علل درد و عفونت گوش

عفونت گوش - Ear infections در بزرگسالان هم‌‏اندازۀ کودکان شایع نیست، اگرچه این عفونت در افراد بزرگسال میتواند جدی‌تر باشد.

بر مبنای اعلام "کتابخانه ملی پزشکی" رنجوری گوش ممکن است یک گوش یا هر دو را درگیر کند. درد گوش ممکن است حالت مبهم، تند و تیز یا سوزان داشته و نیز ممکن است حالت مداوم داشته یا متناوب باشد.

علایم عفونت گوش در بزرگسالان باید به دقت پایش شود و برای اجتناب از عوارض ناشی از آن توسط پزشک مورد تشخیص و درمان قرار گیرد. سه بخش اصلی گوش به عنوان گوش داخلی، گوش میانی و گوش خارجی شناخته میشود. عفونت‌های گوش بیشتر در گوش میانی و گوش خارجی بروز میکنند. عفونت گوش داخلی کمتر شایع بوده و برخی از اوقات نشانهای از یک اختلال زیربنایی دیگر است. علایم عفونت‌های گوش در بزرگسالان بسته به ناحیۀ بروز عفونت متفاوت و شامل موارد زیر است:

التهاب و درد، تحریکپذیری و حساسیت نسبت به لمس، تغییرات شنوایی، تهوع، استفراغ، سرگیجه، تب، سردرد، ورم گوش. در صورت بروز ترشح از گوش این علامت وجود مشکلی جدی است و باید بلافاصله تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد.

درد گوش ممکن است به علل متعدد ایجاد گردد. مایو کلینیک می‌گوید، این درد می‌تواند یک نشانه اولیه برای سرماخوردگی، آنفولانزا، یا عفونت گوش باشد. عفونت گوش می‌تواند باعث ایجاد تب و مشکلات شنوایی شود.

بیماران عزیز می‌توانند از طریق اپلیکیشن تله ویزیت - TeleVisit، به ارتباط مستقیم با متخصصین بپردازند و بصورت مجازی سوالات خود را از پزشک متخصص بپرسند و راهکارهای درمانی را از پزشک مورد نظر خود دریافت نمایند.

تله ویزیت - TeleVisit  انجام کلیه فرآیندهای پزشکی با شرایط وجود فاصله جغرافیایی بین پزشک و بیمار، را فراهم می کند.

علایم شایع درد گوش در نوزادان و کودکان: 

بر مبنای اعلام "انستیتوهای ملی سلامت" عفونت گوش شایع‌ترین دلیل ارجاع کودکان توسط پدر و مادر به پزشک است. عفونت گوش التهاب گوش میانی است، که بیش از همه به علت انباشت مایع پشت پرده گوش بر اثر باکتری بروز می‌کند. تا زمان رسیدن به سه سالگی پنج کودک از هر شش کودک دستکم یک بار دچار عفونت گوش می‌شوند.

خردسالان و نوزادان دچار عفونت گوش گرایشی به بدخلقی و تحریک‌پذیری نشان می‌دهند. آنها همچنین ممکن است گریه و تقلا کنند یا گوش‌های خود را بکشند. دیگر نشانه‌های عفونت گوش در کودکان خردسال شامل مشکلات خواب، تب، حالت دست و پا چلفتی پیدا کردن، و مشکل شنوایی است. در موارد بسیار نادر عفونت گوش در کودکان می‌تواند به ناشنوایی منجر گردد.

در کنار عفونت گوش، مواردی دیگر مثل دندان درآوردن، ورود جسم خارجی در گوش یا سفت شدن موم گوش می‌توانند باعث درد گوش شوند.

علت شایع درد و عفونت گوش

گوش شناگر (اتیت خارجی) یک عفونت گوش در کانال گوش خارجی است که باعث ایجاد ناراحتی خفیف، درد فزاینده یا درد شدید می‌شود. این بیماری اغلب بر اثر باقی ماندن آب درون گوش پس از شنا رخ می‌دهد، که محیطی مرطوب ایجاد می‌کند که باعث تسهیل رشد باکتری‌ها می‌شود. وارد کردن انگشت، گوش پاک‌کن یا اشیاء دیگر درون گوش نیز می‌توانند از طریق آسیب زدن به لایه پوستی نازکی که جدار کانال گوش را تشکیل می‌دهد به اتیت مدیا منجر گردند.

اتیت مدیا یک عفونت گوش میانی است که می‌تواند باعث ایجاد درد در کودکان و نیز بزرگسالان شود. اگر درد شدید باشد باید برای تشخیص به پزشک مراجعه کرد.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش یک سوراخ با پارگی در بافتی است که کانال گوش را از گوش میانی جدا می‌کند. نشانه‌ها و علایم پارگی پرده گوش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

درد گوش که احتمال فروکش سریع آن وجود دارد

ترشح شبه مخاط پر از چرک از گوش

کاهش شنوایی

زنگ زدن گوش (تینیتوس)

حس دوار سر (ورتیگو)

تهوع یا استفراغ که می‌تواند بر اثر ورتیگو ایجاد شود

پارگی پرده گوش ممکن است بر اثر صدمات شدید سر، تغییرات فشار هوا یا آب، در نتیجه غواصی. برای مثال، عفونت‌های گوش میانی، ورود اشیاء خارجی در گوش، و در موارد کمتر شایع بر اثر سر و صدای محیط پیرامون، ایجاد گردد.

پارگی پرده گوش می‌تواند به کاهش شنوایی منجر گردد اما این مورد معمولاً موقتی است.

دیگر علل تیر کشیدن و درد گوش

بسیاری از مردم بر اثر تغییرات ناگهانی فشار هوا مثل زمان مسافرت هوایی یک استفاده از آسانسور دچار درد و کاهش خفیف یا ابهام شنوایی می‌شوند. اگرچه این نوع درد گوش نگران کننده است موقتی بوده و به ندرت باعث مشکلات ادامه‌دار برای شنوایی می‌شود. جویدن آدامس یا بلعیدن غذا برای تسکین درد گوش مواردی است که می‌توان آنها را امتحان کرد.

وجود موم اضافی که در کانال گوش انباشته می‌شود نیز باعث تیر کشیدن گوش یا احساس پر بودن آن می‌شود. اما از قدیم گفته می‌شد که شما نباید چیزی کوچک‌تر از آرنج خود را وارد گوش کنید که این نصیحت کماکان اعتبار دارد. افرادی که سعی دارند تا موم گوش خود را با گوش‌پاک‌کن یا اشیاء دیگر تمیز کنند اغلب در عمل موم مزبور را به قسمت‌های عمقی‌تر داخل گوش می‌رانند تا اینکه آن را از گوش خارج کنند. موم گوش اضافی باید توسط متخصص گوش تشخیص داده و خارج شود.

عفونت سینوس (سینوزیت) که بر اثر ورم یا التهاب در جدار سینوس‌ها و بینی ایجاد می‌شود نیز ممکن است باعث درد گوش گردد. انواع آلرژی‌، سرماخوردگی، و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار یا دود نیز می‌تواند باعث سینوزیت شود. برای پیشگیری از سینوزیت (و درد گوش) مردم باید سرماخوردگی و آلرژی را در اولین فرصت ممکن درمان کنند.

اختلالات مفصل تمپورومندیبولار (TMJ)، که استخوان فک را به جمجمه متصل می‌کند می‌تواند باعث رنجوری اطراف گوش شود.

دیگر علل رنجوری و درد گوش شامل موارد زیر است:

وجود جسم خارجی در گوش

حبس آب در گوش

آبسه دندان

اگزما در گوش

گلودرد

وجود صابون یا شامپو در گوش

درمان درد گوش:

داروهای غیر نسخه‌ای، قطره‌ها و آنتی‌بیوتیک

درمان درد گوش به علت زمینه‌ای بستگی دارد. برای کاهش درد ناشی از عفونت گوش پزشک ممکن است مصرف داروهای غیر نسخه‌ای مثل تاینلول (استامینوفن) یا ایبوپروفن (ادوین، مورتین) را توصیه کند. پزشک همچنین امکان دارد استفاده از قطره‌های بی‌حس کننده را در زمان التیام پرده گوش دچار پارگی توصیه نماید. احتمال تجویز آنتی‌بیوتیک برای عفونت گوش مطرح است اگرچه برخی تحقیقات اشاره می‌کنند که درمان با آنتی‌بیوتیک ممکن است همیشه مؤثر نباشد.

آیا همیشه برای درمان مشکل گوش دارو نیاز است؟

بر مبنای اعلام کلینیک کلیولند، در کنار دارو درمان‌های خانگی برای درمان گوش درد و عفونت گوش کاربرد دارند.

کمپرس گرم یا سرد. روی گوش آسیب دیده یخ یا پد گرم قرار دهید. برای اطمینان از بیش از حد گرم یا سرد نبودن آنها از لفاف پارچه‌ای استفاده کنید.

نحوه خوابیدن خود را تنظیم کنید. بالش را طوری تنظیم کنید که سر و گوش بالاتر از سطح بدن قرار گیرند. اگر گوش چپ درد می‌کند به پهلوی راست بخوابید و برعکس.

آیا درد گوش خود به خود برطرف می‌شود؟

درد گوش و عفونت گوش اغلب خود به خود برطرف می‌شوند. اما مردم باید به پزشک مراجعه کنند اگر:

اگر بچه خانواده دچار تب بالا، درد شید، یا حس ناخوشی بیش از معمول بر اثر مشکل گوش باشد.

کودک خانواده دچار علایم سرگیجه، سردرد، ورم اطراف گوش یا ضعف عضلات صورت شده باشد.

توقف ناگهانی درد شدید (که این می‌تواند نشان دهنده پارگی پرده گوش باشد).

علایم بدتر شده یا علایمی که در طول 24 تا 48 ساعت بهبود نمی‌یابند.

پیشگیری و راهنمایی برای اجتناب از درد گوش

سیگار نکشید و از دود دست دوم سیگار که بر مبنای اعلام CDC با عفونت گوش در نوزادان مرتبط شده است اجتناب کنید. اشیاء خارجی را وارد گوش خود نکنید و همیشه برای خشک کردن گوش پس از دوش گرفتن، شنا کردن یا حمام وقت بگذارید. در عین حال شخص می‌تواند از گوش‌گیر برای حمام استفاده کند یا قالب‌های گوش شنای مناسب برای شنا استفاده کند.

امیدواریم که توانسته باشیم به این پرسش (عفونت گوش) پاسخ مناسب داده باشیم. همچنین می توانید سوالات خود را از متخصصین تله ویزیت بپرسید.

با واردشدن در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید و دیگر نگران سلامت خود نباشید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط