بارداری با تنبلی تخمدان

باردار شدن با تنبلی تخمدان ممکن است مشکل باشد اما غیرممکن نیست. با اینکه سندروم تخمدان پلی کیستیک می­تواند روی هورمون‌ها و در نتیجه باروری تأثیر بگذارد، درمان‌های پزشکی و تغییرات در سبک زندگی به شما کمک می­کنند شانس باردار شدنتان را افزایش دهید. در ادامه درمورد تنبلی تخمدان و بارداری و نحوه درمان آن اطلاعات بیشتری کسب خواهید کرد.

چرا با وجود تنبلی تخمدان باردار شدن سخت تر می­شود؟

علت اصلی اینکه باردار شدن را دشوارتر می­کند این است که اغلب از تخمک گذاری پیشگیری می­کند و برای باردار شدن باید تخمک گذاری انجام شود. به علاوه PCOS سبب به هم خوردن تعادل هورمونی می­شود که کیفیت مایع رحم را تغییر می­دهد و زنده ماندن اسپرم را دشوارتر می­کند.

احتمال باردار شدن در صورت ابتلا به تنبلی تخمدان چقدر است؟

با این که آمار دقیقی در مورد احتمال باردار شدن با PCOS وجود ندارد، حدود 70 درصد از زنانی که به این بیماری مبتلا هستند در باردار شدن با مشکل مواجه می­شوند. علتش این است که یا تخمک گذاری نمی­کنند، یا تخمک گذاری نامنظم دارند و یا به صورت طبیعی مقدار کافی پروژسترون در بدن خود ندارند تا به مراحل اولیه بارداری کمک کند.

با وجود PCOS چه قدر طول می­کشد تا فرد باردار شود؟

هیچ تضمینی وجود ندارد که با بودن یا نبودن PCOS بتوان تعیین کرد فرد چه زمانی باردار می­شود و پس از شروع به درمان PCOS نیز هیچ چارچوب زمانی خاصی برای تعیین زمان باردار شدن وجود ندارد. اگر هنوز PCOS در شما تشخیص داده نشده است، بسیاری از پزشکان از شما می­خواهند که پیش از انجام هرگونه آزمایش برای تشخیص علت ناباروری، حداقل یک سال به صورت طبیعی برای باردار شدن تلاش کنید. با این حال اگر بیشتر از 35 سال سن دارید یا سقط جنین داشته اید، پزشک ممکن است چنین درخواستی از شما نداشته باشد.

راه‌های بارداری با تنبلی تخمدان

در حالت طبیعی بارداری با تنبلی تخمدان ممکن است دشوارتر باشد اما بهترین راه برای بالا بردن شانس بارداری این است که رابطه جنسی حفاظت نشده و مکرر داشته باشید. از آنجایی که زنان مبتلا به PCOS به صورت منظم تخمک گذاری نمی­کنند، داشتن رابطه جنسی در اواسط چرخه قاعدگی ممکن است مؤثر نباشد. اگر چرخه قاعدگیتان طولانی است، ممکن است در روزهای 21 و 22 تخمک گذاری داشته باشید. از سوی دیگر، اگر چرخه قاعدگیتان کوتاه است، ممکن است در روزهای 9 و 10 تخمک گذاری داشته باشید. بهترین راه برای تشخیص زمان تخمک گذرای این است که نشانه های آن را ثبت کنید.

باردار شدن در سن بالای 35 و با وجود PCOS دشوارتر است و احتمالاً به کمک دارویی نیاز داشته باشد. پزشک ممکن است بتواند داروهایی مانند متفورمین یا پروژستین تجویز کند و راه های تغییر سبک زندگی برای افزایش شانس باردار شدن را با شما در میان بگذارد.

در حالت کلی هرچه زودتر PCOS را درمان کنید، شانس موفقیتتان در باردار شدن بیشتر خواهد بود. در این صورت بهتر است آزمایش های تشخیص PCOS را سریعتر انجام دهید تا زودتر بتوانید آن را درمان کنید.

راهکارهای بارداری با تنبلی تخمدان

با اینکه ممکن است شانس باردار شدن با PCOS کمتر باشد، اما چند روش وجود دارند که می­توانید برای بالا بردن این احتمال آن ها را امتحان کنید. نرمال کردن هورمون ها و قاعدگی نخستین قدم است. ممکن است پزشک برایتان متفورمین تجویز کند که کمک می­کند بدن بهتر با انسولین کنار آمده و به تنظیم قاعدگی ها کمک می­کند.

با اینکه به نظر می­رسد این کار برای باردار شدن مضر باشد، اما ممکن است پزشک برایتان قرص ضدبارداری هورمونی تجویز کند تا پیش از آنکه باردار شوید، قاعدگی هایتان را برای چند ماه منظم کنید.

انجام حرکات ورزشی منظم و رژیم غذایی سالم و کم شیرین نیز می­تواند به تنظیم هورمون‌ها کمک کند. همچنین می­‌تواند به کاهش وزن کمک کند، بنابراین اگر اضافه وزن دارید، می­توانید شانس باردار شدنتان را بالا ببرید.

نرمال کردن قاعدگی و هورمون ها نخستین قدم در باردار شدن با وجود PCOS است. همچنین کاهش وزن می­تواند احتمال باردار شدن را افزایش دهد.

ثبت چرخه قاعدگی یک راهکار دیگر است که به شما کمک می­کند با تنبلی تخمدان بارداری کنار بیایید. به همین دلیل است که زنان مبتلا به PCOS معمولاً قاعدگی های نامنظم دارند که به معنی تخمک گذاری نامنظم یا نبود تخمک گذاری است. با ردیابی دمای بدن، مایع رحمی و موقعیت دهانه رحم، می­توانید درک بهتری از زمان تخمک گذاری داشته باشید و بتوانید زمان مناسب برای داشتن رابطه جنسی و باردار شدن را تعیین کنید.

تنبلی تخمدان و بارداری ، PCOS چگونه بر بارداری تاثیر می گذارد؟

ابتلا به  PCOS، به ویژه اگر درمان نشود، می­تواند احتمال سقط جنین را افزایش دهد. به همین دلیل است که زنان مبتلا به  PCOS میزان کمتری هورمون پروژسترون دارند. این هورمون کمک می­کند دیواره اندومتریوم آنقدر ضخیم باشد که بتواند کشت و رشد تخمک را تحمل کند، تا هفته 10 – 12 که جفت تولید پروژسترون را به عهده می­گیرد. بدین معنی است که میزان پایین پروژسترون می­تواند خطر سقط جنین زودرس را افزایش دهد؛ احتمالاً حتی پیش از آن که متوجه شوید باردار هستید.

PCOS می­تواند احتمال اضافه وزن بیشتر در دوران بارداری و ابتلا به دیابت بارداری را بیشتر کند. برای پیشگیری از این مشکل، ممکن است پزشک به شما توصیه کند در دوران بارداری رژیم غذایی مخصوص دیابت داشته باشید و بیشتر معاینه شوید تا مطمئن شوید وزن شما و رشد کودک به درستی پیش می­رود.

تنبلی تخمدان و بارداری ، چه زمانی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد؟

در صورت ابتلا به PCOS، طبیعی است که در دوران بارداری به کمک نیاز داشته باشید. اگر با باروری دست و پنجه نرم می­کنید و بیشتر از یک سال است که سعی کرده اید باردار شوید، سندروم تخمدان پلی کیستیک ممکن است علت آن باشد.

اگر فکر می­کنید ممکن است PCOS داشته باشید یا علائمی مانند قاعدگی نامنظم، موی صورت اضافی، یا دشواری در کاهش وزن دارید، بهتر است با متخصص زنان خود مشورت کنید. آنها برای تشخیص POCS از آزمایش خون یا سونوگرافی استفاده می­کنند و شما را درمورد راه های کنترل PCOS و بالا بردن شانس باردار شدن راهنمایی می­کنند.

علائمی که از چرخه های قاعدگی خود ثبت می­کنید و لیستی از علائم محتمل PCOS که تاریخ و شدت آنها را به همراه دارد، از جمله مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی و اضطراب که می­توانند ناشی از PCOS نیز باشند. با انجام این کار می­توانید به پزشکتان کمک کنید تشخیص درستی داشته باشید.

اگر با وجود PCOS در باردار شدن مشکل دارید، شما تنها نیستید که با مشکل تنبلی تخمدان و بارداری دست و پنجه نرم می کنید. با این که PCOS می­تواند در بدن تغییراتی ایجاد کند که باردار شدن و ادامه آن را دشوارتر می­کند، راهکارهای درمانی برای آن وجود دارند. مشورت با پزشک متخصص زنان نخستین قدم در بهبود احتمال باردار شدن و بارداری موفقیت آمیز است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط