پزشکی عمومی از راه دور

امروزه تله ویزیت فراتر از تماس های اضطراری پزشک و بیمار است: فن آوری های جدید به پزشکان عمومی این امکان را می دهد تا فشار خون و سایر علائم حیاتی را نیز کنترل کنند ، این روزها پیشرفت فناوری و تکنولوژی "مراقبت های بهداشتی از راه دور را به خارج از کلینیک ها و بیمارستان ها" برده است که این امر موجب فراهم آوردن سهولت دستیابی به خدمات بهداشتی در مناطق دور افتاده است.

تأمین سلامت از راه دور  در یک تعریف ساده عبارت است از ویزیت بیماران از یک فاصله دور با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته صوتی و تصویری و تجهیزات پزشکی مربوط به آن. به عبارت دیگر  «تأمین سلامت از راه دور» شامل انتقال اطلاعات پزشکی از یک مکان به مکانی دیگر به وسیله فن‌آوری انتقال اطلاعات و تجهیزات مخابراتی می‌باشد .

 این اطلاعات می‌تواند تصاویر بیمار و پارامتر های مختلف سلامتی وی مثل علائم حیاتی و شرح حال بیمار ، نوار قلبی ،  عکس‌های رادیولوژی و یا نتایج آزمایشات و غیره بیمار باشد که چون در اینجا به پارامترهای اولیه سلامت بدن هر فرد میرسیم با واژه ای به نام پزشکی عمومی از راه دور رو به رو میشویم.

همانگونه که خواندید یک پزشک عمومی میتواند از راه دور نیز چکاپ های اولیه را  با داشتن اطلاعات سلامتی شما بررسی کرده و در صورت نیاز برای شما نسخه بنویسد،شما را به متخصص ارجاع دهد و یا در صورت فوریت اورژانسی به مرکز بهداشتی اطلاع دهد همین طور برای معاینه در صورت داشتن علایم بیماری شمارا به مطب فرابخواند و یا به زودی تیم پزشکی به بالین فرد بروند .

در مکان های محروم که پزشک نداشته ومعمولا یک یا چند پیرا پزشک در منطقه هستند، پزشک عمومی که در فاصله دوری از بیمار قرار گرفته‌اند ، بصورت همزمان   این اطلاعات را دریافت نموده وبا مطالعه و بررسی آن و انجام پرسش هایی از بیمار ، اطلاعات لازم برای تشخیص بیماری و درمان آن را بدست می‌آورند و بلافاصله مشاوره لازم برای درمان بیمار را ارائه می‌دهند .

از دیگر کاربرد های پزشکی عمومی از راه دور برای بیماران پیگیری وضعیت سلامت خود و اطرافیان است و دیگر نیازی نیست برای یک پرسش کوتاه،مشاوره ساعت ها در صف مطب معطل شوند و از راه دور میتوانند تمامی سوالات خود را بپرسند و تنها در صورت نیاز برای معاینه به مطب یا درمانگاه مراجعه کنند.
 
این تکنولوژی عموماً در شرایطی که امکان استقرار تیم پزشکی در مکانی میسر نباشد و یا شرایط سخت جوی،بیماری های واگیر دار و... حاکم در منطقه ای باشد ،بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد . لازم به ذکر است که در بسیاری ازمواقع حضور پزشک یا تیم پزشکی در مناطق کم جمعیت و مناطقی که از مراکز شهری دور هستند ،‌ امکان پذیر نیست . در چنین شرایطی امکانات سیستم تله مدیسین و ویزیت از راه دور می‌تواند فاصله ها را از میان برداشته ، پزشک عمومی بصورت رو در رو  و همزمان بیمار را مورد معاینه قرار داده و با ملاحظه دیگر اطلاعات پاراکلینیکی بیمار ، مراحل تشخیص بیماری و مشاوره های لازم برای درمان بیمار را ارائه نمایند و یا اقدامات دیگر نظیر ارجاع به متخصص و... را مبذول دارد . این خدمات همچون سایر خدمات پزشکی از دقت مطلوبی برخوردار بوده و محرمانه بودن اطلاعات بیماران در آن لحاظ شده است.

جهت انجام هر گونه ویزیت از راه دور ابتدا فرم درخواست مشاوره و اطلاعات زمینه ای بیمار باید تکمیل شود. اطلاعات لازم شامل اطلاعات دموگرافیک، تاریخچه بیماری، نتایج معاینات و آزمایشات و اقدامات تشخیصی و درمانی انجام شده تاکنون میباشد. با توجه به امکانات الکترونیک موجود در مرکز این اطلاعات می تواند همراه تصویر بیمار به طور زنده و یا عکس، تصاویر رادیولوژی، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی، سونوگرافی، تصویر لام خون محیطی یا پاتولوژی می تواند باشد. همچنین ارسال صداهای قلبی و ریوی بیماران در صورت امکان کمک کننده می باشد.

زمانی که شما سابقه سلامت(Health Record) داشته باشید، اطلاعات پزشکی شما از هر کجا و هر زمان بصورت آنلاین و بطور ایمن قابل مشاهده می باشد حتی اگر شما نقل مکان کنید یا به کشور دیگری مهاجرت کنید، می توانید از طریق رایانه یا هر وسیله دیگری که به اینترنت متصل باشد به اطلاعات پزشکی خود دسترسی پیدا کنید.در این صورت شما اگر برای معاینه به پزشک خود مراجعه کرده باشید و یا در پی یک تصادف رانندگی در اتاق اورژانس باشید و نتوانید صحبت کنید، پزشک تان می تواند به اطلاعات پزشکی مهم شما دسترسی داشته باشد از قبیل:

-حساسیت ها

-داروهای مصرفی

-بیماری هایی که به آنها مبتلا هستید

-نتیجه آزمایش های پزشکی مانند آزمایش خون

 

در صورتی که تا به حال پرونده الکترونیک سلامت نداشته اید از پزشک عمومی خود بخواهید پس از ویزیت آنلاین شما و تشکیل پرونده آن را با شما به اشتراک بگذارد.

نظرات

پانته آ
من هم همین مشکل را دارم لطفا راهنمایی کنید
شیوا

مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از اطلاع رسانیتون

حمیده دهقان
بسیار متشکرم
Joe Henderson
Dude, this is awesome. Thanks so much
ارسال نظر
سایر پزشکان مرتبط