سرطان بیضه،بیماری کمتر شایع بین مردان جوان

بیماری سرطان بیضه (Testicular Cancer) کمتر شایع است و بیشتر در مردان بین 15 تا 49 سال دیده می‌شود. علائم معمول تورم یا توده بدون درد در یک بیضه یا هرگونه تغییر در شکل یا بافت بیضه‌ها است. محققان مطمئن نیستند که چه عواملی باعث ایجاد سرطان بیضه می‌شود. هنگامی که این عارضه زود تشخیص داده شود، درصد درمان بالا خواهد رفت

بیضه‌ها، غده‌های جنسی مردانه هستند که اسپرم و هورمون تستوسترون تولید می‌کنند. بیضه‌ها دو توده بیضی شکل هستند که در لایه نازکی از پوست به نام کیسه بیضه یا اسکروتوم قرار گرفته‌اند. بر اثر برخی اتفاقات غیرطبیعی و ناشناخته، بیضه‌ها سرطانی می‌شوند. سرطان بیضه نوعی بیماری است که با ایجاد سلول‌های سرطانی (بدخیم) در بافت‌های بیضه بروز می‌کند. سلول‌های سرطانی در هر دو بیضه می‌توانند ایجاد شوند، اما این امر بسیار نادر است. این بیماری نسبتاً نادر است و فقط یک درصد از همه سرطان‌های مردان را شامل می‌شود. سرطان بیضه در مقایسه با سایر سرطان‌ها غیرمعمول است، زیرا تمایل دارد مردان جوان را تحت تأثیر قرار دهد. اگرچه در کل نسبتاً نادر است، اما این عارضه شایع‌ترین نوع سرطان در مردانِ سنین 15 تا 49 سال است. این بیماری در بیشتر مواقع قابل درمان است. به دلایلی که مشخص نیست، مردان سفید پوست نسبت به مردان گروههای قومی دیگر، بیشتر در خطر ابتلا به سرطان بیضه قرار دارند.

 

انواع سرطان بیضه

انواع مختلف سرطان بیضه با توجه به نوع سلول‌هایی که سرطان در آنها شروع می‌شود قابل طبقه‌بندی هستند. شایع‌ترین نوع سرطان بیضه، سرطان سلول ژرمینال (زایا) است که حدود  95 درصد از کل موارد را تشکیل می‌دهد. سلول‌های ژرمینال نوعی سلول هستند که بدن از آن برای ایجاد اسپرم استفاده می‌کند.

دو نوع اصلی از سرطان بیضه سلول ژرمینال وجود دارند که به شرح زیر هستند:

  • سمینوما: در 20 سال گذشته به صورت تصاعدی افزایش یافته است و اکنون 40 تا 45 درصد از سرطان‌های بیضه را تشکیل می‌دهد.
  • غیر سمینوما: بخش دیگر سرطان سلول ژرمینال را تشکیل می‌دهد و شامل تراتوم، کارسینوما جنینی، کوریوکارسینوما و تومورهای کیسه زرده (در پسران جوان شایع می‌باشد) است.

نکته: هر دو نوع سرطان سلول ژرمینال به شیمی‌درمانی پاسخ خوبی می‌دهند.

انواع کمتری از سرطان بیضه شامل موارد زیر هستند:

  • تومورهای سلول لیدیگ که حدود یک تا سه درصد موارد را تشکیل می‌دهند.
  • تومورهای سلول سرتولی که کمتر از یک درصد موارد را تشکیل می‌دهند.

 

علت سرطان بیضه

در بسیاری از موارد، علت بروز سرطان بیضه مشخص نیست. پزشکان می‌دانند که سرطان بیضه زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های سالم در بیضه تغییر می‌کنند. سلول‌های سالم در بیضه رشد کرده و به ترتیب تقسیم می‌شوند تا بدن ساختار طبیعی خود را حفظ کند. اما برخی از اوقات، برخی از سلول‌ها باعث اختلال شده و در نهایت باعث می‌شوند که رشد از کنترل خارج شود. این سلول‌های سرطانی حتی زمانی که به سلول‌های جدیدی نیاز نیست هم تقسیم می‌شوند. تجمیع این سلول‌ها یک توده را درون بیضه تشکیل می‌دهد.

 

علائم سرطان بیضه 

علائم و نشانه‌های سرطان بیضه عبارتند از:

  • یک توده و یا بزرگ شدگی در هر کدام از بیضه‌ها
  • احساس سنگینی در کیسه بیضه
  • احساس درد در کشاله ران یا شکم
  • تجمع ناگهانی مایعات در کیسه بیضه
  • درد و احساس ناراحتی در بیضه‌ها و یا در کیسه بیضه
  • بزرگ شدن و یا تحریک پذیر شدن سینه ها
  • درد کمر

سرطان بیضه معمولا یکی از بیضه‌ها را درگیر می‌کند.

 

آیا سرطان بیضه کشنده است؟

سرطان بیضه از دسته سرطان هایی است که در صورت تشخیص در مراحل اولیه به راحتی قابل درمان است و بیمار می تواند طول عمر عادی داشته باشد. این سرطان حتی در مراحل پیشرفته نیز قابل درمان است اما تاثیرات دائمی بر کیفیت زندگی جنسی بیمار می تواند بگذارد.

 

سرطان بیضه و ناباروری

درمان ممکن است باعث اختلال جنسی شود و چنانچه بیمار نیاز به پرتو درمانی یا شیمی درمانی داشته باشد،عوارض این مورد جداگانه است. پس از تشخیص سرطان در بیضه و در صورت خواست بیمار برای تولید مثل در آینده می توان اسپرم وی را در بانک اسپرم ذخیره کرد تا در آینده بتواند برای فرزندآوری اقدام کند.

همچنین در صورت لزوم مراحل درمان ممکن است به سمت برداشتن یک بیضه به طور کامل ختم شود. از این رو توصیه می شود که فرد پیش از اقدام به درمان راهکار های پیشنهادی برای باروری را به کمک پزشک متخصص مدنظر بگیرد.

از مشکلات دیگر گزارش شده پس از درمان سرطان، ناتوانی یا ضعف جنسی در بیمار است که در گام اول ریشه در مشکلات روانشناختی و ضعف ناشی از درمان های طولانی مدت دارد. همچنین در صورت برداشته شدن بخشی از بافت بیضه و نتاحیه اطراف ممکن است باعث گشاد شدن عروق خونی ناحیه تناسلی و ضعف در توانایی جنسی بیمار بشود.

 

عوامل خطر ساز سرطان بیضه

عواملی که ممکن است باعث افزایش خطر سرطان بیضه شوند عبارتند از:

 بیضه نزول نکرده (نهان بیضگی)

در دوران جنینی بیضه ها در داخل شکم تشکیل شده و معمولا قبل از تولد به داخل کیسه بیضه نزول می کنند. در مردانی که بیضه شان هرگز نزول نکرده است نسبت به مردانی که بیضه ها بطور طبیعی نزول یافته باشد خطر بالاتری برای بروز سرطان در بیضه نزول نکرده دارند. حتی اگر بعد از تولد بیضه ها با جراحی پائین آورده شوند این خطر بالا می ماند. با اینحال، خیلی از مردانی که به سرطان بیضه مبتلا می شوند، سابقه ای از نهان بیضگی نمی دهند.

رشد غیر طبیعی بیضه

حالاتی که باعث می شود تا بیضه ها رشد غیر طبیعی داشته باشند، مثل سندروم کلاین فلتر، ممکن است خطر سرطان بیضه افزایش یابد.

 سابقه خانوادگی

اگر یکی از اعضای خانواده به سرطان بیضه مبتلا باشد، خطر سرطان بیضه در دیگر مردان خانواده افزایش می یابد.

 سن

سرطان بیضه نوجوانان و مردان جوان را مبتلا می سازد، بویژه بین سنین 15 تا 35 سال. ولیکن ممکن است در هر سنی رخ دهد.

نژاد

سرطان بیضه در مردان سفیدپوست شایع تر از مردان سیاه پوست است.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورت داشتن هر گونه درد، تورم و یا وجود توده‌ها در بیضه و یا نواحی اطراف کشاله ران و در صورت ادامه داشتن علائم بیش‌تر از دو هفته باید به پزشک مراجعه کرد. اکثر مردان ابتلا به سرطان بیضه را به صورت تصادفی می فهمند. یا یک پزشک ممکن است آن را در یک معاینه فیزیکی معمول پیدا کند. از آنجا که مشکلات دیگر می توانند علائمی مانند نشانه های سرطان بیضه را ایجاد کنند، پزشک شما ممکن است برای پیدا کردن مشکل دیگری که ممکن است داشته باشید آزمایش هایی از قبیل: آزمایش خون و تصویربرداری از بیضه ها با سونوگرافی یا CT اسکن را درخواست کند.

اگر این آزمایشات علائم سرطان را نشان دهند، باید بیضه را با عمل جراحی بردارند. جراحی تنها راهی است که می توانید با آن از ابتلا به سرطان و نوع آن اطمینان پیدا کنید. این اطلاعات همچنین در برنامه ریزی هر گونه درمان دیگری که ممکن است نیاز داشته باشد کمک می کند.

 

درمان سرطان بیضه چگونه است؟

برای برخی از مردان، ممکن است تنها درمان مورد نیاز، برداشتن بیضه با عمل جراحی باشد. تعیین نوع و مرحله سرطان شما به پزشک اطلاع می دهد که به درمان بیشتری نیاز دارید یا نه.

درمان پس از عمل ممکن است شامل نظارت، شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد. شیمی درمانی اغلب برای سرطانی استفاده می شود که به سایر قسمت های بدن گسترش یافته است.

 

در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط