مقالات آموزشی

 
کاربرد تله مدیسین در بیماران مبتلا به بیماری مزمن:

کاربرد تله مدیسین در بیماران مبتلا به بیماری مزمن

طی پاندمی جهانی covid 19 ،تله مدیسین یک فاصله اجتماعی ایمن بخصوص برای مراقبت طولانی و خود مدیریتی بیماران مبتلا به بیماری های مزمن فراهم کرد. تله مدیسین یک تکنولوژی علمی و معتبر است که در کنترل بیماری های مزمن فواید زیادی دارد من جمله پیشگیری از خطر انتقال عفونت بین بیماران. به علاوه تله مدیسین نه تنها توسط زمان و مکان محدود نمی شود بلکه جهت ارتباط و فراهم سازی اطلاعات پزشکی پلی میان پرسنل سلامت و بیماران فراهم آورده است.
مفهوم انتقال الکترونیکی اطلاعات بیماران

مفهوم انتقال الکترونیکی اطلاعات بیماران

سلامت الکترونیک بر انتقال الکترونیکی اطلاعات بیماران در قالب پرونده الکترونیک استوار است و موفقیت در اجرای HER راه را برای سلامت الکترونیک هموار می کند . دسترسی تیم درمانی به داده‌های بیمار در هر کجا، تحلیل درست و دقیق شرکت‌های بیمه، ایجاد روندهای خودکار جهت اعلام حساسیت‌ها و تداخلات دارویی، یادداشت‌های بالینی، نسخه‌های الکترونیک، برنامه‌ریزی و ارسال درخواست به آزمایشگاه و دریافت نتایج از مواردی است که با اجرایی شدن پرونده الکترونیک بیماران امکان پذیر می شود
اینترنت اشیا برای ویزیت بیشتر بیماران

اینترنت اشیا برای ویزیت بیشتر بیماران

علاوه بر اعتماد روزافزون صنعت به تلفن های هوشمند ، شبکه های بهداشت و درمان به طور فزاینده ای در اینترنت اشیاء (IoT) یا دستگاههای روزمره ای که به اینترنت متصل می شوند از جمله فناوری های پوشیدنی مانند ساعتهای هوشمند که حرکت بیمار را دنبال می کند ، سرمایه گذاری می کنند. بیمارستان ها و پزشکان از این فناوری برای ارتباط با بیماران و بهبود دید کلی عملکردهای خود استفاده می کنند.
کاربرد بلاک چین برای حفظ سوابق بیماران در پرونده الکترونیک سلامت برای افزایش حریم خصوصی، مقیاس پذیری

کاربرد بلاک چین برای حفظ سوابق بیماران در پرونده الکترونیک سلامت برای افزایش حریم خصوصی، مقیاس پذیری و در دسترس بودن

سیستم های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) به طور فزاینده ای به عنوان روشی موثر برای به اشتراک گذاشتن سوابق بیماران در بین بیمارستان های مختلف استفاده می شود. با این حال، دسترسی به داده های پراکنده بیمار از طریق چندین EHR هنوز یک چالش است. هدف ما ایجاد سیستمی برای دسترسی آسان به سوابق بیمار در میان EHR ها بدون تکیه بر یک سیستم نظارتی متمرکز است.
پیاده‌سازی سلامت دیجیتال برای بیماران ، بهداشت و سلامت

پیاده‌سازی سلامت دیجیتال برای بیماران ، بهداشت و سلامت

اینترنت و گستردگی دسترسی به اطلاعات دیجیتال، تغییر اساسی را در نقش بیمار ایجاد کرده است. حالا بیماران به شبکه گسترده‌ای از اطلاعات پزشکی هم برای مقاصد آموزشی و ارتباط با دیگر بیماران از طریق اینترنت با درنظر گرفتن گزینه‌های درمان و وضعیت سلامتی‌شان دسترسی دارند. افزایش آگاهی از وضعیت سلامتی، به تغییر سبک زندگی و توسعه پیشگیری بیماری‌ها کمک می‌کند. دسترسی به سیستم‌های بهداشت و سلامت تغییر چشمگیری نداشته است. به‌طوری که نقطه تماس بیماران، همچنان پزشکان باقی مانده‌اند؛ کسانی که دوره درمان مناسب را تعیین می‌کنند. راه‌حل‌های دیجیتالی و ثبت‌های الکترونیکی سلامت همچنان به‌طور گسترده دردسترس نیستند؛ محدود به عادات کلی سبک زندگی می‌شوند و بیماری‌ها و امراض بیماران را به‌طور کامل مستند نمی‌کنند.
ارزیابی بیماران مبتلا به فلج مغزی از راه دور با کمک تکنیک یادگیری ماشینی

ارزیابی بیماران مبتلا به فلج مغزی از راه دور با کمک تکنیک یادگیری ماشینی

تکنیک جدیدی به نام pose-mapping برای ارزیابی بیماران مبتلا به فلج مغزی از راه دور ایجاد شده است. این روش از یادگیری ماشینی استفاده می‎کند و قادر است به‌راحتی در اکثر دستگاه‌های تلفن‌همراه استفاده شود. علاوه بر این، این پتانسیل را دارد که سایر اختلالات حرکتی را خارج از مطب پزشک ارزیابی نماید.
تاثیر تله ویزیت در بیماران پیوند اعضا

تاثیر تله ویزیت در بیماران پیوند اعضا

پیوند‌ اندام یا بافتی است که در بخشی از بدن کاشته شود. پیوند موفق انسان به انسان سابقه‌ای نسبتاً طولانی در زمینه مهارت‌های کاربردی دارد که این مهارت‌ها مدت‌ها پیش از تشخیص لزوم مراقبت‌های بعد از پیوند کشف شده‌اند. اعضا قابل اهدا قلب ، ریه ها ، کبد ، روده ها ، لوزالمعده و کلیه ها می باشد. علاوه بر این اعضا، برخی از بافتهای بدن نیز قابل پیوند می باشند. با اهدای قرنیه می توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند.
آیا متخصصین قادر خواهند بود با این انتظارات افزایش یافته بیماران همگام باشند؟

آیا متخصصین قادر خواهند بود با این انتظارات افزایش یافته بیماران همگام باشند؟

Telehealth یک مسیر برای مراقبت های مجازی ، مبتنی بر اطلاعات و بینش مدیران بیمارستان و سیستم های بهداشتی و سایر متخصصان مراقبت های بهداشتی و نظرسنجی از متخصصین و مقالات تحقیقی است. همچنین مراقبت سلامتی از راه دور ، گزارش انعطاف پذیری سیستم عامل های تحویل گیرنده و نحوه قرار گرفتن آنها در مراقبت یکپارچه را بررسی می کند.
حفظ حریم خصوصی بیماران، پیش نیاز توسعه ی سلامت الکترونیک

حفظ حریم خصوصی بیماران، پیش نیاز توسعه ی سلامت الکترونیک

رشد، گسترش و افزایش سرعت و همه گیری شبکه های مقیاس وسیع در سال های اخیر موجب تحولی عظیم در جنبه های مختلف زندگی بشری شده است و تاثیر این فناوری بر علوم، فنون و کسب وکار، موجب ظهور حیطه های جدیدی همچون دولت الکترونیک، آموزش الکترونیک و سلامت الکترونیک شده است.
رفع نیازهای بیماران و ارائه دهندگان با مراقبت های بهداشتی هوشمند

رفع نیازهای بیماران و ارائه دهندگان با مراقبت های بهداشتی هوشمند

سلامت هوشمند فن آوری را با دارو ترکیب می کند تا زندگی بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را بهبود بخشد. ما چهار حوزه پرطرفدار در سلامت هوشمند را شناسایی کرده‌ایم.
دسترسی همزمان و سریع به داده‏ ها و اطلاعات بیماران در هر مکان و در هر زمان

دسترسی همزمان و سریع به داده‏ ها و اطلاعات بیماران در هر مکان و در هر زمان

هزینه بالای مصرف شده در بخش پزشکی که صرف تهیه اسناد و مدارک کاغذی می‏ شوند حاکی از آن است که ایجاد یک سیستم منسجم ضروری است.انسان ها در تمام زمینه ‏ها نظام‏ های پیچیده ‏ای از مدیریت دانش را پیاده ‏سازی کرده ‏اند اما جای خالی آن در پخش سلامت حس می ‏شود. پرونده الکترونیک سلامت به زبان خیلی ساده، مکانیزه کردن وظایف و تکالیف واحدهای ارائه دهنده خدمات بهداشت و درمان است.
تاثیر ویزیت از راه دور بر بیماران کم توان

تاثیر ویزیت از راه دور بر بیماران کم توان

هممون اسم معلولیت رو شنیدیم. خیلی هامون هم حس بدی نسبت به معلولیت داریم. بیشترین تصورمون از افراد دارای معلولیت هم معلولین جسمی هست. اما این تعریف و نگاه دقیقی نسبت به معلولیت نیست. شاید خود ما جای این افراد بدنیا آمده بودیم. شاید یک روز دچار این ناتوانی شویم…!
آرامش بیماران از طریق نظارت به هنگام با اینترنت اشیا

آرامش بیماران از طریق نظارت به هنگام با اینترنت اشیا

نظارت به هنگام، موضوع جدیدی نیست. در حال حاضر این روند کمک می‌کند تا پزشکان، امروزه تشخیصات خوبی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، یک پزشک ممکن است یک آریتمی قلبی را در اتاق معاینه تشخیص ندهد، اما ممکن است از بیمار بخواهد یک مانیتور Holter را برای یک دوره 24 ساعته یا طولانی‌تر برای تشخیص ناهنجاری هایی که در طول زمان رخ می‌دهد، بپوشد تا نوع دقیق بیماری مشخص گردد.
بیمارستان و تعامل با بیماران در عصر سلامت دیجیتال

بیمارستان و تعامل با بیماران در عصر سلامت دیجیتال

سیستم سلامت در حال حاضر با چالش‌های متعددی روبرو است. تامین هزینه‌های سرسام‌آور تجهیزات نوین و کادر درمان برای ارائه‌ی جدیدترین و بروزترین خدمات پزشکی از یک سو و تعامل بهینه و موثر با بیماران و مراجعه‌کنندگان به منظور تامین نیازهای مرتبط با سلامت این افراد از سوی دیگر، چالش‌های متعددی را پیش روی مدیران ارشد بیمارستان قرار داده است.
متاورس و بلاکچین و بهبود زندگی بیماران

متاورس و بلاکچین و بهبود زندگی بیماران

یکی از اولین پاسخ ها به “کاربردهای متاورس چیست؟” به بخش پزشکی اشاره می کند. بهترین مثال از کاربردهای متاورس در بخش درمانی به استفاده از واقعیت افزوده اشاره دارد. AR به عنوان یک فناوری حیاتی برای توانمندسازی مهارت ها و پایگاه دانش برای دانشجویان پزشکی ظهور کرده است. به عنوان مثال، ابزارهای کمکی جراحی که توسط فناوری پشتیبانی می شوند مانند Microsoft Hololens که به جراحان در جراحی های مختلف کمک می کنند.
بیماران جوان‌تر خواستار گزینه‌های مراقبت قابل انعطاف‌ هستند

بیماران جوان‌تر خواستار گزینه‌های مراقبت قابل انعطاف‌ هستند

بهداشت و درمان نیز به نوبه خود برای پاسخگویی به خواسته‌های فوری و آتی در طول بحران جهانی بهداشت، با استراتژی‌هایی مانند امکانات بهداشتی درمانی جایگزین و سایت‌های آزمایش مقابله با کویید ۱۹ در حال پیشرفت است. همچنین قابلیت دسترسی به مراکز مراقبت مجازی که به بیماران این امکان را می‌دهد با پزشک خود از طریق تله ویزیت صحبت کنند، در حال افزایش است. این تلاش‌ها به طور موثر انجام می‌شود و می‌تواند تأثیر زیادی در محلی که بیماران برای مراقبت انتخاب می‌کنند، داشته باشد.
نقشی جدید برای بیماران و پیاده‌سازی برای بهداشت و سلامت

نقشی جدید برای بیماران و پیاده‌سازی برای بهداشت و سلامت

تا کنون، تعاملات ما با سیستم‌های بهداشت و سلامت به‌طور شفاف تعریف شده و ثابت بودند. واسط مبنایی بیمار به خدمات مراقبت‌های بهداشتی در اغلب کشورها پزشکان عمومی هستند؛ با اینکه در کشور ما ممکن است یک متخصص پزشکی نیز در این جایگاه قرار گیرد. دانش پزشکی صرف نظر از بیماری و درمان، تنها توسط پزشکان منتشر و تعریف می‌شود. درحالی که افراد سلامت‌محور هنگام تصمیم‌گیری درمورد سلامت‌شان به‌دنبال مشاوره از داروسازها و گروه‌های بیماران نیز هستند؛ اما همچنان تعامل با شرکت‌های داروسازی ناشناخته باقی مانده است. دسترسی به سوابق کلینیکی همچنان محدود به بیمار و ارائه‌دهنده است و اغلب یا گم می‌شوند یا از بین می‌روند. درهرصورت، استفاده دیگری از آن‌ها برای دیگر تخصص‌های مراقبت‌های بهداشتی نمی‌شود.
ویزیت بیماران از راه دور با کمک تله مدیسین

ویزیت بیماران از راه دور با کمک تله مدیسین

تابحال فکر کرده‌اید که اگر فضانوردان هزاران کیلومتر دورتر از زمین دچار بیماری شوند چگونه درمان می‌شوند یا در حوادث طبیعی و مناطق جنگی دسترسی به خدمات مشاوره‌ای و تشخیصی باکیفیت درمانی از چه روشی قابل دسترسی است؟ یا مثلا بهترین روش برای استفاده از دانش نخبگان پزشکی برای تشخیص و درمان تعداد زیادی از بیماران در سراسر نقاط ایران و جهان چه می‌تواند باشد؟ تله مدیسین؛ واژه ای نه چندان جدید اما کم کاربرد، حداقل در ایران.
با استفاده از یک شبکه‌ی بهداشت جهانی مبتنی بر بلاک‌چین می‌توان همه‌ی سوابق درمان بیماران را یک‌جا ثب

با استفاده از یک شبکه‌ی بهداشت جهانی مبتنی بر بلاک‌چین می‌توان همه‌ی سوابق درمان بیماران را یک‌جا ثبت کرد

کاربردهای بلاک‌چین محدود به بیت‌کوین نمی‌شود. انقلاب بلاک‌چین به صنعت مراقبت‌های پزشکی نیز وارد شده است و می‌تواند به تقلب‌های گسترده در نظام پزشکی و درمان پایان ده
فن آوری های پوشیدنی بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را به یکدیگر متصل می کنند

فن آوری های پوشیدنی بیماران و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را به یکدیگر متصل می کنند (تله مدیسین)

فناوری ها پوشیدنی مبتنی بر IoT در دهه گذشته صنعت مراقبت های بهداشتی را با طوفان روبرو کرده اند. با داشتن ساعت های هوشمند و FitBits که وضعیت سلامتی عمومی مردم را فاش می کند ، جای تعجب نیست که مصرف کنندگان بیشتری به سمت این دستگاه ها روی می آورند تا زندگی بهتر و باکیفیت تری داشته باشند. با پیشرفت این صنعت ، شرکت های بیمه درمانی نیز شروع به دیدن این مزایا می کنند. بیمار با سابقه بهداشتی مطلوبی که توسط داده های مربوط به FitBit ارائه شده است ، با توجه به اینکه احتمال ابتلا به بیماری به شدت کاهش می یابد ، شانس بیشتری برای بهره مندی از یک برنامه بیمه راحت تر دارد.
12
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران