علت مراجعه به فیزیوتراپی

فیزیوتراپی یک شاخه تخصصی پویا  و فعال در حرفه پزشکی است، که به افراد کمک کرده تا در طول زندگی خود بالاترین سطح عملکرد فیزیکی را داشته باشند. فیزیوتراپی در واقع به درمان، حفظ و بازسازی عملکردهای فیزیکی افراد می‌پردازد. تنها یک متخصص فیزیوتراپی می‌تواند به ‌صورت مستقیم به نظارت و ارائه خدمات فیزیوتراپی مبادرت ورزد.

در بسیاری از کشورها، فیزیوتراپ‌ها نقش کلیدی‌ در مراقبت‌های اولیه درمانی ایفا می‌کنند. آن‌ها دسترسی مناسب افراد را به خدمات فیزیوتراپی تضمین می‌کنند. دسترسی سریع به فیزیوتراپی با شرایط مناسب در سلامت بیمار و کاهش هزینه‌های درمانی بسیار مؤثر است. برای مثال، فردی که دچار کمر درد حاد می‌شود، اگر در عرض ۷۲ ساعت از شروع درد توسط یک متخصص فیزیوتراپی معاینه گردد، در مقایسه با افرادی که دسترسی سریعی به خدمات فیزیوتراپی ندارند، به تعداد جلسات درمانی کمتر نیازمند خواهد شد، همچنین مدت‌زمان دور ماندن از محل کار او نیز کاهش یافته و فرایند درمان سریع‌تر خواهد شد.

فیزیوتراپی در بخش های گسترده و متنوعی فعالیت دارد. برای همین هم افراد با مشکلات متفاوتی به فیزیوتراپی مراجعه میکنند. ممکن است بیمار یک کودک باشد، یک جوان ورزشکار باشد یا یک سالمند باشد.

بیماران عزیز می توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت-TeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

 

از علل مراجعه به فیزیوتراپی می تواند موارد زیر باشد:

  • کاهش درد مانند کمر درد،زانودرد، درد پایین کمر، سر درد، سیاتیک، گردن درد، آرتروز کمر و آرتروز گردن، روماتیسم زانو و ستون فقرات
  • بهبود توانایی های حرکتی فرد
  • پیشگیری از آسیب های ورزشی یا کمک به ترمیم آنها
  • پیشگیری از ناتوانی یا برخی از جراحی ها
  • توانبخشی بعد از سکته ی مغزی، تصادف، یا جراحی
  • بهبود تعادل فرد برای جلوگیری از زمین خوردن بخصوص در سالمندان
  • کنترل ادرار و مدفوع
  • یاد گرفتن چگونگی استفاده از عضو مصنوعی
  • یاد گرفتن چگونگی استفاده ی صحیح از وسایل کمکی مثل عصا یا واکر
  • تجویز اسپلینت یا بریس

فیزیوتراپیست به طور کلی در حیطه های زیر به فعالیت میپردازد که در ادامه به توضیح هریک می پردازیم:

  • بیماری های مغز و اعصاب(نورولوژی)
  • بیماری های قلبی عروقی و تنفسی
  • بیماری های روماتیسمی و پوستی
  • بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی
  • سوختگی
  • سلامت زنان

فیزیوتراپی در بیماری های مغز و اعصاب:

آسیب به سیستم عصبی یکسری عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد که عملکرد فرد و اطرافیانش را تحت تاثیر قرار می دهد.

از جمله ی این مشکلات تون عضلانی غیرنرمال، ضعف عضلات، مشکلات حفظ تعادل، اختلال در راه رفتن و … است که فیزیوتراپیست برای مدیریت و بهبود آنها اقدام می کند.

برای آن دسته از مشکلات نورولوژیکی که پیشرونده اند و برای مدت طولانی همراه فرد هستند و ناتوانایی هایی را برای او به دنبال دارند ، حضور تیم توانبخشی برای مدیریت محدودیت های فرد در تمام مدت ضرورت دارد.

فیزیوتراپیست ها با انتخاب مناسب ترین برنامه ی درمانی که هم به فرد و هم به اطرافیانش توجه دارد، می توانند بهترین سطح عملکردی فرد را حفظ کنند یا روند تخریبی بیماری های نورولوژیکی پیشرونده را کند کنند.

بیماری های قلبی عروقی تنفسی:

بیماری ها و اختلالات زیادی می توانند بصورت مستقیم یا غیر مستقیم روی سیستم قلبی عروقی و تنفسی اثر بگذارند .

فیزیوتراپیست با کمک به تخلیه ی ترشحات، آموزش الگوی صحیح تنفس، حفظ فعالیت فیزیکی مناسب، آموزش راهکارهایی برای مدیریت علائم توسط خود فرد و… سلامت سیستم قلبی و تنفسی فرد را بهبود می بخشد.

یکی از مشکلات شایع عروقی، ادم لنفی است که هدف اصلی فیزیوتراپی در موارد ادم لنفی ،در کنار اقدامات پزشکی، کاهش میزان ادم (تورم) تا حد ممکن، کاهش ریسک عفونت و نرم کردن بافت فیبروتیک است.

بیماری های روماتیسمی و پوستی:

بیماری های روماتیسمی انواع بسیاری دارند که ۳ نوع شایع تر آنها آرتریت روماتویید، آرتروز و پوکی استخوان است.

فیزیوتراپیست با در نظر گرفتن شرایط بیمار از درمان های الکتریکی و حرارتی، درمان های دستی و تمرینات مناسب به منظور کاهش درد، کاهش التهاب و سفتی، بهبود قدرت عضلانی و سایر مشکلات همراه بیماری استفاده می کند.

در بیماری های پوستی مثل پسوریازیس، فیزیوتراپیست با استفاده از الکتروتراپی، مثلا استفاده از پرتو فرابنفش، به حفظ سلامت پوست بیمار کمک می کند.

بیماری های ارتوپدی و آسیب های ورزشی:

بیماری های ارتوپدی، سیستم عضلانی اسکلتی را درگیر می کنند و شامل شکستگی ها، تعویض مفاصل، آسیب های تاندونی و… می شود که هر کدام پروسه ی توانبخشی مربوط به خود را دارد. برای مثال پس از تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپیست با آگاهی از محل برش های جراحی و روند ترمیم بافت و… محدودیت هایی را که پس از جراحی برای بیمار ایجاد می شود کاهش می دهد و به بهبود کیفیت زندگی فرد کمک می کند.

فیزیوتراپی در سوختگی:

سوختگی ها درجات مختلفی دارند ودر بخش های متفاوتی از بدن می توانند رخ دهند. بیماران با توجه به وسعت و پیچیدگی سوختگی، به میزان متفاوتی از درمان و فیزیوتراپی نیاز دارند.

عوارضی که سوختگی میتواند بجا بگذارد شامل:

مشکلات تنفسی در نتیجه ی استنشاق دود و گاز های سمی، ایجاد اسکار و در صورت نگرفتن درمان مناسب ایجاد تغییر شکل در مفاصل، تورم مفصل و بافت های اطراف آن و… است.

اهدافی که فیزیوتراپی در بیماران سوختگی دنبال می کند، شامل:

پاکسازی راه های هوایی، حفظ دامنه ی حرکتی مفاصل و جلوگیری از ایجاد تغییر شکل در مفاصل، حفظ طول طبیعی بافت ها، حفظ قدرت عضلانی، به حداقل رساندن تشکیل اسکار و بدست آوردن حداکثر عملکرد فرد است.

فیزیوتراپی در سلامت زنان:

می دانیم که بارداری همراه با تغییر وضعیت قسمت های مختلف بدن نسبت به هم است و این در بعضی از خانم ها مشکلاتی را همراه خود دارد. فیزیوتراپیست می تواند آموزش های لازم بارداری و زایمان و پس از آن را به خانم های باردار بدهد. ورزش های مناسب و ایمن را با توجه به شرایط فرد تعیین کند و مشکلات اسکلتی عضلانی را که گاها به دنبال بارداری ایجاد می شود را شناسایی و درمان کند.

در موارد بی اختیاری هم که ممکن است آقایان مسن را هم درگیر کند، فیزیوتراپیست با تقویت عضلات کف لگن به بهبود کنترل فرد کمک می کند.

 

امیدواریم که توانسته باشیم به این پرسش (علت مراجعه به فیزیوتراپی) پاسخ مناسب داده باشیم. همچنین می توانید سوالات خود را از متخصصین تله ویزیت بپرسید.

برچسب ها: پرتودرمانی

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط