تفاوت کرونا با سرماخوردگی و آنفلوانزا چیست؟

 
کووید۱۹ ، سرماخوردگی و آنفولانزا علائم تنفسی مشابه زیادی دارند، اما تفاوت در چیست؟
 
سرماخوردگی عفونت ویروسی در دستگاه تنفسی فوقانی (بینی، گلو، سینوس‌ها، شیپور استاش، نای، حنجره و مجاری تنفسی) است. طول بیماری سرماخوردگی حدود ۷ تا ۱۰ روز است. با این حال، بسته به نوع ویروس، سرماخوردگی می‌تواند تا ۲ هفته نیز طول بکشد. در اصل این بیماری یک بیماری خفیف دستگاه تنفسی فوقانی است که در آن بینی شما دچار آبریزش و گرفتگی می‌شود و در عین حال تب به همراه ندارد.پزشکان به طور عمده سرماخوردگی را با استفاده از مشاهدهٔ بالینی و سابقهٔ پزشکی تشخیص می‌دهند. هیچ آزمایش دیگری هم لازم نیست.
 
علائم سرماخوردگی
 
عطسه
گرفتگی یا آبریزش بینی
گلودرد
سرفه
ترشح پشت بینی
آبریزش چشم
تب (این مورد نادر است، بیشتر افراد مبتلا به سرماخوردگی تب نمی‌کنند)
 
در حالی که برخی از علائم سرماخوردگی به‌خصوص سرفه، آبریزش و گرفتگی بینی ممکن است ۱۰ الی ۱۴ روز ادامه داشته باشد، اما معمولاً در طی این زمان بهبود می‌یابند
 
کووید ۱۹ (کرونا ویروس جدید)روش‌های انتقال ویروس‌هایی که منجر به کووید ۱۹ و آنفولانزا می‌شوند، مشابه است. هر دوی این ویروس‌ها می‌توانند بین افرادی که در تماس و فاصلهٔ نزدیک با هم قرار دارند (دو متر) منتقل شوند. این ویروس‌ها از طریق قطرات تنفسی و ائروسل‌های (aerosols) خارج‌شده از دهان و بینی هنگام صحبت کردن، عطسه و سرفه منتشر می‌شوند. این قطرات می‌توانند داخل دهان و یا بینی فرد نزدیک فرود آمده و یا توسط آن شخص تنفس شوند. یکی دیگر از راه‌های انتقال این ویروس‌ها، لمس کردن سطح آلوده به ویروس توسط شخص و سپس دست زدن به دهان، بینی و چشم‌های خود است.
 
 
کرونا و آنفولانزا علائم و نشانه‌های مشترک زیادی دارند که شامل موارد زیر می‌شود:
 
تب
سرفه
تنگی نفس یا مشکل در تنفس
خستگی
گلودرد
آبریزش یا گرفتگی بینی
درد عضلانی
سردرد
حالت تهوع و استفراغ که بیشتر در کودکان شایع است
 
 
علائم و نشانه‌های هر دو بیماری می‌تواند از بدون علائم بودن گرفته تا علائم خفیف یا شدید را شامل شود. از آنجا که کووید ۱۹ و آنفولانزا علائم مشابهی دارند، تشخیص بیماری‌تان تنها بر اساس علائم ممکن است مشکل باشد. برای تشخیص اینکه آیا کرونا دارید یا آنفولانزا شاید نیاز باشد که آزمایش بدهید. همچنین می‌توانید به طور همزمان هر دو بیماری را داشته باشید.
 
هم کووید ۱۹ و هم آنفولانزا می‌توانند منجر به عوارض جدی مانند ذات‌الریه، سندرم دیسترس تنفسی حاد، نارسایی عضو، حملات قلبی، التهاب قلب یا مغز، سکتهٔ مغزی و مرگ شوند.
 
بسیاری از افراد مبتلا به آنفولانزا یا کسانی که کووید ۱۹ خفیف دارند، می‌توانند در خانه با استراحت و مصرف مایعات بهبود یابند. اما برخی از افراد مبتلا به آنفولانزا یا کووید ۱۹ به شدت بیمار شده و باید در بیمارستان بستری شوند.
راه های پیشگیری از شیوع بیماری با توجه به موارد فوق، توصیه های زیر به همه ارائه شده است:
 
- همه افراد اعم از بیمار و سالم به دفعات دست های خود را بشویید تا در صورتی که با سطح آلوده تماس داشته، ویروس ها از روی دست ها شسته شود و در صورتی که بیمار هستید در اثر دست زدن به سطوح مختلف موجب انتشار ویروس نشوید.
 
-افراد بیمار حتما از ماسک استفاده نمایند زیرا ماسک، مانع از انتشار قطرات دستگاه تنفسی و ویروس می شود و احتمال بیمار شدن افراد پیرامون فرد بیمار کاهش می یابد.
 
-به دلیل سنگین بودن ویروس، این ویروس نمی تواند مسافت زیادی در هوا معلق بماند بنابراین پیشنهاد می شود از افراد بیمار یا مشکوک و حتی از افراد به ظاهر سالم حدود یک و نیم تا دو متر فاصله بگیرید تا در اثر عطسه یا سرفه ناگهانی آنها، ویروس به شما منتقل نشود.
 
-سطوح مختلف و وسایلی که افراد آنها را لمس می کنند مانند دکمه های آسانسور، صفحه کلیه رایانه، دکمه های دستگاه های خود پرداز و … را به تناوب ضدعفونی نمایید.
 
-هرگز با دست نشسته چیزی نخورید و یا آنها را به چشم یا اطراف دهان و بینی خود نمالید.
 
-از شرکت در اجتماعات تا حد ممکن خودداری کنید.
 
-از دست دادن و یا روبوسی که می تواند موجب انتقال ویروس شود جدا خود داری کنید.
 
 
علائم غیرمعمول در ویروس کرونا شامل:
 
. آبریزش بینی
 
. گلودرد
 
آبریزش بینی و گلودرد، علائم معمول و رایج عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است. پس اگر به صورت مداوم عطسه می کنید یا آبریزش بینی دارید احتمالا بیماری شما سرماخوردگی یا یک آنفلوانزای معمولی است.چون ویروس کرونا بیش از همه مجاری تنفسی تحتانی را درگیر می‌ کند، مبتلایان به این ویروس، اکثرا سرفه‌های خشک می‌ کنند، تنگی نفس دارند یا عفونت ریه پیدا می ‌کنند اما گلودرد ندارند.
 
در سرماخوردگی معمولی، معمولا ابتدا خارش در گلو، بعد از آن آبریزش بینی و بعد سرفه شروع می شود.
 
آنفلوانزای جدی اما علائم متفاوتی دارد. سردرد، بدن‌درد، سرفه‌ خشک و گرفتگی صدا، گلودرد و تب که ممکن است حتی تا ۴۱ درجه هم برسد. احساس خستگی و بی‌ اشتهایی از دیگر علائم آنفلوانزا هستند.متاسفانه تشخیص کرونا از سرماخوردگی ساده یا آنفلوانزا بسیار دشوار است. به همین دلیل بسیاری از متخصصان، تنها راه تشخیص این بیماری را از طریق سی تی اسکن ریه یا تست PCR ممکن می‌دانند.
 
اما این روزها که مراجعه به بیمارستان و آزمایشگاه کاری پرخطر محسوب می‌شود، چطور می‌ توانیم آزمایش کرونا بدهیم؟
 
استفاده از خدمات آزمایشگاهی و پزشکی آنلاین مانند سامانه تله ویزیت24 می تواند تا حد زیادی کمک کند تا بدون نیاز به حضور در محیط آلوده، بسیارسریع‌تر و با هزینه کمتر خدمات پزشکی دریافت کنید.
 
با رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و عدم حضور در فضاهای پرجمعیت، از همه گیری بیشتر ویروس کرونا جلوگیری کنیم.
 
در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

 

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط