پیشگیری از سکته مغزی و تله ویزیت

سکته مغزی نوعی اختلال نورولوژیک است که موجب اختلال در خون رسانی به مغز می شود. هنگامی که خون رسانی به قسمتی از مغز به درستی انجام نشود؛ عملکرد طبیعی این قسمت از مغز  دچار مشکل می شود که به این وضعیت، اصطلاحا سکته مغزی می گویند.

سن و سابقه خانوادگی از دلایل اصلی سکته مغزی است. ما نمی توانیم سن خود را معکوس کنیم یا خانواده خود را تغییر دهیم؛ اما عوامل خطر سکته مغزی دیگری هستند که امکان کنترل آن ها را داریم. در این مقاله به شما می گوییم برای جلوگیری از سکته مغزی باید چه کار هایی انجام دهید و تله ویزیت چه کمکی به شما می کند.

 

عوامل خطر سکته مغزی

برخی از افراد بیشتر در معرض خطر هستند اما هرکسی می تواند سکته کند. اگرچه نمی توانید این عوامل خطر را کنترل کنید، اما دانستن درباره آن ها می تواند به شما کمک کند بیشتر روی عواملی که می توانید تغییر دهید تمرکز کنید. سن، جنسیت، سابقه خانوادگی و محیط جغرافیایی از عوامل موثر در سکته مغزی است.

سکته مغزی بیشتر در افراد مسن و بالای 65 سال  دیده می شود. اما همه افراد حتی نوجوانان و کودکان می توانند سکته مغزی کنند. هر ساله سکته مغزی زنان بیشتری را نسبت به مردان، به کام مرگ می کشاند. عواملی که ممکن است خطرات سکته مغزی را برای زنان افزایش دهند عبارتند از بارداری ، دیابت حاملگی ، استفاده از داروهای ضد بارداری خوراکی ، سیگار کشیدن و هورمون درمانی پس از یائسگی.

 

در ادامه هفت روش برای کنترل خطراتی که سلامتی شما را تهدید می کنند و جلوگیری از سکته مغزی را بخوانید:

 

1.فشار خون خود را کنترل کنید

فشار خون بالا، بیش ترین تاثیر را در خطر سکته مغزی دارد. اگر فشار خون کنترل نشود؛ خطر سکته مغزی را دو الی چهار برابر افزایش می دهد. فشار خون خود را کنترل کنید و در صورت بالا بودن آن را درمان کنید؛ تا بزرگ ترین تحول را در سلامت عروق خود داشته باشید.

راه های کاهش فشار خون عبارت اند از:

  • کاهش نمک موجود در رژیم غذایی
  • پرهیز از مصرف غذاهای پر چرب
  • مصرف روزانه میوه، سبزیجات، غلات کامل و لبنیات کم چرب
  • ورزش کردن و فعالیت بدنی
  • عدم استفاده از دخانیات

 

2.لاغر شوید

چاقی و عوارض مرتبط با آن مانند فشارخون بالا و دیابت، احتمال بروز سکته مغزی را افزایش می دهد. شاخص توده بدنی ایده آل25 (BMI) و کم تر از آن است. اگر بالاتر این شاخص هستید به فکر کم کردن وزنتان باشید.

راه های رفع اضافه وزن عبارت اند از:

  • کنترل کالری دریافتی روزانه
  • ورزش و فعالیت ورزشی
  • اصلاح سبک زندگی

 

3.بیشتر ورزش کنید

ورزش علاوه بر این که به کاهش وزن و کاهش فشار خون کمک می کند؛ به عنوان یک کاهش دهنده سکته مغزی مستقل عمل می کند. بهتر است حداقل پنج روز در هفته با شدت متوسط ورزش کنید.

راه هایی که به شما کمک می کند فعالیت ورزشی و بدنی داشته باشید عبارت اند از:

  • هرروز صبح بعد از صبحانه پیاده روی کنید
  • در باشگاه ثبت نام کنید
  • به جای آسانسور از پله استفاده کنید.
  • اگر فرصت ندارید 30 دقیقه به صورت متوالی ورزش کنید. چند نوبت 10 الی 15 دقیقه ای ورزش کنید.

 

4.الکل را کنار بگذارید

مصرف زیاد نوشیدنی های الکلی، خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

 

5.فیبریلاسیون دهلیزی را درمان کنید

فیبریلاسیون دهلیزی نوعی ضربان قلب نامنظم و سریع است که باعث تشکیل لخته خون در قلب می شود. این لخته ها می توانند به مغز بروند و موجب بروز سکته مغزی شوند. فیبریلاسیون دهلیزی تقریباً پنج برابر خطر سکته مغزی را افزایش می دهد.

اگر علائمی مانند تپش قلب یا تنگی نفس دارید ، برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. ممکن است لازم باشد از داروی ضد انعقادی (رقیق کننده خون) مانند وارفارین استقاده کنید تا خطر سکته مغزی ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی را کاهش دهد.

 

6.دیابت را درمان کنید

قند خون بالا به مرور باعث آسیب به رگ های خونی می شود. وقتی رگ های خونی آسیب ببینند، داخل رگ ها لخته های خون ایجاد می شود. لخته های خون احتمال سکته مغزی را افزایش می دهند.

راه هایی که به شما کمک می کند دیابت خود را درمان کنید عبارت اند از:

  • طبق دستور پزشک قند خون خود را کنترل کنید.
  • از رژیم غذایی ، ورزش و داروها برای نگه داشتن قند خون در حد توصیه شده استفاده کنید.

 

7. سیگار را ترک کنید

سیگار کشیدن به چند روش مختلف تشکیل لخته را تسریع می کند. خون شما را ضخیم می کند و باعث افزایش میزان تجمع پلاک در رگ ها می شود. همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، ترک سیگار یکی از قدرتمندترین تغییرات در سبک زندگی است که به شما کمک می کند خطر سکته مغزی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

راه هایی که به شما کمک می کند سیگار را ترک کنید عبارت اند از:

  •  از پزشک خود در مورد مناسب ترین راه ترک اعتیاد خود راهنمایی بخواهید.
  • از وسایل کمکی برای ترک سیگار ، مانند قرص ها یا وصله های نیکوتین استفاده کنید.
  • به مشاوره بروید.

 

کمک تله ویزیت به شما

در این مقاله شما را با راه هایی که می توانستید خطر سکته مغزی را کاهش دهید آشنا کردیم. تغذیه سالم، اصلاح سبک زندگی، کنترل بیماری هایی مانند دیابت و فشار خون، ورزش مداوم و کنترل وزن از جمله این روش ها بود. برای انجام این کارها، به پزشک و مشاوره و دارو نیاز دارید. تله ویزیت به شما کمک می کند هر لحظه و هرجا پزشکان متخصص را کنار خود داشته باشید.

از مشاوره، متخصص تغذیه، پزشک عمومی، پزشک داخلی، متخصص غدد و سایر پزشکان کمک بگیرید تا خطر سکته مغزی را کاهش دهید. برای ویزیت آنلاین در تله ویزیت می توانید اپلیکیشن تله ویزیت ((TeleVisit را نصب کنید و به سایت تله ویزیت 24 مراجعه کنید. پس از واردشدن در سایت Www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید. دیگر نگران نباشید اگر کوچک ترین علائمی را مشاهده کردید؛ کافی است آنلاین شوید تا پزشک را همراه خود داشته باشید.
 

برچسب ها: شانت مغزی

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط