تاثیر تله ویزیت در بیماران پیوند اعضا

پیوند‌ اندام یا بافتی است که در بخشی از بدن کاشته شود. پیوند موفق انسان به انسان سابقه‌ای نسبتاً طولانی در زمینه مهارت‌های کاربردی دارد که این مهارت‌ها مدت‌ها پیش از تشخیص لزوم مراقبت‌های بعد از پیوند کشف شده‌اند. اعضا قابل اهدا قلب ، ریه ها ، کبد ، روده ها ، لوزالمعده و کلیه ها می باشد. علاوه بر این اعضا، برخی از بافتهای بدن نیز قابل پیوند می باشند. با اهدای قرنیه می توان بینایی رابه فردی که دچار صدمه شدید به چشم شده باز گرداند.

 پیوند اعضا در دورانی که بیماری های مزمن علت اصلی مرگ و میر انسان ها هستند، به یکی از درمان های مهم بدل شده است.
پیشرفت های علم پزشکی و علوم زیستی منجر به افزایش طول عمر بشر در یک صد سال اخیر شده است. درنتیجه اکنون به جای بیماری های عفونی حاد، بیماری های مزمن عوامل اصلی مرگ ومیر بشر هستند. بسیاری از این بیماری ها درنهایت به نارسایی عضو مانند نارسایی کبد، کلیه، قلب یا ریه منجر خواهند شد؛ لذا پیوند عضو از دیرباز به عنوان راه حلی برای درمان این بیماری ها مطرح بوده است.

برخی از بیماری ها و شرایط پزشکی باعث از کارافتادگی و نارسایی یک یا چند عضو حیاتی در بدن می‌شوند. در این شرایط پیوند عضو می تواند یک گزینه درمانی مناسب برای بیماران باشد. پیوند اعضاء، یک عمل جراحی برای دادن یک عضو انسانی با عملکرد به شخصی است که اندام وی از کار افتاده یا عملکرد مناسبی ندارد. پیوند یک گزینه درمانی شناخته شده و معتبر برای بیماران مبتلا به مراحل نهایی بیماری های مزمن کلیه، کبد، ریه می باشد. پیوند به اکثر بیماران کمک می کند تا کیفیت زندگی بهتری داشته باشند. اما اهمیت ویزیت آنلاین در بیماران پیوندی موضوع مهمی برای بهبودی سریع تر در این بیماران است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

انواع پیوندهای رایج عبارت‌اند از:

  1. خودپیوندینه (اتوگرافت): یعنی پیوند از شخص به خودش. این نوع پیوند بیشتر مربوط به بافت‌های اضافی بدن، یا بافت‌هایی است که قدرت بازسازی خودشان را دارند. مثل پیوندهای پوستی یا مثلاً برداشتن سیاهرگ از پای بیمار برای بازسازی عروق کرونر قلب.
  2. هم‌پیوندینه (الوگرافت): یعنی پیوند عضو یا بافت بین دو جاندار از یک گونه واحد (مثلاً انسان به انسان) که از نظر ژنتیکی با هم یکسان نیستند. بیشتر پیوندها از همین نوع است.
  3. همسان‌پیوندینه (ایزوگرافت): یک جور هم‌پیوندینه است با این فرق که دهنده و گیرنده از نظر ژنتیکی همسان هستند؛ مثلاً پیوند بین دوقلوهای همسان. این نوع پیوند از نظر پاسخ ایمنی، مانند نوع خودپیوندینه رفتار می‌کند.
  4. دگرپیوندینه (زینوگرافت): یعنی پیوند عضو یا بافت بین دو جاندار از دو گونه متفاوت؛

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  پروفسور دکتر سیروس مومن زاده  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 امروزه پیوند عضو به عنوان بهترین روش درمانی نارسایی عضو و یک اقدام ارجح مطرح است که منجر به افزایش طول عمر بیماران و بهبودی کیفیت زندگی شان خواهد گردید. مطالعات متعدد نشان داده است که پیوند عضو ازلحاظ اجتماعی، خانوادگی و حتی اقتصادی به نفع جامعه است.

یکی از اصلی ترین مشکلات در زمینه پیوند، مدیریت روند های پیش و بعد از پیوند است که این معضل می تواند یکپارچگی و هماهنگی بین ذهن و بدن را از بین ببرد و سلامت روانی بیماران را تهدید کند.زیرا ممکن است بیمار ماه ها و یا حتی سال ها در لیست انتظار پیوند باقی بماند تا مورد مناسب پیوند پیدا شود.در این صورت ممکن است بیمار مشکلات روحی پیدا کند که میتوان از طریق مشاوره های آنلاین از وقوع این امر جلوگیری کرد.

پس از پیوند اعضا بیمار پس از بهبودی از بیمارستان مرخص خواهد شد، اما همچنان باید به وسیله تیم پیوند تحت نظر باشد. ازآنجاکه عضو پیوندی بافت غیرخودی است، بدن تمایل به دفع آن دارد. سیستم دفاعی بدن انسان با هر بافت غیرخودی چه میکروب باشد، چه عضو پیوندی برخورد می کند؛ بنابراین لازم است که بیماران پیوندی تا آخر عمر داروهای ضد رد پیوند مصرف کنند. این داروها سطح سیستم ایمنی را کاهش خواهند داد تا جلوی رد پیوند را بگیرند.

باید توجه داشت که این کار گاهی با خطراتی مانند احتمال عفونت همراه است، بنابراین تیم پیوند باید به دقت بیمار را تحت نظر بگیرند تا در صورت بروز عفونت درمان مناسب انجام شود که در این شرایط نیز میتوان از پایش از راه دور استفاده نمود و شرایط بیمار و علایم بدن وی را به صورت آنلاین هر لحظه بررسی کرد و با بیمار در ارتباط بود. پس بیمار پیوندی در ادامه زندگی برای جلوگیری از این عوارض و ارزیابی کارکرد عضو پیوندی به طور پیوسته زیر نظر متخصصان پیوند قرار خواهد داشت.ویزیت آنلاین در اینجا پرکاربرد ترین نوع ویزیت از راه دور است زیرا بیماران با ارسال عکس و بازگو کردن شرایط پزشکشان را از جریانات لحظه ای بدنشان آگاه کرده و از بروز خطرات احتمالی جلوگیری خواهند کرد.

 

خطر بروز بیماری های روانی بعد از پیوند اعضاء

به گفته کارشناسان، تقریباً همه بیمارانی که تحت جراحی پیوند قرار می گیرند، فرسودگی را تجربه می کنند. داشتن این احساسات کاملاً طبیعی است و احتمال دارد با گذشت زمان برطرف شود؛ اما در شرایطی که فرسودگی و روند عاطفی بیمار زندگی فرد را مختل کرده او باید به دنبال درمان باشد. همان طور که هر جراحی پیوند عضو بر روی جسم فرد تاثیرات زیادی می گذارد می تواند اثرات عمیقی هم بر روان فرد داشته باشد.

فرد ممکن است علائم برخی از بیماری ها روانی زیر را تا مدت ها بعد از پیوند تجربه کند:

 اما بروز هر یک از این بیماری ها در بیماران پیوندی و حتی افرادی که عضو را اهدا می کنند علت های مختلف زیادی دارد.

 

 اهمیت روان درمانی در بیماران پیوند اعضاء

 روان درمانی و مشاوره بعد از پیوند و حتی قبل از آن می تواند راهکارهای زیادی را به بیمار آموزش دهد. بیمار می تواند با این آموزش ها از بروز رفتارهای منفی و افکار های مزاحم جلوگیری کند و روند درمانی بعد از پیوند خود را بهبود ببخشدطبق بررسی ها صورت گرفته مشخص شده که روان درمانی در کنار درمان های پزشکی و دارویی می تواند مکمل و تکمیل کننده روند درمان بیماران بعد از پیوند کلیه باشد. رعایت سبک زندگی و بهبود شیوه های سالم زیستن یک نکته اساسی در روند درمان بعد از پیوند محسوب می شود و رعایت نکات مربوط به سلامت روان جزء دیگری است که می تواند تاثیر زیادی در سلامت بیمار داشته باشد.بیماران میتوانند مشاوره های روان درمانی خود را به صورت تله ویزیت تجربه کنند.

یک مشاور یا روان درمان می تواند به بیماران پیوندی کمک های لازم را انجام دهد تا احساسات خود را کشف کرده و برای بهبودی بهتر و سریع تر خود قدم بردارند.

 

در سایت www.TeleVisit24.com تنها با وارد کردن نام و نام خانوادگى و شماره موبایل و ثبت نام در سامانه تله ویزیت ، بلافاصله و حداکثر طى مدت ٢٤ ساعت پاسخ خود را از بهترین پزشکان متخصص دریافت کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط