماری به قوت خود باقی بماند) برای افراد سودمند است. اگر آزمایش‌ها مشخص کنند که سطح اکسیژن خون پایین است، می‌توان از اکسیژن‌های مکمل استفاده کرد. هر چند باید به‌خاطر داشت دلیلی وجود ندارد که افراد مبتلا به تنگی نفس لزوما سطح اکسیژن خون پایینی داشته باشند. بر طبق گفته‌ی آن مرکز تحقیقاتی، اگر جریان هوای خنک در اطراف سر و صورت بسیاری از افراد مبتلا به تنگی نفس عبور کند، علائم تنگی نفس در آنها بهبود خواهد یافت.

 

اینجا را کلیک کنید 👇👇

www.televisit24.com

تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط