مقالات آموزشی

 
مهمترین اجزای نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت

مهمترین اجزای نرم افزار پرونده الکترونیک سلامت

ثبت الکترونیکی سلامت (EHR) و یا مدارک الکترونیکی پزشکی (EMR)، به مجموعه نظام مندی از اطلاعات سلامت بیمار و جامعه الکترونیکی ذخیره شده در فرمت دیجیتال دارد. این سوابق را می‌توان در سراسر مراکز بهداشتی درمانی مختلف به اشتراک گذاشت. سوابق از طریق، سیستم‌های اطلاعات سازمانی وسیع متصل به شبکه یا دیگر شبکه‌های اطلاعات و مبادله‌ای به اشتراک گذاشته می‌شود. EHRها ممکن است شامل طیف وسیعی از اطلاعات، از جمله جمعیت، سابقه پزشکی، دارو و آلرژی، وضعیت ایمن‌سازی، نتایج آزمایش‌ها، تصاویر رادیولوژی، علائم حیاتی، آمار شخصی مانند سن و وزن، و اطلاعات صورت حساب باشد.
کاربرد بلاک چین برای حفظ سوابق بیماران در پرونده الکترونیک سلامت برای افزایش حریم خصوصی، مقیاس پذیری

کاربرد بلاک چین برای حفظ سوابق بیماران در پرونده الکترونیک سلامت برای افزایش حریم خصوصی، مقیاس پذیری و در دسترس بودن

سیستم های پرونده الکترونیک سلامت (EHR) به طور فزاینده ای به عنوان روشی موثر برای به اشتراک گذاشتن سوابق بیماران در بین بیمارستان های مختلف استفاده می شود. با این حال، دسترسی به داده های پراکنده بیمار از طریق چندین EHR هنوز یک چالش است. هدف ما ایجاد سیستمی برای دسترسی آسان به سوابق بیمار در میان EHR ها بدون تکیه بر یک سیستم نظارتی متمرکز است.
قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت

قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت

یکی از مسائل حیاتی حوزه درمان که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته بکارگیری تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال در جهت ارائه کارآمدتر خدمات درمانی است د.راین مقاله قصد داریم به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت کمک کنیم تا چالش‌ها و قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت را شناخته و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت با پرونده الکترونیک سلامت

سهولت دسترسی به اطلاعات سلامت با پرونده الکترونیک سلامت

پرونده الکترونیک سلامت یعنی: پیاده سازی سامانه اطلاعاتی به صورت کاملا یکپارچه که قابلیت کاربری و استفاده در طیف گسترده ای از مراکز بهداشتی و درمانی را داشته باشد.پرونده الکترونیک سلامت یک مجموعه جامع و سازماندهی شده الکترونیکی داده‌ها و اطلاعات بالینی، دموگرافیکی، اجتماعی و مالی است که مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، ارایه شده به یک فرد را مستند می‌کند.
مهم ترین مزایای پرونده الکترونیک سلامت

مهم ترین مزایای پرونده الکترونیک سلامت

یکی از مهم‌ترین کاربردهای فناوری در گستره بهداشت و درمان، ایجاد پرونده سلامت الکترونیک (Electronic Health Record)است که دربرگیرنده همه داده‌های ایجاد شده توسط ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی به فرد و ثبت آنها به‌صورت پرونده‌های رایانه‌ای است. دسترسی یکپارچه به همه داده‌های بیمار و نمایش یکپارچه آنها از هدف‌های اولیه پرونده الکترونیک سلامت است که در بهبود مراقبت بالینی و کاهش اشتباه پزشکی بسیار مهم است. برای پیاده‌سازی پرونده الکترونیکی سلامت و کمک به درست کردن و ارتقای سیستم ارجاع الکترونیکی بیماران، بر پایی سیستم اطلاعات بهداشتی (Health Information System)مناسب‌ترین راه است.
ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت

ویژگی های رایانش ابری در اجرای پرونده الکترونیک سلامت

فناوری رایانش ابری اخیراً به عنوان یکی از مهمترین مباحث مربوط به حـوزۀ توسـعۀ سیستم های اطلاعـات مطـرح شـده اسـت مفهوم اساسی رایانش ابری به سال 1955 باز می گردد، هنگامی که جان مک کارتی (John Mc. Carthy)، از بنیان گذاران هوش مصنوعی، اظهار کرد: "ممکن است روزی رایانش به عنوان یک صنعت همگانی سازماندهی شود." سیلس فورس (Salesforce) در سال 1999موفق شد برنامه های سازمانی را به عنوان اولین نمود از رایانش و در قالب وبگاه های ساده، در اختیار مشتریان قرار دهد. با پیشرفت فناوری اطلاعات، نیاز به انجام کارهای محاسباتی در هر جا و هر زمانی، با رفع موانع و محدودیت هایی از قبیل فضا، سخت افزار و نرم افزار به وجود آمده است و در حال حاضر، رایانش ابری آخرین پاسخ فناوری به این نیازهاست.
قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت

قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت

یکی از مسائل حیاتی حوزه درمان که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته بکارگیری تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال در جهت ارائه کارآمدتر خدمات درمانی است. (نقل شده توسط هفته نامه Forbes). دراین مقاله قصد داریم به ارائه‌دهندگان خدمات سلامت کمک کنیم تا چالش‌ها و قابلیت های پرونده الکترونیک سلامت را شناخته و از مزایای آن بهره‌مند شوند.
از پرونده الکترونیک سلامت تا دورا پزشکی

از پرونده الکترونیک سلامت تا دورا پزشکی

بررسی خدمات ارائه شده در حوزه سلامت و بهداشت، به کمک فضای مجازی مفاهیم جدیدی همچون پزشکی از راه دور یا دورا پزشکی Tele-Health و خدمات سلامت همراه M-Health را ایجاد می کند. بر این اساس ارائه خدمات بر پایه باند وسیع، ابزار مختلفی را درگیر انتقال و رد و بدل کردن دیتا می کند به نحوی که بیماران و پزشکان به وسیله تلفن همراه خود به پهنه گسترده ای از اطلاعات متصل می شوند و با یکدیگر به تبادل اطلاعات می پردازند.
درباره پزشک
دکتر فاطمه نعمت اللهی

» تخصص: زنان، زایمان و نازایی

» شهر : تهران