مقالات آموزشی

 
مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

مزایای اینترنت اشیا در پزشکی

بی‌تردید اینترنت اشیاء (IoT) باعث دگرگونی قابل ملاحظه حوزه خدمات پزشکی می‌شود. در اصل، IoT ابزاری جدید را فراهم می‌آورد که با ایجاد یک سیستم یکپارچه، باعث افزایش کارامدی خدمات می‌شود و تضمین می‌کند که خدمات مراقبتی بهتر با هزینه کمتر به بیماران ارایه می‌شود. در میان منافع حاصل از توسعه IoT در حوزه خدمات پزشکی، برخی منافع چشمگیرتر هستند که در ادامه به چند مورد آن اشاره شده است.
مزایای استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

اینترنت اشیاء (IoT) دنیایی از امکانات را به روی حوزه پزشکی گشوده است: در هنگام اتصال به اینترنت، دستگاه های پزشکی معمولی می توانند داده های اضافی ارزشمند دیگری را جمع آوری کنند، بینش بیشتری در مورد علائم و روندها ارائه دهند، مراقبت از راه دور را فعال کنند و به طور کلی کنترل بیشتری را در طول زندگی و معالجه بیماران به آنها ارائه دهند.
اینترنت اشیا برای ویزیت بیشتر بیماران

اینترنت اشیا برای ویزیت بیشتر بیماران

علاوه بر اعتماد روزافزون صنعت به تلفن های هوشمند ، شبکه های بهداشت و درمان به طور فزاینده ای در اینترنت اشیاء (IoT) یا دستگاههای روزمره ای که به اینترنت متصل می شوند از جمله فناوری های پوشیدنی مانند ساعتهای هوشمند که حرکت بیمار را دنبال می کند ، سرمایه گذاری می کنند. بیمارستان ها و پزشکان از این فناوری برای ارتباط با بیماران و بهبود دید کلی عملکردهای خود استفاده می کنند.
ایمن سازی شبکه اینترنت اشیا در مرکز مراقبت های بهداشتی شما

ایمن سازی شبکه اینترنت اشیا در مرکز مراقبت های بهداشتی شما

از دستگاه‌های فکس متصل به بی‌سیم گرفته تا تجهیزات درمان یکپارچه شبکه، مرکز مراقبت‌های بهداشتی مدرن فهرست کاملی از مواردی دارد که باید بخشی از شبکه آنها باشد. همانطور که اینترنت اشیا ممکن است برای شیوه های مدرن راحت باشد، هر دستگاهی یک نقطه بالقوه آسیب پذیری امنیتی را اضافه می کند. هر اضافه شده جدید راحتی و کارایی باورنکردنی را ارائه می دهد.
نظارت از راه دور بر بیمار با اینترنت اشیا

نظارت از راه دور بر بیمار با اینترنت اشیا

با پیشرفت بسیار سریع و بی برنامه تکنولوژی هایی نظیر اینترنت اشیا یا Internet Of Things ما شاهد پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه های مختلف زندگیمان بوده ایم! برخی از افراد تصور می‌کنند که IOT تنها در حوزه های خاصی مانند حمل و نقل، انبارداری و کارخانه های تولیدی کاربرد دارد، در حالی که مزیت ها و کاربردهای این تکنولوژی بدون محدودیت است و می‌توان از آن در هر زمینه ای استفاده کرد.
جمع‌آوری و درک اطلاعات پزشکی با اینترنت اشیا به چه معناست؟

جمع‌آوری و درک اطلاعات پزشکی با اینترنت اشیا به چه معناست؟

تکنولوژی در هر صنعتی از جمله مراقبت و درمان تغییراتی را به وجود آورده است. در این راستا مراقبت‌های بهداشتی با به کارگیری اینترنت اشیا ، انقلابی در تشخیص و درمان بیماری به جود آورده اند. هنگامی که صحبت از اینترنت اشیا به میان می‌آید، مزایای زیادی از جمله بهبود کارایی و کیفیت خدمات با استفاده از دستگاه‌های پزشکی مطرح می‌شوند.
اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

اینترنت اشیا؛ آینده سلامت و مراقبت‌های پزشکی

اینترنت اشیا به بیماران کمک می‌کند تا سطح تعامل خود با پزشکان را به خصوص در موارد اورژانس و از راه دور افزایش دهند؛ در نتیجه خطرهای احتمالی ناشی از تأخیر در ارائه خدمات پزشکی و یا عدم دسترسی به پزشک می تواند به حداقل برسد. اما مسیر پیشرفت اینترنت اشیا در حوزه سلامت و درمان بدون موانع و مشکلات نخواهد بود. تعداد زیاد دستگاه‌هایی که به یکدیگر متصل شده‌اند و نیز حجم بالایی از داده‌ها که توسط آن¬ها جمع‌آوری می‌شوند می‌تواند برای بخش IT بیمارستان چالش بزرگی را ایجاد کند. همچنین این سوال وجود دارد که چگونه می‌توان از تمامی این داده‌ها محافظت کرد؛ خصوصا زمانی که اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف تبادل می‌شوند.
اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

اینترنت اشیا در حوزه پزشکی و مراقبت از بیمار

هر سال در حوزه مراقبت های بهداشتی تغییرات زیادی رخ می دهد. فن آوری های نوین، روش های مراقبت از بیماران را بهبود بخشیده و درمان های پزشکان را کارآمدتر می کنند. رشته پزشکی پتانسیل بسیار خوبی برای استفاده از اینترنت اشیا IoTدارد. ادغام اینترنت اشیا با سایر دستگاه های پزشکی توانسته است نقش مهمی را در پیشرفت حوزه پزشکی کشورها ایفا کند.
اینترنت اشیا در پزشکی | کاربردها و چالش ها

اینترنت اشیا در پزشکی | کاربردها و چالش ها

صنعت پزشکی یکی از حوزه‌هایی است که به شدت جای کار دارد. سرویس‌های پزشکی و سلامت، بسیار گران‌قیمت هستند، جمعیت جهان رو به پیری و بیماری‌های مزمن در حال افزایش است. اگر با همین روند پیش رویم، در آینده‌ای نزدیک با جهانی روبرو خواهیم بود که در آن خدمات پزشکی از دسترس بسیاری از افراد دور است. همچنین جمعیت رو به پیری می‌‌رود و ابتلا به بیماری‌‌های مزمن افزایش می‌‌یابد. کاربرد اینترنت اشیا در پزشکی و توسعه‌‌ی اپلیکیشن‌‌های مرتبط با آن، شاید بتواند این مشکلات را بهبود بخشد. وقتی تکنولوژی نمی‌‌تواند از پیر شدن افراد جلوگیری کند یا به کلی بیماری‌‌های مزمن را از بین ببرد، حداقل شاید بتواند دسترسی به خدمات پزشکی و درمانی را تسهیل کند.
آرامش بیماران از طریق نظارت به هنگام با اینترنت اشیا

آرامش بیماران از طریق نظارت به هنگام با اینترنت اشیا

نظارت به هنگام، موضوع جدیدی نیست. در حال حاضر این روند کمک می‌کند تا پزشکان، امروزه تشخیصات خوبی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال، یک پزشک ممکن است یک آریتمی قلبی را در اتاق معاینه تشخیص ندهد، اما ممکن است از بیمار بخواهد یک مانیتور Holter را برای یک دوره 24 ساعته یا طولانی‌تر برای تشخیص ناهنجاری هایی که در طول زمان رخ می‌دهد، بپوشد تا نوع دقیق بیماری مشخص گردد.
چالش های اینترنت اشیا در حوزه سلامت

چالش های اینترنت اشیا در حوزه سلامت

اصلی ترین نگرانی در این فناوری، امنیت اطلاعات شخصی پزشکی است که از طریق دستگاه های به هم مرتبط، ذخیره و انتقال پیدا می کنند. با اینکه بیشتر سازمان ها تلاش می کنند داده های حساس را به طور امن نگه داری کنند و رمزگذاری نمایند اما آن ها کنترلی بر روی امنیت و ایمنی داده ها از طریق access point هایی که برای انتقال اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد، ندارند.همین امر باعث می شود تهدید امنیتی بزرگی ایجاد شود و این تهدید با ظهور دستگاه های جدیدی که به شبکه متصل می شوند افزایش می یابد.
کاربرد اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان

کاربرد اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان

به طور کلی اینترنت اشیا ، با ارائه ابزارهایی برای یکپارچه سازی سیستم های درمانی و پزشکی و همینطور افزایش دقت و بازدهی آنها، هزینه های درمانی را به طور قابل چشمگیری کاهش داده و نتایج درمان را نیز بهبود بخشیده است. .
کارکردهای اینترنت اشیا برای سلامت و درمان

کارکردهای اینترنت اشیا برای سلامت و درمان

اینترنت اشیا به بیماران کمک می‌کند تا سطح تعامل خود با پزشکان را به خصوص در موارد اورژانس و از راه دور افزایش دهند؛ در نتیجه خطرهای احتمالی ناشی از تأخیر در ارائه خدمات پزشکی و یا عدم دسترسی به پزشک می تواند به حداقل برسد. اما مسیر پیشرفت اینترنت اشیا در حوزه سلامت و درمان بدون موانع و مشکلات نخواهد بود. تعداد زیاد دستگاه‌هایی که به یکدیگر متصل شده‌اند و نیز حجم بالایی از داده‌ها که توسط آنها جمع‌آوری می‌شوند می‌تواند برای بخش IT بیمارستان چالش بزرگی را ایجاد کند. همچنین این سوال وجود دارد که چگونه می‌توان از تمامی این داده‌ها محافظت کرد؛ خصوصا زمانی که اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف تبادل می‌شوند
چه کسانی مسئول حفظ امنیت اینترنت اشیا در حوزه سلامت هستند؟

چه کسانی مسئول حفظ امنیت اینترنت اشیا در حوزه سلامت هستند؟

قطعا می دانید که اینترنت اشیا مزایای بسیاری را برای حوزه های گوناگون همچون حمل و نقل هوشمند ، ساختمان هوشمند ، صنایع هوشمند ، کشاورزی هوشمند و غیره داشته است. حوزه سلامت نیز یکی از مهم ترین حوزه هایی است که تاکنون بیشترین مزایا را از فناوری اینترنت اشیا کسب کرده است. جمع آوری خودکار اطلاعات از روند بهبودی بیماران و تصمیم گیری بر اساس داده ها جهت مداخله زودهنگام در روند درمان یکی از مزایای مهم IoT در حوزه بهداشت و سلامت بوده است.
آشنایی با اینترنت اشیا پزشکی

آشنایی با اینترنت اشیا پزشکی

در اینترنت اشیا پزشکی (Internet Of Medical Things) یا به اختصار IOMT با حفظ مفهوم اصلی اینترنت اشیا که متصل شدن تمامی وسائل پیرامون ما به اینترنت می باشد ، مسئله با تمرکز بر کاربردهای سلامتی و البته با رعایت نکات قابل اهمیت در این حوزه پیاده سازی می شود . در تعریف این مفهوم باید گفت هر چیزی که به سلامتی انسان یا سیستم های سلامت مربوط می شود و می تواند در یک ارتباط به صورت شبکه (اینترنت) به ارائه ی خدمات یا محصول جدید در حوزه ی سلامت منجر شود در دسته ی اینترنت اشیا پزشکی قرار میگیرد .
اینترنت اشیای پزشکی چیست ؟

اینترنت اشیای پزشکی چیست ؟

اینترنت اشیای پزشکی یا IOMT مجموعه ای تجهیزات و لوزام پزشکی است که از طریق اینترنت به شبکه سیستم های سلامت متصل می شوند. لوازم پزشکی مجهز به سیستم وایرلس (WI-FI) امکان برقراری ارتباط M2M )ماشین به ماشین) را می دهد که پایه و اساس اینترنت اشیای پزشکی را تشکیل می دهد. دستگاه های IMOT از طریق اینترنت به پلتفرم های ابری مانند Amazon Web Services که محل ثبت ،آنالیز و ذخیره داده های مورد نیاز است، متصل می شوند صنعت مراقبت و درمان نیز مانند سایر صنعت های در حال تحول عظیم و سازگاری با تکنولوژی های جدید از جمله اینترنت اشیا می باشد .
سلامت هوشمند با استفاده از اینترنت اشیاء و موانع پیش‌رو

سلامت هوشمند با استفاده از اینترنت اشیاء و موانع پیش‌رو

اینترنت اشیاء دارای کاربردهای مختلفی در مقوله‌ی سلامت از مانیتور کردن دستگاه‌های پزشکی با استفاده از سنسورهای موجود تا حفظ امنیت و سلامت بیماران و کمک به پزشکان در ارائه‌ی خدمات می‌باشد. در این راه سلامت هوشمند بدون مانع نیست. تعداد دستگاه‌های متصل و مقدار عظیم داده‌ی تولید شده می‌تواند برای مراکز پردازش داده‌ی بیماستان‌ها چالش برانگیز باشد. همچنین این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توان امنیت این داده‌ها را تامین کرد، به خصوص در شرایطی که باید میان دستگاه‌های مختلف رد و بدل شوند.
مزایای استفاده از اینترنت اشیا در پزشکی

مزایای استفاده از اینترنت اشیا در پزشکی

مانیتور لحظه به لحظه‌ی وضعیت جسمانی فرد با استفاده از تجهیزات مختلف، می‌تواند در شرایط اورژانسی مانند سکته قلبی، دیابت، حمله آسمی و … جان فرد را نجات دهد. با اتصال دستگاه‌های مختلف مبتنی بر اینترنت اشیا، مانند ساعت یا دستبند هوشمند، می‌توان داده‌های مختلف مربوط به سلامتی فرد، مانند ضربان قلب، اکسیژن خون، میزان خواب و … را جمع‌آوری نمود. با اتصال دستگاه‌های پزشکی به اپلیکیشنی که بر روی تلفن همراه شما نصب می‌شود، داده‌ها در فضای ابری ذخیره شده و برای پزشکتان نیز ارسال می‌شود.
اینترنت اشیا و سلامت هوشمند

اینترنت اشیا و سلامت هوشمند

امروزه ابزارهای سلامت هوشمند، توسعه زیادی یافته‎اند. گجت‎های سلامت الکترونیک سعی دارند تا با استفاده از حسگرهای مختلف به پایش سلامت افراد بپردازند. این ابزارهای سلامت معمولا برای کاربران معمولی، ورزشکاران و بیماران استفاده می‎شوند.
سلامت هوشمند با اینترنت اشیا

سلامت هوشمند با اینترنت اشیا

با پیشرفت بسیار سریع و بی برنامه تکنولوژی هایی نظیر اینترنت اشیا یا Internet Of Things ما شاهد پیشرفت های بسیار زیادی در زمینه های مختلف زندگیمان بوده ایم! برخی از افراد تصور می‌کنند که IOT تنها در حوزه های خاصی مانند حمل و نقل، انبارداری و کارخانه های تولیدی کاربرد دارد، در حالی که مزیت ها و کاربردهای این تکنولوژی بدون محدودیت است و می‌توان از آن در هر زمینه ای استفاده کرد. با ما همراه باشید تا با کاربردهای بی نظیر و جذاب در زمینه پزشکی و سلامت هوشمند با اینترنت اشیا با خبر شوید.
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران